ENTREVISTA | 20/04/2012  RuralCat

Francesc Boronat  "L'enoturisme s'ha convertit en un recurs importantíssim"

La comarca de l'Alt Camp ha estat tradicionalment una comarca agrícola, i el conreu de la vinya hi ha tingut un paper destacat. En aquesta entrevista, Francesc Boronat, ens explica com encara els reptes del segle xxi la Vinícola de Nulles, una cooperativa que aposta pel patrimoni històric i les noves tendències, la terra i el turisme, la clientela fidel i de proximitat i l'exportació.

Francesc Boronat

Francesc Boronat és viticultor, president provincial de JARC a Tarragona i president de la Vinícola de Nulles

Francesc Boronat és el president de la Vinícola de Nulles, una cooperativa resultat de la fusió dels dos sindicats originals de la població de Nulles, a la comarca de l'Alt Camp. Aquesta cooperativa aposta pel patrimoni històric i les noves tendències, la terra i el turisme, la clientela fidel i de proximitat i l'exportació. 

Quin futur veu a la viticultura a la DO Tarragona i en concret de l'Alt Camp?

El conreu de la vinya sempre ha existit a les comarques tarragonines. De fet, el logotip de la DO Tarragona porta una àmfora romana de vi en recordança del pas dels romans per Tàrraco i la importància que tenia el conreu de la vinya i el vi per a ells.

Desprès, va venir una època en que la producció de les nostres comarques anava pricipalment destinada a l’exportació de vins a doll a països europeus. Aquesta activitat va durar, aproximadament, del 1914 fins a la dècada del anys cinquanta i seixanta. Degut a la proximitat amb el Penedès i a la forta demanda de vi base cava que hi havia, es va destinar gran part de la producció per fer aquest producte.

Actualment, a gran part del territori de la DO Tarragona també es poden elaborar vins amb DO CAVA i DO Catalunya. Des de fa trenta anys gran part de la producció ha anat destinada al cava però, darrerament, han sorgit una sèrie de cellers cooperatius i privats que aposten per fer vins tranquils, coincidint amb l’arribada de enòlegs joves amb ganes de fer productes amb personalitat .

La Vinícola de Nulles, la qual m’honora amb la seva presidència, es troba a la comarca de l'Alt Camp; precisament la comarca amb el major nombre de cellers de la DO Tarragona i a on existeix un gran moviment de nous cellers i enòlegs joves que intenten recuperar les varietats de la zona i al mateix temps fer uns vins molt interessants . Per tot això, sembla que tenim un futur esperançador.

Pel que fa a la vessant comercial, quines varietats i productes tenen millor sortida?

A la Vinícola de Nulles des de la dècada dels vuitanta comercialitzem els nostres vins amb la marca Adernats. 

Vam començar embotellant i comercialitzant cava i, actualment, comercialitzem caves reserva i gran reserva, així com una extensa gamma de vins. Tenim una línea de joves blanc, rosat i negre; també l'Adernats Seducció, un vi blanc jove afruitat i molt aromàtic, que fa parella amb l’Adernats Àngelus, un negre de mitja criança en barrica amb molta personalitat. També disposem d’un blanc de xarel·lo fermentat en barrica i un negre criança.

Gairebé tota aquesta àmplia gamma de productes han obtingut més de 90 punts a la guia Peñín i comptem amb una llarga llista de premis, com la medalla d’or del concurs internacional de Brussel·les , Bacus d’or. Al mateix temps, intentem que els nostres productes siguin assequibles econòmicament per a tot tipus de client. Ara tots els productes que comercialitzem tenen el seu segment de mercat .

Si he de destacar-ne algun, apart dels caves, serien el blanc Seducció, el nostre vi amb més quota de mercat, el nostre rosat i l'Àngelus. 

 

"encara ens queda molta feina per endavant per acostar-nos als nivells d'altres zones d'Espanya i de l'estranger pel que fa a inversió, avenços en investigació i promoció de la cultura del vi"

 

 

Quant a mercats, avui dia l'exportació és una necessitat?

Sí i amb la crisi és encara més evident. Nosaltres ja fa bastants anys que exportem. Concretament farà uns 10 anys que vam començar amb el Japó i ara és el nostre client més fidel i el més important de tots, per sobre dels nacionals i els europeus. També exportem a Estats Units i, a curt termini, esperem tancar tractes amb diferents països sud-americans .  L’exportació és una part important de la nostra empresa, a la dediquem molts esforços. 

Com valora l’experiència de venda directa o d’agrobotiga per la comercialització del vi?

Així com la venda per internet sembla que no acaba de funcionar, la nostra experiència en venda directa és molt bona. És cert que tenim uns distribuïdors nacionals i locals però hi ha molta gent que fa la compra al mateix celler. A aquesta zona venen centenars de visites a veure el celler modernista, a fer les calçotades, a comprar el cava pel Nadal... Per a nosaltres és molt important atreure i fidelitzar el client; per exemple, cada any presentem el vi jove amb un esmorzar. També fem visites guiades amb tast dels vins amb gran èxit. Aquest any hem començat un nou projecte que es diu viNiTcultura, una experiència al celler de nit, per a grups reduïts de 40 persones. Consisteix en una visita teatralitzada, on l'espectacle i les sorpreses conviuen amb un sopar amb maridatge de vins i caves.

Creu que el patrimoni històric dels cellers cooperatius modernistes pot ser un element positiu per l’enoturisme i per la venda de vi?

No tinc cap dubte. Nosaltres tenim la sort de tenir un celler modernista que està catalogat com a bé cultural d’interès nacional, sent una de les anomenades "Catedrals del vi" que hi ha Catalunya. Vam tenir l'oportunitat de fer un conveni amb l'Ajuntament per la seva explotació turística i de tenir accés a les subvencions de la Unió Europea. Això ens va permetre fer una restauració i ara oferim visites guiades els caps de setmana o les programem de forma concertada entre setmana. Entre el poble i el celler s'ha creat una sinèrgia, tots ens donem publicitat i promocionem. Nulles té uns 400 habitants però cinc restaurants i vuit cases rurals. Quan vam començar no sabíem si seria sostenible però ara l'enoturisme s'ha convertit en un recurs importantíssim.

Quina aposta li sembla que té més futur per a la viticultura de l’Alt Camp: vi blanc, vi negre, vi rosat o cava?

És complicat de dir. Cada cas és diferent, es pot apostar pel cava o per altres vins que també funcionen bé. Tot depèn del terra i la zona on estiguis. L’Alt Camp és una comarca de contrastos i crec que és qüestió de trobar el lloc adequat per cada varietat. També hi han altres factors, com el mercat o si es ven a un tercer que demana el que vol. En tot cas sempre és bo consultar un mapa de sòls i veure quines varietats s'adapten millor abans de fer cap inversió. 

Creu que la col·laboració amb els assaigs de clons d’ull de llebre del DAAM pot portar orientacions d’interès pràctic per a la viticultura de la DO Tarragona i de Nulles en concret?

Aquest estudis donen unes pautes abans de plantar. Després de cinc anys d'assaigs amb clons diferents d'ull de llebre, hem vist que alguns són més productius o tenen més color, etc. És una llàstima que aquests projectes no tinguin més pressupost. També, cal dir que, malgrat les dificultats, la feina de l'Agustí Villarroya ha estat sempre encomiable. Això sí, encara ens queda molta feina per endavant per acostar-nos als nivells d'altres zones d'Espanya i de l'estranger pel que fa a inversió, avenços en investigació i promoció de la cultura del vi.