ENTREVISTA | 25/06/2012  RuralCat/DAAM

Venanci Grau i Marull  "Fruit.net ens ajuda a millorar la nostra oferta de producte sa i segur"

La conscienciació social de l'efecte negatiu de l'ús dels productes fitosanitaris per a la salut humana i el medi ambient, així com la regulació dels límits màxims de residus en tota la Unió Europea, tant per part del reglament com per part dels principals mercats, ha generat en els productors la necessitat de eliminar residus a la fruita. En aquesta entrevista, Venanci Grau, president de la IGP Poma de Girona i de l'Associació de Fructicultors de Girona, ens explica la seva experiència amb Fruit.net, el nou programa que els ajuda a respondre a aquestes exigències optimitzant l'aplicació dels tractaments durant la producció.

Venanci Grau i Marull

Venanci Grau és president de la IGP Poma de Girona.

 Venanci Grau i Marull va estudiar Administració d'Empreses i la seva trajectòria professional sempre ha estat vinculada al sector de l'agroalimentació. Actualment és present als consells d'administració de varies empreses i està vinculat a diferents associacions gironines.

 
Creu que estem preparats per a afrontar les exigències en la utilització dels productes fitosanitaris que ens arriben des de la Unió Europea? 
Crec que sí, estem preparats per afrontar la retirada d'alguns productes fitosanitaris i les exigències de residus més baixos. A Poma de Girona hem anat un pas per endavant; fa força temps que el nostre criteri bàsic és utilitzar, sempre que sigui possible, mètodes alternatius als químics per fer un producte saludable i de millor qualitat. Hem provat tot tipus de trampes i tècniques de confusió sexual per tractar de solucionar els problemes. Estem a primera línia de la lluita natural, tot i que no ha estat fàcil i hem hagut de superar els riscos.  
 
Podria donar algun exemple concret?
Un exemple seria la lluita contra la carpocapsa. Existeixen diferents productes però el tractament no és fàcil perquè genera resistència fins i tot als productes químics. Quan vam començar la lluita amb feromones no ens en sortíem. Després d'ampliar la zona i desenvolupar tot un sistema de detecció i definir molt bé quan i com s'han d'aplicar hem aconseguit bons resultats. 
 
En molts casos és més  contundent aplicar mètodes químics, que poden afectar al ecosistema natural d’una plantació de pomeres. Els mètodes alternatius poden no ser tan efectius en un primer moment i a vegades necessiten aplicar-se a seccions geogràfiques àmplies i de manera sistemàtica. A vegades pot costar implementar el canvi d’estratègia.  De tota manera, el temps ha demostrat que aquestes solucions són fiables i duradores.
 
Com valoreu l’experiència prèvia amb Pom.net?
Pom.net va néixer amb l'objectiu de reduir els residus de fitosanitaris presents en la fruita en el moment del seu consum. A Girona vam ser pioners, va ser un projecte adaptat a la nostra àrea geogràfica i ha funcionat molt bé. Ser els primers va representar un esforç per explicar i convèncer als productors dels avantatges de treballar d'una determinada manera, perquè són ells qui arrisquen les collites, però ara, tot i que mai podem donar un cent per cent de seguretat, estem molt a prop. Això ha creat un clima de confiança entre tècnics, assessors, productors i clients que ens anima a endegar altres projectes com Fruit.net.
 
 

"Ser els primers va representar un esforç per explicar i convèncer als productors dels avantatges de treballar d'una determinada manera, perquè són ells qui arrisquen les collites, però ara, tot i que mai podem donar un cent per cent de seguretat, estem molt a prop."

 
 
Quin paper ha jugat i pot jugar en el futur el Programa Fruit.Net davant les exigències de la Unió Europea i de la distribució?
Ens ajuda a millorar la nostra oferta de producte sa i segur. Als nostres clients i empreses els hi expliquem els sistemes de producció i protocols que emprem. Reforçats pels resultats i les analítiques,  mantenim un nivell de confiança. Això ens permet aportar valor i adaptar-nos a uns mercats cada vegada més exigents. No només el català, l'espanyol o l'europeu tradicional sinó també d'economies emergents, on les nostres exportacions han augmentat força darrerament, fins a situar-les en un 30 per cent. 
 
Quins esforços han estat necessaris per dur a terme el desenvolupament del Programa Fruit.Net?
A Girona no ha representat cap esforç destacat perquè els productors no es fixen tant en els noms i si canviem de pom.net a fruit.net. Estan acostumats a una filosofia de treball, a una cultura de millora constant. Ja tenen confiança en els tècnics i processos dels últims anys i segueixen les pautes. Val a dir que és veritat que no sempre ha estat així perquè a vegades semblen menys segurs, hi ha més riscos que amb els productes químics i els avantatges són menys visibles. Un altre dels handicaps més presents és el cost. Al sector els marges ja són molt estrets i la lluita natural té un cost més elevat, per això hem de recordar quina és la nostra estratègica de producte i qualitat. Amb els temps i els avenços tecnològics, els protocols són més exigents però els resultats són més segurs. 
 
Creu que és important donar a conèixer el Programa Fruit.Net a la distribució i als consumidors finals?
Quan ens vam plantejar fer una marca de Fruit.net, vam arribar a la conclusió que potser no era convenient. En primer lloc perquè no representava un punt d'inflexió o novetat sinó la continuïtat d'una manera de fer les coses, de treballar. En segon lloc perquè en fruita és molt difícil posicionar marca i arribar al consumidor. Per exemple remarcar que treballem per reduir els productes químics i fer un producte més saludable podria donar a entendre que fins ara no ho era prou... La qualitat i la seguretat de la fruita no han de ser qüestionables, són qualitats que ja se li suposen. Per això, comercialment preferim incidir amb missatges més emocionals pel consumidor, per exemple destacant que és fruita de proximitat.
 
La distribució és diferent i, bàsicament, vol dues coses: seguretat alimentària i logística. Com he dit abans, informem dels nostres avenços i generem un clima de confiança però no fem cap bandera mediàtica al respecte. Parlem de Fruit.net com ho faríem d'un mètode de certificació. Val a dir que a Poma de Girona celebrem que altres zones geogràfiques apostin pel mateix mètode, contribuint a la bona  imatge de la fruita de Catalunya.