AGRICULTURA I COMERÇ DE PROXIMITAT | 31/03/2010  RuralCat

Verònica Martínez  "Els consumidors estan cansats de pagar molt per poc"

L'Associació per a la Conservació de l'Agricultura de Proximitat (ACAP), creada per pagesos de Lleida, posa en marxa la seva pàgina web. El seu objectiu és mantenir i promoure una agricultura de proximitat sostenible, i ambiental i econòmicament viable. També volen potenciar la venda per Internet i directa al consumidor. Parlem d'això i més amb Verònica Martínez, presidenta d'ACAP.

 

Verònica Martínez és diplomada en Ciències Empresarials, sòcia de l’empresa Vedella com cal i presidenta de l'Associació per a la Conservació de l'Agricultura de Proximitat (ACAP), creada per pagesos de Lleida. ACAP ha dissenyat una pàgina web a través de la qual es podran fer comandes de productes agraris i rebre’ls a domicili. Aquesta experiència té com objectiu evitar l’encariment dels productes provocat a causa dels intermediaris i trobar noves fórmules de comercialització.
 
Expliqui'ns breument quines actuacions porta a terme l’Associació per a la Conservació de l’Agricultura de Proximitat?
Actualment, l’associació s’encarrega d’anar a totes les fires de la zona de Lleida i província per tal de fer-nos una mica de publicitat i que els consumidors ens coneguin. De moment, hem desenvolupat la pàgina web de l’associació (http://www.agriculturadeproximitat.com) per poder sortir públicament i començar a treballar de valent i que els nostres associats puguin vendre els seus productes a un preu digne.
 
A quin tipus de públic es dirigeix aquest nou web?
Els productes que nosaltres oferirem seran per a tot tipus de públic, si bé el públic més actiu serà aquell que estigui acostumat a comprar per Internet. No obstant, també hi haurà un telèfon on es podran efectuar les comandes.
 

“Els nostres associats són els qui marquen els preus dels seus productes.”

 
Què haurà de fer un agricultor per comercialitzar els seus productes a través d’aquesta pàgina web? Quins requeriments haurà de complir?
Per poder comercialitzar a través d'aquest web, primer de tot s’ha de ser soci d'ACAP, per fer-se'n membre cal complir una sèrie de requisits, com ara ser agricultor o ramader i demostrar-ho amb els documents pertinents (ja sigui amb la PAC o amb la DUN). Posteriorment, complir el reglament intern que disposa l'ACAP.
 
Quin tipus de suport oferirà l’ACAP a aquests agricultors?
ACAP oferirà suport logístic, publicitat, comercialització i assessorament.
 
Quin tipus de productes es comercialitzaran?
De tot tipus, ja sigui vedella, conill, xai, pollastre, fruita, verdura, formatge, mel, melmelada, nous, vi, cava...
 
En vista als futurs consumidors, quins avantatges els aportarà aquesta iniciativa?
El més essencial, la qualitat, perquè compraran els productes directament al productor fets amb “afecte i dedicació”, i això és molt important. I després el preu: com que evitem els intermediaris, els preus són més assequibles.
 
Segons dades de la darrera Enquesta de Percepció del Món Rural presentada pel Departament d'Agricultura, el 95,5 per cent dels catalans considera que la venda directa de productes agroalimentaris és una activitat que cal potenciar. Quines accions de promoció es duran a terme per donar publicitat a aquesta iniciativa?
ACAP realitzarà una acció comercial que passarà per: fires de la zona, visites a empreses per poder formar grups de consumidors i altres accions que desenvoluparem més endavant.
 
Recentment, s’han dut a terme altres iniciatives d’aquest tipus, com les màquines expenedores de llet fresca al carrer o els mercats de productes de la terra. Creu que les activitats per impulsar la venda directa dels productes dels pagesos als consumidors aniran en augment?
Creiem que sí. Per això varem ajuntar-nos un grup d’agricultors i ramaders i vam crear ACAP. I també perquè els consumidors estan cansats de pagar molt per poc; és a dir, molt preu i poca qualitat.
 
Aquest tipus d’iniciatives poden ajudar als agricultors a aconseguir un preu just pels seus productes i augmentar els seus beneficis?
És clar, els nostres associats són els qui marquen els preus dels seus productes. Els hi deixem ben clar que han de vendre a un preu amb el qual puguin cobrir tots els seus costos fixos, incloent-hi, lògicament, les seves hores de treball, que com tots sabem van de dilluns a diumenge.
 

 

Verònica Martínez, presidenta d'ACAP. Font: ACAP.

El més llegit

Jornades tècniques en línia del 23 al 29 de novembre

Catalunya comptarà amb la seva Estratègia de la Bioeconomia

El proper 23 de novembre s’obren les inscripcions a nous cursos a distància