ENTREVISTA | 12/04/2019  Ruralcat

Joan Gil  “Entendre la informació que ens donen és clau per saber si un producte és més o menys adequat per a tu”

myHEALTH WATCHER interpreta les etiquetes dels productes d’alimentació envasats en funció del perfil personal de salut de l’usuari. Es tracta d’un algoritme que analitza, a nivell qualitatiu i quantitatiu, la composició dels productes d’alimentació envasats i els valora en funció d’un perfil de salut de l’usuari i recomana en quina mesura hauria de consumir un producte determinat i per què, oferint alternatives més adequades al perfil, si n´hi ha. L’aplicació ha estat guanyadora dels premis Ruralapps 2018 en la modalitat Ciutadania. L’app també ha estat premiada per la UVIC com a projecte més disruptiu dins del marc de les jornades R+D+I de la Fundació TIC SALUT SOCIAL de 2018 i també ha estat finalista dels premis Incitup 2019, organitzats pel clúster Foodservice en col·laboració amb el Fòrum Gastronòmic de Girona.

Joan Gil és el CEO i fundador de Cube Technology innovation, S.L., un empresa de Mataró que ha desenvolupat myHEALTH WATCHER, una app que interpreta les etiquetes dels productes d’alimentació envasats en funció del perfil personal de salut de l’usuari. Des de l’any 2017 està treballant en l’àmbit de la promoció de la salut i la prevenció, liderant l’equip de desenvolupament d’un algoritme i d’una app per ajudar a millorar l’alimentació de les persones. Periodista i emprenedor, a més de director de cine publicitari i TV. En el seu vessant publicitari ha estat premiat en diversos festivals de publicitat tan destacats com els London Awards, els New York Festival, els CLIO, o als prestigiosos Promax de TV, entre d’altres. Ha dirigit programes informatius a la ràdio i a la TV, on destaca el programa THE POP ILLUSIONIST, emès internacionalment per Discovery Channel. Apassionat per la ciència i la tecnologia, ha dirigit dues temporades del show de divulgació científica ÓRBITA LAIKA, a la 2 de TVE, espai patrocinat per Fecyt (Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología), amb col·laboradors com el professor Stephen Hawking o l'astronauta Pedro Duque, entre molts d’altres. També és membre de Future Minds, un grup informal de pensadors innovadors. Cube Technology es va constituir a principis del 2017 amb l’objectiu de desenvolupar projectes que ajudin a millorar la vida de les persones. En aquest sentit, myHEALTH WATCHER és la primera aposta del grup d’emprenedors i amics que configuren l’equip fundador de l’empresa.

-Com va sorgir la idea de crear My Health Watcher?

Vaig anar a la consulta d’una dietista-nutricionista perquè havia d’aprimar-me per superar una revisió mèdica. Ella em va fer veure la importància d’entendre la informació impresa a les etiquetes dels productes d’alimentació. No és el mateix una tonyina en oli vegetal, que una tonyina en oli d’oliva extra verge. Entendre la informació que ens donen és clau per saber si un producte és més o menys adequat per a tu.

-Què ofereix l’aplicació i a quin públic va dirigit?

myHEALTH WATCHER és com tenir un dietista-nutricionista sempre al teu costat, que et coneix a tu i als teus i que t’aconsella alhora d’escollir un producte, i sempre amb la salut com a base de la decisió de compra.

-Com funciona i quines són les principals funcionalitats?

Hi ha un procés de registre per crear el teu perfil personal de salut omplint un qüestionari molt senzill que inclou algunes dades mèdiques que podem trobar a qualsevol analítica recent i que, fins i tot a la farmàcia, et poden ajudar a omplir (també pots crear d’altres perfils per a la teva família). Un cop creat, enfoques el codi de barres d’un producte d’alimentació envasat i, amb el codi del semàfor, et fa una recomanació: verd, quan el producte és apte per tu; groc, consumeix-lo amb moderació; i vermell, el producte no és adequat. També t’informa del perquè i et proposa altres producte similars més adequats, amb els percentatges diferencials de sucre, sal i greixos saturats.

-L’app no avalua doncs un producte determinat, sinó com és d’adequat aquest producte per a un perfil determinat, és així? 

Exacte. No hi ha dues persones iguals ni tots els productes són adequats per tothom, per tant, som un primer pas en la personalització. Interpretem l’etiqueta amb criteris de salut, i posem per endavant el risc cardiovascular. Un mateix producte pot tenir resultats diferents en funció del perfil personal de salut creat per  a cada persona. Més endavant anirem incloent més variables al nostre algoritme perquè aquesta personalització creixi.

“No hi ha dues persones iguals ni tots els productes són adequats per tothom, per tant, som un primer pas en la personalització”

-Quins productes estan registrats actualment?

A la base de dades tenim tot tipus de productes d’alimentació i begudes que provenen de diferents fonts, com ara fabricants, associacions de fabricants, supermercats, com Caprabo, Condis i Veritas, que ja s’estan sumant al nostre projecte,  i els mateixos usuaris que ens poden fer arribar els productes perquè en revisem la informació i els activem per a ser consultats.

-En què es basa la informació que ofereix l’app sobre les quantitats recomanades?

Els valors de l’algoritme s’han ajustat en funció de les recomanacions del nostre equip de professionals de la salut format per farmacèutics, metges i dietistes-nutricionistes i ens hem basat en estudis científics que avalen aquestes recomanacions. A diferència d’altres iniciatives, nosaltres hem pres com a base les porcions de consum raonable dels productes, que pot ser que coincideixin, o no, amb les proposades pels fabricants. El que no podem esbrinar, de moment, és la freqüència de consum dels productes. Res és absolutament bo o dolent, però està clar que un consum en excés -o en defecte- de determinats aliments és un factor molt rellevant per la salut. Apart dels valors nutricionals, l’algoritme també té en compte preferències alimentàries i els ingredients, que són claus en el cas de les al·lèrgies i/o intoleràncies alimentàries.

                                  

“Apart dels valors nutricionals, l’algoritme també té en compte preferències alimentàries i els ingredients, que són claus en el cas de les al·lèrgies i/o intoleràncies alimentàries”

-Formeu part d’una empresa compromesa amb el benestar, la qualitat i la salut de les persones, on oferiu consells nutricionals personalitzats per seguir una alimentació saludable. Aquesta aplicació demostra com la tecnologia es pot posar al servei dels ciutadans per millorar els hàbits alimentaris i la salut dels consumidors. Com valoreu els resultats obtinguts i grau de satisfacció per part dels vostres usuaris?

Bé, estem molt a l’inici del nostre projecte i queda molt per fer, però per ara estem molt contents de la rebuda que estem tenint. Per suposat que, com és normal, hi ha comentaris de tot tipus, però destaquen els dels qui ens donen suport i troben molt útil l’app, animant-nos a seguir endavant. També tenim molts usuaris que ens fan consultes relatives a l’alimentació, tant és així que això ens ha motivat a engegar un servei de subscripció que estarà disponible molt aviat.

Ara bé, vull remarcar que la funcionalitat principal de l’algoritme serà sempre gratuïta per als usuaris perquè el que volem és que les persones estiguin informades i puguin escollir prioritzant sempre la salut.

Si aconseguim que una persona prengui una decisió basada en com li afecta un determinat producte a la seva salut i, fruit d’aquesta informació que li donem, n’escull un altre ni que sigui lleugerament més adequat, haurem aconseguit el nostre propòsit: fomentar una alimentació més adequada, que és una de les bases d’un estil de vida saludable.

“la funcionalitat principal de l’algoritme serà sempre gratuïta per als usuaris perquè el que volem és que les persones estiguin informades i puguin escollir prioritzant sempre la salut”

-Quantes descàrregues heu acumulat fins ara i a on es pot descarregar l’app?

Tenim 11.000 usuaris que han creat 12.000 perfils de salut i que utilitzen l’app de manera recurrent. L’app està disponible als stores de Google i d’Apple.

 

 

Joan Gil és el CEO i fundador de Cube Technology innovation, S.L., un empresa de Mataró que ha desenvolupat myHEALTH WATCHER, una app que interpreta les etiquetes dels productes d’alimentació envasats en funció del perfil personal de salut de l’usuari. Des de l’any 2017 està treballant en l’àmbit de la promoció de la salut i la prevenció, liderant l’equip de desenvolupament d’un algoritme i d’una app per ajudar a millorar l’alimentació de les persones. Periodista i emprenedor, a més de director de cine publicitari i TV. En el seu vessant publicitari ha estat premiat en diversos festivals de publicitat tan destacats com els London Awards, els New York Festival, els CLIO, o als prestigiosos Promax de TV, entre d’altres. Ha dirigit programes informatius a la ràdio i a la TV, on destaca el programa THE POP ILLUSIONIST, emès internacionalment per Discovery Channel. Apassionat per la ciència i la tecnologia, ha dirigit dues temporades del show de divulgació científica ÓRBITA LAIKA, a la 2 de TVE, espai patrocinat per Fecyt (Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología), amb col·laboradors com el professor Stephen Hawking o l'astronauta Pedro Duque, entre molts d’altres. També és membre de Future Minds, un grup informal de pensadors innovadors. Cube Technology es va constituir a principis del 2017 amb l’objectiu de desenvolupar projectes que ajudin a millorar la vida de les persones. En aquest sentit, myHEALTH WATCHER és la primera aposta del grup d’emprenedors i amics que configuren l’equip fundador de l’empresa.

El més llegit

L’Oficina de l’Oli publica els primers perfils sensorials d’olis d’aquest any

Jornades tècniques de l’11 al 17 de novembre

El Govern aprova ajuts a promoure l’activitat econòmica a les zones rurals