ENTREVISTA | 26/04/2019  Ruralcat

Lluís Amat  “Bas de Màgia és bona manera de reivindicar el món rural, que no està renyit en absolut amb la innovació”

L’app Bas de Màgia, de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, ha estat finalista del premi Ruralapps 2018 en la modalitat Ciutadania. Es tracta d’una aplicació mòbil per descobrir l’entorn rural de la Vall d’en Bas de forma lúdica i didàctica de la mà dels personatges màgics que l’habiten. A través de relats i joc es poden visitar els racons de la Vall, conèixer la cultura, les tradicions, el patrimoni i els productes locals. L’aplicació també dóna a conèixer el vincle existent entre els productes agroalimentaris i el seu entorn natural i social i l’aprofitament dels recursos del bosc, com les herbes remeieres. Així mateix, facilita un nou entorn de relació entre agricultors, ramaders, artesans, allotjaments, restaurants, comerços o empreses d’activitats i la ciutadania. En parlem amb l’impulsor de la iniciativa, l’alcalde de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, Lluís Amat.

Lluís Amat és l’alcalde de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas. L’educació ha estat i és un dels eixos principals de la seva vida i creu fermament que és l’eina més poderosa per canviar el món. Ha estat mestre de primària i secundària, i també mestre a l’Escola d’Adults d’Olot i responsable de tallers per a la Gent Gran. D’altra banda, va engegar i dirigir l’Escola Taller d’Olot. Actualment està d’excedència com a tècnic d’educació i joventut de l’Institut Municipal d’Educació d’Olot, on ha estat el responsable del Consell Escolar Municipal, del Pla Educatiu d’Entorn, i de l’Àrea de Joventut entre d’altres responsabilitats.

Lluís Amat és l’alcalde de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas. L’educació ha estat i és un dels eixos principals de la seva vida i creu fermament que és l’eina més poderosa per canviar el món. Ha estat mestre de primària i secundària, i també mestre a l’Escola d’Adults d’Olot i responsable de tallers per a la Gent Gran. D’altra banda, va engegar i dirigir l’Escola Taller d’Olot. Actualment està d’excedència com a tècnic d’educació i joventut de l’Institut Municipal d’Educació d’Olot, on ha estat el responsable del Consell Escolar Municipal, del Pla Educatiu d’Entorn, i de l’Àrea de Joventut entre d’altres responsabilitats.

-Per què vau decidir crear aquesta aplicació?

La idea inicial de crear l’aplicació era donar a conèixer els productes agroalimentaris i artesans de la Vall i la seva vinculació amb el territori. Amb tot, a mesura que vam anar creant els continguts del joc, vam veure que era molt millor adoptar una perspectiva àmplia que permetés donar una visió plural del nostre municipi. A més, aquesta visió transversal connecta molt amb la manera de treball que tenim, buscant la cooperació entre les àrees de promoció econòmica, turisme, cultura i educació. La Vall té molt per explicar des de múltiples vessants: històric, natural, geogràfic, cultural, turístic o econòmic. I també és una bona manera de reivindicar el món rural, que no està renyit en absolut amb la innovació. 

-Com funciona l’app i a qui públic va dirigit?

L’aplicació s’estructura en set itineraris, cadascun dels quals transcorre en un dels set pobles que integren la Vall. La mecànica de joc consisteix en la realització de diferents proves que ens permeten aprendre coses de la Vall:  algunes activitats són d’observació de l’entorn per respondre preguntes, d’altres de compartir fotos en xarxes socials i, fins i tot, n’hi ha que consisteixen en trobar tresors amagats a l’aire lliure, el que es coneix com a geocerca o geocaching, que és molt popular entre els usuaris. L’aplicació només funciona si ets físicament sobre el territori. 

L’app va dirigida a dos tipus de públic: d’un banda, persones que volen conèixer el municipi, ja siguin visitants o veïns de la Vall, que poden fer les rutes en família, en grup o individualment. D’altra banda, el joc també està pensat per escolars, sobretot a partir de secundària, i, en aquest sentit, disposem d’un manual per al professor en el que s’expliquen els continguts i les competències que es poden adquirir jugant. 

                           

                                                                                                                                     Funcionament de l'app Bas de Màgia

“L’aplicació s’estructura en set itineraris, cadascun dels quals transcorre en un dels set pobles que integren la Vall”

-Què es por descobrir en cada un dels set itineraris?

En cadascun d’ells hi podem descobrir uns quants dels elements que ens ajuden a entendre la idiosincràsia de la Vall. El de la Pinya tracta sobre el paisatge, la pintura i l’artesania. Als Hostalets d’en Bas tindrem l’oportunitat de conèixer millor aspectes que tenen a veure amb la pagesia i els bandolers, com ara els molins, la farina, les explotacions ramaderes o el camí ral i el comerç amb Osona. Sant Esteve d’en Bas ens ofereix un escenari únic per tractar la història i el pas del temps, el carrilet, les dites i refranys i la saviesa popular. Al Mallol hi podem aprendre coses sobre l’Edat Mitjana, la bruixeria, les herbes remeieres i les dones de la Vall. Com no podia ser d’altra manera, en el  poble de Joanetes s’hi tracten els oficis, el pessebre vivent  i la geografia i l’orientació. A Sant Privat d’en Bas s’hi treballa la natura, el paisatge, els boscos i els ecosistemes. Els eixos de Puigpardines són, d’una banda, els remences ja que a la vall és on es va iniciar la lluita contra els mals usos i, de l’altra, el món de l’aigua. Ens endinsarem en la vida a pagès, el cooperativisme, els productes alimentaris artesanals i l’agricultura. 

-La Vall d’en Bas és, sens dubte, un territori màgic, però encara força desconegut per molta gent. L’app pot ser una forma d’incentivar el turisme familiar a la zona?

Efectivament, la vall és un territori màgic. De fet, el nom del joc “Bas de màgia” té a veure amb aquesta percepció que té molta gent quan arriba al nostre municipi i que la blocaire Montse Delgado va explicar tant bé en aquesta frase “El primer que em va impressionar, va ser arribar a la Vall pels túnels de Bracons i, en sortir, tenir la sensació d’aparèixer en una altra dimensió, com si fos un portal màgic que s’obria per descobrir un lloc preciós”. Aquesta idea d’un lloc màgic dóna unitat als diferents relats del joc, ja que en cadascun d’ells hi apareix un personatge màgic, com ara la bruixa Estruga Maigarda, el burro savi o gnoms i follets. Ben cert que aquests éssers atrauen molt als nens i, per tant al públic familiar però els continguts del joc són interessants tant per als petits com per als grans.  A la Vall apostem pel turisme familiar, ja que pensem que el nostre municipi ofereix un entorn immillorable per les famílies, de fet formem part del segell “Turisme Familiar” de l’Agència Catalana de Turisme, i Bas de Màgia és un joc que completa l’extensa oferta que tenim per les diferents tipologies de famílies. 

“Bas de Màgia és un joc que completa l’extensa oferta que tenim per les diferents tipologies de famílies”

-Una de les finalitats de Bas de Màgia és que, a través de la ludificació i els relats, es creï un vincle entre els ciutadans i el territori, els productes i productors locals. Cal valoritzar més el turisme sostenible i respectuós amb el territori i la seva gent?

El nostre municipi té una estructura empresarial molt singular, ja que tenim molt petits productors agroalimentaris i també artesans que són una riquesa tant per la feina que fan de manteniment del territori i el paisatge com pels excel·lents productes que ens ofereixen. Aquests productes, ja siguin embotits, formatges, peces de ceràmica o de vidre, si haguessin estat fetes en un altre lloc, no serien ben iguals. Pensem que el fet de conèixer aquesta relació posa en valor tant el territori com el producte. La clau per fer-ho és  viure-ho, a través d’una experiència divertida que ens permeti aprendre-ho i recordar-ho. L’educació i el coneixement són el que ens fa estimar i respectar els llocs i la seva gent. Val a dir que aquest projecte no l’hem pensat des del principi només per als visitants, si no també per a la gent d’aquí. Teníem clar que si el joc era interessant per la població de la vall, segur que també ho seria pels visitants que sabrien valorar-ne l’autenticitat. 
Aquesta iniciativa és molt sostenible tant pels continguts com per la manera de posar-la en pràctica, ja que la millor manera de gaudir dels diferents itineraris és a peu o en bicicleta. Tot plegat, s’emmarca en l’estratègia de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), de la qual en formem part. 

“Pensem que el fet de conèixer aquesta relació posa en valor tant el territori com el producte”

-L’app incorpora un joc de prova amb què s’obtenen premis i descomptes en els establiments i comerços i per a realitzar activitats a la Vall. Com està funcionant?

Amb la realització de les diferents proves que ens anem trobant en cada itinerari obtenim diferents premis i recompenses. De premis n’hi ha de virtuals i de reals que ens donen descomptes i petits obsequis en empreses de la vall. Promocionar els agricultors, ramaders, artesans, allotjaments, restaurants, comerços i empreses d’activitats era un dels objectius del projecte i l’app i els premis els hi ofereix un nou entorn de relació amb els ciutadans que està funcionant molt bé. 
Ens agrada destacar que en el joc hi ha alguns premis virtuals que es basen en el coneixement de l’entorn, com ara uns vídeos en els que podem descobrir la màgia de diferents elements de la vall: el paisatge, les herbes remeieres o la vida a pagès. L’aprenentatge sempre és un premi. 

-L’aplicació ha estat possible gràcies al treball conjunt entre sector públic i privat per a la generació del projecte i la definició dels continguts. Quines empreses i entitats hi han col·laborat?

Partíem ja d’una sinèrgia de cooperació entre l’ajuntament i el sector privat. D’entrada, amb l’Associació de Turisme, Comerç i Activitats tenim l’hàbit de treballar molts projectes de manera conjunta i ells han participat activament en el projecte. De fet, no l’hauríem posat en marxa sense el seu vist-i-plau i la seva implicació. Les empreses que han participat són molt diverses: d’allotjament, de restauració, d’activitats, d’artesania i, agràries. La Cooperativa de la Vall d’en Bas també hi juga un paper important.  

-Quantes persones l’han utilitzat fins ara i quina valoració en feu?

D’usuaris registrats a l’aplicació en tenim més de 200 i, com que habitualment amb un dispositiu s’hi juga en grups de dos, tres o quatre, devem estar a l’entorn d’unes 700 o 800 persones que l’han utilitzat. El més important, però és que tenim un retorn molt positiu per part dels usuaris, tant a través de la pròpia aplicació com en els comentaris que ens arriben des dels establiments privats o des de l’oficina de turisme de Can Trona. Fins fa ben poc, l’aplicació estava només disponible en català però ara s’hi pot jugar, també, en castellà i anglès i confiem que això  incrementarà el nombre d’usuaris.