Paul Doménech i Josep Maria Egea Trobar cultius amb valor afegit i amb potencial en el mercat com l’edamame fa conservar l’amor per la terra i permet ampliar el marge econòmic
Paul Domènech és un jove emprenedor amant de l’agricultura que fa temps que buscava reactivar i modernitzar la finca dels seus avantpassats, Can Domènech, ubicada al Baix Llobregat, que tradicionalment s’havia dedicat al cultiu de la cirera i on, més recentment, va muntar una hípica amb 60 cavalls. Un negoci que complementa amb el cultiu i la venda de cistelles amb productes hortícoles. Tot buscant més cultius adaptats al nostre clima i d’alta qualitat va implantar, juntament amb el seu soci Josep Maria Egea, el primer cultiu d’edamame fet a casa. Paul Doménech ha estat finalista al premi PITA 2020 en la modalitat Jove Emprenedor/a Innovador/a.
Paul Domènech és titulat en Enginyeria tècnica agrícola especialitat d’explotacions agràries i agropequàries i en Màster d’enginyeria agronòmica. A casa seva sempre han tingut cavalls i té l’objectiu que la família pugui viure de l’explotació familiar, com ha vist des de petit. Josep Maria Egea és titulat en Enginyeria tècnica agrícola especialitat d’indústries agràries i alimentàries i Màster d’enginyeria agronòmica. De família de pagès, a casa seva sempre han tingut vaques i han fet córrer la finca familiar, tot buscant cultius de més valor afegit per donar-li continuïtat donada la seva proximitat a Barcelona.
-Què us va impulsar a participar als premis PITA?
Sabíem que teníem un producte especial entre les mans, fruit de l’observació del mercat i dels canvis en els gustos dels consumidors, però necessitàvem una empenta per poder acabar d’arrencar aquest projecte i vam pensar que si aquest premi ens valorava la feina feta, ens serviria per ajudar a comprar equipament i per contribuir a fer difusió de la marca.
-Com va néixer la idea del vostre projecte d’empresa?
Des de petits hem viscut a la casa de pagès de les nostres respectives famílies. I des de fa temps la nostra obsessió ha estat buscar la manera de mantenir i renovar les explotacions familiars per tal de millorar la qualitat de vida i assegurar-ne la viabilitat.
En aquesta línia, trobar cultius amb valor afegit i amb potencial en el mercat com l’edamame creiem que fa conservar l’encant i la filosofia de l’amor per la terra de la família i permet renovar i ampliar lleugerament el marge econòmic.
-Esteu cultivat el primer edamame fet a casa. Quantes hectàrees teniu i quines característiques té?
L’any passat va ser el primer any i vam poder fer poc menys de mitja hectàrea. Es van estar fent proves amb diferents varietats i diferents dates de sembra i collita. El producte va resultar ser d’una textura molt més tendre i molt més gustosa que el congelat.
“El producte va resultar ser d’una textura molt més tendre i molt més gustosa que el congelat”
-Quina producció teniu actualment?
L’any passat va ser el primer any i vam arribar a uns 2000kg de producció.
-A quin públic va dirigit el producte?
Hem aconseguit fer molta venda directa, i una altra part a restaurants.
-Per què creieu que ha crescut la demanda d’aquest producte al nostre país?
Perquè es un producte d’aperitiu i molt saludable. A la nostra terra l’aperitiu ja el tenim molt consolidat i també el fet de cuidar-se cada vegada més. Fem exercici i cuidem el que mengem, per cuidar el nostre cos i ment. A més, és el producte bandera de l'alimentació saludable real fooding.
“és el producte bandera de l'alimentació saludable real fooding”
-Vista l’elevada acceptació que ha tingut, el vostre objectiu és convertir-vos en productors nacionals de referència d’aquest producte, ja sigui per la comercialització directa en fresc o bé per subministrar el producte congelat. És així?
Això seria un somni. Hi ha una indústria molt potent al territori, que valora molt més la part econòmica a curt termini, i compra edamame congelat del sud-est asiàtic, que la responsabilitat com a productors a llarg termini.
El 99% de l’edamame que es consumeix en aquest país ve d’allà. Nosaltres volem trencar amb això, amb un producte local de qualitat i de comercialització en fresc. Sabem que el nostre producte té molta més qualitat organolèptica i, a més, que està lliure de fitosanitaris. El que es compra d’importació, no pot assegurar ni una cosa ni l’altra. De totes maneres haurem de fer el que sigui necessari per poder comercialitzar el producte, ja que el cultiu el dominem prou bé. I si per poder vendre hem de processar i congelar... que així sigui!
“Nosaltres volem trencar amb (el producte congelat), amb un producte local de qualitat i de comercialització en fresc. Sabem que el nostre producte té molta més qualitat organolèptica i, a més, que està lliure de fitosanitaris”
-Quins reptes de futur us plantegeu?
Durant els propers dos anys ens plantegem consolidar projecte i permetre experimentar amb el producte i diferents processos productius, tot esperant que l'obertura dels restaurants revifi la comercialització d'aquest producte.