Eva Parrilla La cooperativa de l’Escola Agrària d’Alfarràs fomenta l’esperit emprenedor, el compromís amb el territori, la proximitat i el medi ambient
L’economia social i solidària és un model en auge. La necessitat de millorar l’eficiència, els beneficis econòmics, socials i culturals fa que sigui inevitable, cada cop més, agrupar-se, col·laborar i treballar en xarxa. El passat mes de juliol, des del Servei de Formació Agrària i el Campus Empresarial Agrari es va organitzar una jornada interna formativa per acostar aquesta qüestió al professorat de les Escoles Agràries. Ja fa uns anys que alguns centres han començat a introduir aquestes pràctiques en la gestió empresarial que imparteixen. La pionera va ser l’Escola Agrària de Manresa. El curs 2013 – 2014, l’alumnat va crear un grup de consum intern de productes ecològics i artesans, produïts per ells mateixos. La iniciativa va anar madurant i gràcies a l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central es va convertir en cooperativa. Cada curs, entren nous socis i es revisen les regles de joc. Des de l’Escola Agrària de Borges Blanques, també han posat en marxa una cooperativa d’alumnat durant l’últim curs per gestionar els productes de l’hort. Han estat assessorats per l'Ateneu Cooperatiu de les terres de Lleida (Ponent Coopera) i el seu objectiu és que els estudiants visquin en primera persona el procés de creació d’una cooperativa i la presa de decisions a nivell empresarial, tot fomentant l’esperit emprenedor i la cooperació entre iguals. I finalment, cal destacar la cooperativa d’alumnat de l’Escola Agrària d’Alfarràs, que el curs passat va resultar guanyadora del concurs de la 4a Jornada Llavors de Futur d’Emprenedoria Social Jove, organitzada per Ponent Coopera. Parlem amb l’Eva Parrilla, professora del centre, que ens explica com es va posar en funcionament la cooperativa.
Eva Parrilla és Enginyera Tècnica Agrícola en Indústries Agroalimentàries. Ha treballat en l'Associació Catalana d'Organitzacions de Productors de Fruita i en la Patronal de les Micro, Petites i Mitjanes Empreses i Autònoms de Catalunya. Actualment, treballa a l'Escola Agrària d'Alfarràs com a professora i cap de programes.
-Com va néixer la idea de crear una cooperativa entre l’alumnat de l’Escola Agrària d’Alfarràs?
La idea va néixer per fer una activitat dinàmica i real en el mòdul de comercialització de productes agroecològics del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Producció Agroecològica. En un primer moment, es va crear una parada i s’anava a vendre al mercat municipal d’Alfarràs, duent la pràctica de venda de productes agraris conreats a l’escola. D’aquesta manera, la pràctica es realitzava amb la coordinació de diferents mòduls. Al curs següent es va pensar crear una cooperativa d’alumnat, tot integrant la pràctica de la venda dels productes i destinar els beneficis a una entitat social.
-Quan es va posar en funcionament la primera cooperativa d’alumnat?
La primera cooperativa es va crear el curs 2019 - 2020 amb l’alumnat de 2n curs del CFGM de Producció Agroecològica. La cooperativa es va anomenar EcoJoves. Es van realitzar totes les activitats, però al març, a causa de la pandèmia, no es va poder dur a terme la darrera part de la venda dels productes agraris de forma presencial.
-Per part de quines entitats heu rebut assessorament per posar en funcionament la cooperativa?
Vaig començar a buscar informació i vaig trobar que l’Institut Municipal d’Ocupació Salvador Seguí (IMO) realitzava el programa educatiu Joves Empresaris de Ponent (JEP), que es desenvolupava dins de la programació E2 de GLOBALLEIDA. Ens vam adherir al programa. En aquesta iniciativa també hi participa Ponent Coopera, realitzant dos tallers: un d’introducció al món cooperatiu i l’altre, de consum responsable. Ells ens van assessorar en la redacció i formalització dels estatuts de la cooperativa.
-Quina és la principal finalitat de la cooperativa?
La finalitat de la cooperativa és la creació i la gestió d’una empresa pròpia per part de l’alumnat, així com la venda dels productes al mercat. La forma jurídica escollida havia de ser la societat cooperativa. La cooperativa es crea a l’aula, però estableix relacions comercials amb cooperatives d’altres centres educatius.
"La finalitat de la cooperativa és la creació i la gestió d’una empresa pròpia per part de l’alumnat, així com la venda dels productes al mercat”
-Així doncs, la col·laboració és molt important en aquest projecte. Amb quins altres centres educatius heu treballat per dur a terme l’activitat de la cooperativa?
Una de les activitats del programa JEP és la participació en una jornada per donar a conèixer les diferents cooperatives d’alumnat i crear interaccions entre els participants. Cada cooperativa d’alumnat realitza un vídeo publicitari i la jornada finalitza amb un obsequi pel vídeo guanyador. També es realitza una compravenda de productes entre dues cooperatives d’alumnat assignades aleatòriament, per fomentar les negociacions comercials, gestionar la comanda i exposar el catàleg de productes.
La primera cooperativa creada a l’escola, EcoJoves, no va poder formar part d’aquesta jornada perquè es va ajornar a causa de la crisi del coronavirus. En canvi, la cooperativa del curs passat (2020 – 2021), anomenada EAFruits, va participar en la jornada i les negociacions de forma telemàtica. Esperem que aquest curs 2021 - 2022 es pugui realitzar presencialment.
-Un dels objectius de les cooperatives de les Escoles Agràries és introduir i apropar la gestió empresarial a l’alumnat. De quina forma heu treballat aquest punt des de la cooperativa de l’Escola Agrària d’Alfarràs?
La gestió empresarial de l’alumnat es treballa amb el pressupost de tresoreria, realitzant un càlcul dels ingressos que s’obtindran dels productes que integraran el catàleg de venda. Primer, es fa una estimació dels diners que es podran aconseguir, després una avaluació de les despeses que es tindran per realitzar l’activitat i per últim, es calcula la diferència entre els dos beneficis, previst i real, i la seva desviació (benefici previsió / diferència).
-De quina forma la cooperativa ha introduït els valors de l’economia social i solidària en l’aprenentatge de l’alumnat?
Des de l’inici de la creació, s’explica a l’alumnat que els beneficis es destinaran a una entitat social que hauran de triar entre tots els membres de la cooperativa. Cada estudiant busca informació d’una entitat social i es realitzen les votacions per decidir quina és la guanyadora. La cooperativa EA Fruits va decidir destinar els seus beneficis a l'Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya (AFANOC).
“La cooperativa EA Fruits va decidir destinar els seus beneficis a l'Associació de Familiars i Amics de Nens Oncològics de Catalunya (AFANOC)”
-Què suposa per un centre com l’Escola Agrària d’Alfarràs el fet de crear una cooperativa d’alumnat?
Suposa una pràctica real que aproxima l’alumnat al món empresarial. La cooperativa fomenta l’esperit emprenedor, el compromís amb el territori, la proximitat i el medi ambient, proporcionant aliments de qualitat que es venen directament al consumidor.
-Quines diferències hi ha entre una cooperativa d’un centre formatiu com el vostre i una cooperativa agrària?
S’intenta que les diferències siguin mínimes, per aproximar l’alumnat a la situació real. Per això, es realitza l’organigrama, els estatuts, l’acta de constitució, el registre, es realitzen assemblees i actes, cada soci (alumnat) aporta cinc euros, es decideix el nom, es descriuen les activitats que es realitzaran per aconseguir ingressos i autofinançar-se, s’elabora un pla d’actuació i objectius a aconseguir, etc.
-Quina ha estat la resposta per part de l’alumnat de tenir l’oportunitat de formar part d’aquesta cooperativa?
Penso que positiva, perquè transformes la teoria de l’aula en una activitat pràctica, dinàmica i diversa, que aproxima l’alumnat a la vida real i al món laboral.
“(formant part de la cooperativa) transformes la teoria de l’aula en una activitat pràctica, dinàmica i diversa, que aproxima l’alumnat a la vida real i al món laboral”
-Des del punt de vista de l’Escola Agrària d’Alfarràs, quins són els pros i els contres de crear i gestionar una cooperativa com aquesta?
La creació i gestió d’una cooperativa com aquesta, suposa un esforç pel professorat durant el primer any, en el disseny de les activitats i les pràctiques a realitzar durant les classes. Quan les activitats ja estan dissenyades i practicades a l’aula, llavors cal valorar les que han anat bé, les que no, i millorar-les en les properes sessions o edicions.
Des del meu punt de vista hi ha més pros que contres si el professorat creu en aquesta activitat d’ensenyament-aprenentatge, perquè, en certa manera, ho transmet a l’alumnat i aquest s’implica, aprèn, treballa en equip i desenvolupa unes habilitats transversals.
-Recentment, la cooperativa ha guanyat el concurs de la 4a Jornada Llavors de Futur d’Emprenedoria Social Jove. Què significa per vosaltres aquest guardó?
Aquest guardó ha suposat una sorpresa inesperada, tant per l’escola, professorat, com alumnat. Estem molt agraïts per haver pogut participar i gaudir d’aquest especial reconeixement. La cooperativa va rebre informació d’un concurs d’idees, Llavors de Futur. Es premiaven els projectes de cooperatives d’alumnat i els projectes de joves amb impacte social. Es va veure que la cooperativa EAFruits es podia presentar al premi perquè complia els requisits i es va enviar el formulari d’inscripció, per provar sort.
-Quin futur augureu per la cooperativa de l’Escola Agrària d’Alfarràs?
Pel curs vinent es continuarà amb la creació d’una nova cooperativa amb l’alumnat de 2n curs del CFGM de Producció Agroecològica, la venda dels productes al mercat i els beneficis es destinaran a una entitat social escollida pels socis de la cooperativa.
Si una cosa està clara és que les cooperatives fomenten el benestar i la cohesió de l’alumnat i en un futur, aquests coneixements i experiència es podran posar en pràctica en el món laboral. És una bona forma d’apostar pel desenvolupament econòmic, social i local. Augurem una llarga vida a les cooperatives d’alumnat de les Escoles Agràries, unes iniciatives que sens dubte inspiren i encoratgen al futur del sector.
“És una bona forma d’apostar pel desenvolupament econòmic, social i local”