ENTREVISTA | 08/09/2015  RuralCat

Joel Peris/Raquel Clavell  "Innovar és introduir un aspecte diferenciador per augmentar la productivitat de l'empresa"

Avui dia molts joves emprenedors decideixen donar una nova direcció a la seva trajectòria professional. Per a ells la innovació també és un factor clau per a l'èxit del seu projecte. En aquesta entrevista coneixerem el cas de Cervesa Sant Jordi, guardonada amb el darrer Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA).

Raquel Clavell, responsable de Cervesa Sant Jordi, és llicenciada en biotecnologia i psicologia

Avui dia molts joves emprenedors decideixen donar una nova direcció a la seva trajectòria professional. Per a ells la innovació també és un factor clau per a l’èxit del seu projecte. En aquesta entrevista coneixerem el cas de Cervesa Sant Jordi, guardonada amb el darrer Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA).

En Joel Peris és enginyer tècnic agrònom i la Raquel Clavell és llicenciada en biotecnologia i psicologia. Fa més de deu anys van començar a elaborar cervesa com a aficionats i més tard van convertir aquesta activitat en la seva professió amb la creació de Cervesa Sant Jordi, un projecte dedicat a l’elaboració de cervesa artesana complementat amb propostes turístiques i gastronòmiques de proximitat.


Cervesa Sant Jordi ha rebut el darrer Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA), en la modalitat al/la jove/a emprenedor/a innovador/a. Què representa la innovació per a la seva empresa i com la gestionen?

Per a nosaltres la innovació és introduir un aspecte diferenciador per augmentar la productivitat de l’empresa. Per exemple, un dels objectius principals de Cervesa Sant Jordi ha estat recuperar el magatzem de Cal Peó per instal·lar la nostra fàbrica i espai de degustació. Aquest edifici industrial modernista forma part de la història de Cardedeu i de la nostra família però feia temps que es trobava inactiu. La remodelació ha generat una gran satisfacció al poble i ha fet conèixer millor el nostre producte.


Quan i com vau transformar la vostra afició per elaborar cervesa en una manera de guanyar-se la vida?

Com la majoria d'experts en l'elaboració de cervesa artesana, vam iniciar l'activitat a casa (homebrewing) l'any 2003 amb kits bàsics d'elaboració pròpia. Després ens vam aventurar a realitzar les nostres receptes, i van tenir molt bona acceptació per part d’amics i familiars. La demanda anava creixent i llavors el Joel es va quedar a l’atur. Va ser una bona oportunitat per poder elaborar un Pla d’empresa i valorar-ne la viabilitat. Jo em vaig incorporar més tard. Ara, tots dos ens hi dediquem completament.

Anar del projecte a la realitat ha estat un camí llarg i ple de sotracs però la implicació i la il·lusió del primer dia encara continuen. El dia de Sant Jordi (no podia ser un altre) del 2014 vam fer-nos visibles per primera vegada.


Quina producció en feu i on la comercialitzeu?

La nostra producció és d’uns 5 lots per trimestre, el que es correspon a uns 16.000 litres/anuals.
La comercialitzem principalment al nostre poble, Cardedeu, on la recepció ha estat excepcional, però també la distribuïm als pobles del voltant. Es pot trobar a diversos bars, restaurants, bodegues i botigues especialitzades.

 

“Pensem que el procés d’elaborar un producte artesà porta, o hauria de portar, de forma implícita la qualitat i la naturalitat”

 

La qualitat i la naturalitat són indispensables per als productes artesans?

Pensem que el procés d’elaborar un producte artesà porta, o hauria de portar, de forma implícita la qualitat i la naturalitat.

Un artesà elabora el seu producte amb passió, prioritza el producte per davant dels beneficis econòmics i això suposa utilitzar matèria primera de qualitat i respectar el procés natural d’elaboració, sense additius ni processos que alterin el procés amb l’objectiu d’abaratir costos. A més a més produeix petites quantitats cosa que li permet controlar i posar més atenció en el procés d’elaboració.

La cervesa artesana no conté ni conservants ni altres additius i no està pasteuritzada ni filtrada, a diferència de la cervesa industrial. Està elaborada exclusivament amb matèries primeres de qualitat: malt, llúpol, aigua i llevat. Nosaltres elaborem la cervesa respectant el temps òptim de fermentació i maduració, sense forçar ni accelerar cap part del procés. El llevat present a l'ampolla permet una segona fermentació creant de forma natural la gasificació, sense necessitat d'adherir diòxid de carboni artificial ni antioxidants. Això provoca que tinguin sediment de llevat dins l'ampolla i permet mantenir les seves qualitats organolèptiques.


Què enteneu per producció o venda de proximitat? Com potencieu l’economia a escala local?

La venda de proximitat és comercialitzar el producte en llocs propers al lloc d’elaboració, intentant estalviar el màxim en intermediaris i transport. Això suposa una major sostenibilitat i un contacte directe amb el consumidor final.

Nosaltres sempre convidem a tothom a venir a la fàbrica i oferim visites guiades amb elaboració pràctica de cervesa. També reforcem l’economia local a través de sinèrgies amb altres elaboradors/productors artesans; per exemple, el Miquel de la Xarcuteria Can Bas elabora botifarra de cervesa, l'Agustí de la Fleca Puig fa pa de cervesa i la cistella de l'Hort de Cal Cerdà ha incorporat les nostres ampolles. També col·laborem amb bars i altres entitats del poble i assistim a fires artesanes de la comarca i a totes les que es fan a Cardedeu.

La fàbrica està oberta tots els diumenges al migdia d’11 a 15 h, i el primer diumenge de mes fem un tastet integrat a la ruta modernista de Cardedeu. El públic pot degustar les nostres cerveses amb productes artesans de la zona tal com embotits de Can Clos (Cardedeu) o formatges de Can Bordoi (Sant Antoni de Vilamajor) amb pa de massa mare de Can Domènech (Cardedeu).

Com veieu el futur de cervesa Sant Jordi?

Seguirem treballant al màxim per aconseguir consolidar-nos com una de les cerveses artesanes de referència al Vallès Oriental i poc a poc a altres comarques properes, cosa que suposarà augmentar la producció. També tenim petits projectes a curt termini com l’ús de cereals no maltejats cultivats al mateix terme municipal de Cardedeu i d’altres més enfocats en potenciar la comunicació amb el consumidor i el privilegiat espai on s’elabora.

 

Raquel Clavell, responsable de Cervesa Sant Jordi, és llicenciada en biotecnologia i psicologia

Informació relacionada

El més llegit

Agricultura lidera el projecte transfronterer TRANSGROWTH que donarà suport al sector de l’oli d’oliva a Catalunya

Les principals fires del sector agroalimentari durant el 2020

RuralCat oferirà 29 cursos a distància en 72 edicions diferents durant el 2020