COMPOSTOS FUNCIONALS | 12/08/2010  CSIC/RuralCat

Estudien nous substrats basats en compostatge de residus vegetals

Investigadors espanyols estan desenvolupant el projecte "Disseny, desenvolupament i validació de composts funcionals per al seu ús com a substrats", finançat pel Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí, per tal de progressar en la valorització i reutilització dels residus vegetals i la definició de substrats alternatius als convencionals. En aquesta perspectiva es situen els bioproductes obtinguts per mitjà del compostatge de material vegetal procedent de restes de poda i de cultiu de diferents espècies vegetals.

camp081210supral

 

Bioproductes a la carta

En el desenvolupament d'aquest projecte s'han obtingut diferents bioproductes o compostos funcionals "a la carta", adequats per a diferents demandes de cultius hortícoles, planters, vivers, etc., que, alhora que valoren els residus i subproductes de les activitats agràries, mantenen les característiques bàsiques dels substrats convencionals i incorporen propietats biopesticides, bioestimulants i biofertilitzants, que redunda, en un millor desenvolupament quantitatiu i qualitatiu de les plantes.
 
A més, es pot destacar la incorporació de microorganismes d'interès biotecnològic amb efectes nutricionals tals com els nitrificants, amonificants, solubilitzadors del fòsfor; microorganismes supressius de fongs i bacteris fitopatògens; i també microorganismes amb capacitats fitohormonals capaces d'actuar en el moment adequat. En aquest sentit,s'ha demostrat que la immobilització prèvia de Trichoderma harzianum i la seva posterior inoculació durant el procés de compostatge de restes de poda de cep, constitueix un substrat orgànic alternatiu a la torba en el cultiu de plàntules de meló en planter.
 
Amb això es pretén oferir al sector uns bioproductes que supleixen reeixidament les limitacions dels substrats convencionals quant a capacitat productiva, qualitat, seguretat, sostenibilitat i relació qualitat-preu. Actualment s'estan completant els assajos de camp en cultius hortícoles protegits (tomàquet, pebrot, meló), planters (meló, enciam, escarola, tomàquet), vivers (aromàtiques i forestals) que s'ampliaran pròximament a altres sectors i espècies.
 
El projecte "Disseny, desenvolupament i validació de composts funcionals per al seu ús com a substrats", l'estan desenvolupant grups d'investigació del Centro de Edafología y Biología Aplicada del Segura (CEBAS-CSIC), la Universidad Miguel Hernández i la Universidad de Almería, en col·laboració amb l'empresa tecnològica Microgaia Biotech.