Catalunya és el millor mercat pel turisme del vi
Un home català d'entre 40 i 60 anys, que ha decidit gaudir de dos o tres dies en un hotel de quatre estrelles per realitzar activitats com vistes als cellers o degustacions de vins i gastronomia locals, i que fa una despesa diària d'uns 130 euros. Aquest podria ser un perfil habitual del turista del vi a Espanya, segons el tercer informe sobre l'anàlisi de la demanda de les rutes del vi d'Espanya presentat per l'Asociación Española de Ciudades del Vino (Acevin).
Acevin ha presentat les noves dades recopilades des del seu Observatori Turístic, que analitzen la demanda turística del viatger del vi. L'estudi es va realitzar durant el primer semestre de 2010 i permet extreure conclusions referides a les motivacions del viatge, les destinacions escollides, l'organització del viatge, l'origen, edat i perfil professional del visitant i la despesa mitjana entre altres indicadors.
Els resultats d'aquest nou informe confirmen les tendències dels anteriors, constatant que la demanda del turisme del vi és molt àmplia i no es circumscriu a experts o aficionats al món del vi, sinó que atreu persones de diferent condició i edat.
En aquest sentit, la present anàlisi mostra que les visites són una activitat que es realitza majoritàriament en grup, amb amistats o companys de feina (32%), encara que hi ha un percentatge rellevant de grups familiars sense fills (29%). Es constata de nou que hi ha un major percentatge de visitants entre 40 i 60 anys i que el turisme del vi no genera interès en persones menors de 25 anys. A més, com a novetat, l'enquesta d'aquest any aprofundeix en el coneixement del visitant, aportant dades sobre el seu perfil professional, on preval el 'treballador'(19%) i s'incrementa fins un 14% els 'jubilats'.
Motius de la visita
El nou informe també analitza les motivacions que impulsen els visitants a apropar-se als territoris enoturístics nacionals. En períodes anteriors, la localització i el patrimoni van ser factors rellevants. Les dades de 2010 subratllen que la visita als cellers és la primera motivació (19%) seguida de l'interès pels vins i el patrimoni (ambdós amb 18%) i la gastronomia (16%), la qual cosa demostra un increment d'interès en la cultura enològica i gastronòmica.
En l'organització del viatge prevalen les vies de caràcter privat, la qual cosa indica que els mitjans d'informació turística en la destinació tenen certa importància. També tenen gran pes en l'elecció de la destinació les recomanacions de familiars i amistats (31,55%), i puja la vinculació entre la qualitat dels vins i l'elecció de la destinació, cosa que afavoreix a les rutes dels vins que disposen d'un major reconeixement al mercat vitivinícola o els cellers que fan més promoció o són més coneguts.
Nacionalitat i comunitat autònoma dels turistes
Quant a l'origen geogràfic de les persones enquestades torna a repetir-se l'esquema de l'anàlisi anterior, amb una prevalença de visitants nacionals (80,65%) davant estrangers (19,35%).
Dins d'aquests últims, l'informe destaca el rellevant pes del turisme germànic (29,47%), superior al seu pes general sobre la demanda turística cap a Espanya. El mercat nord-americà assoleix més del 12,63%, exactament igual que el francès, que fa un parell d'anys no era gaire rellevant. El quart mercat internacional per importància és el britànic amb un 11,58%.
En relació amb la procedència dels visitants nacionals, es confirma la tendència apuntada anteriorment sobre el major pes del mercat català sobre la resta de Comunitats Autònomes, seguida per Madrid, Andalusia, Comunitat Valenciana i País Basc, encara que totes les regions de l’Estat aporten turistes a les rutes del vi.
Allotjament i despesa diària
A destinació, els visitants de les rutes del vi d'Espanya utilitzen majoritàriament un allotjament hoteler de 4 estrelles durant una mitjana de 2,62 dies, i desenvolupen activitats com visites a cellers i tasts de vins i gastronomia local.
La despesa mitjana diària del turista del vi, segons les últimes dades recollides, és de 127 euros, una xifra que continua sent superior a la xifra de la despesa mitjana diària del turista a Espanya (100 euros).
L'informe també valora la satisfacció de la visita, obtenint una puntuació general de 4,21 sobre un màxim de 5 punts. Per això no és estrany que la meitat dels enquestats declarin haver visitat abans una altra ruta del vi. Aquestes dades subratllen la importància de la fidelització en aquest sector turístic.