El sector de sucs i nèctars continua creixent
Segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants de Sucs (Asozumos), aquest sector continua creixent i comercialitza en l'actualitat uns 1.100 milions de litres, amb una xifra de negoci de 650 milions d'euros. Les empreses del sector generen 4.000 llocs de treball directes i 10.000 indirectes.
Un altre estudi de Zenith International per a l'European Fruit Juice Association assenyala que el mercat espanyol de sucs i nèctars durant 2009 va ser d'uns 1.100 milions de litres. Aquest volum situaria a l'Estat espanyol, amb gairebé un 10% del mercat total europeu, en quart lloc i només per darrere d'Alemanya, França i el Regne Unit. El mercat europeu representa un total de 11.275 milions de litres, dels quals un 51,3% correspon a marca blanca (que progressa per damunt del 44% de 2005), i a un 48,7% a marca de fabricant.
Quant al consum per capita, segons Asozumos, els espanyols (amb 23 litres el 2009) ens col·loquem per darrere d'Alemanya (34,1 litres per habitant) i al mateix nivell que altres països de l’entorn europeu. El consum espanyol, segons la consultora independent Canadean, marcaria una progressió del 2,7% des de 2003 a 2008.
Els mesos d'estiu representen el període de més consum de sucs i nèctars. De fet, segons el plafó de consum alimentari del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, el 36% del consum a la llar d'aquests productes va correspondre el 2009 al període de juny a setembre.
Del total del mercat estatal, un 65% correspon a sucs, que van créixer el 2009 un 2,4% respecte a l'any anterior, i un 35% a nèctars, que van progressar un 0,8%. Els productes refrigerats encara suposen una petita part del mercat de sucs (només un 6,7%), mentre que en nèctars els refrigerats assoleixen únicament un testimonial 1,6% de les vendes totals.
Quant als canals de comercialització, les vendes per al seu consum a la llar capten un 68% del volum total, amb un creixement lleugerament superior al del conjunt del mercat, mentre que el consum als canals d'hoteleria i restauració es troba pràcticament ancorat els darrers cinc anys i les vendes per al consum d'impuls van guanyant posicions de forma suau.
Creix el consum dels multifruites
A Espanya, el mercat de sucs i nèctars està concentrat fonamentalment en tres sabors, que capten el 75% del consum total i que creixen per sobre de la mitjana sectorial al darrer any, excepte en el cas del préssec.
El suc de taronja és el que té més consum, amb un 26% del mercat i un 3% de progressió durant 2009, seguit del de pinya (amb una quota del 25%) i l'esmentat préssec (23%). Cal destacar el desenvolupament que estan experimentant els productes que combinen diverses fruites en la seva composició, que van créixer el 2009 un 10%.
Un producte amb importants propietats nutricionals
Els sucs són una magnífica font de vitamines i elements antioxidants com els polifenols i els carotenoides, una font de minerals molt necessaris per a un correcte funcionament d'importants funcions biològiques, i que tenen una determinant funció d'hidratació.
Els sucs tenen propietats hidratants, antioxidants, remineralitzants i tonificants. A més, per procedir de la fruita, tenen qualitats desintoxicants, que faciliten el tracte gastrointestinal i poden incidir en la prevenció d'alguns dels riscs desencadenants de malalties cardiovasculars i certs tipus de càncer.