La qualitat del producte i la confiança en el venedor són els factors més ben valorats pels consumidors de porquí
Segons les conclusions del darrer estudi sobre consum de carn de porquí de l'Observatori del Consum i la Distribució Alimentària del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, en la compra d'aquest tipus de carn el consumidor valora principalment la qualitat del producte i la confiança en el venedor, sent per als distribuïdors un requisit important la frescor del producte.
Imatge d'un supermercat. Font: MARM.
Quant a la qualitat de la carn els consumidors es fixen principalment en el seu aspecte valorant que tingui un color rosat, sigui tendra i no tingui excessiu greix, però tampoc que aquest sigui inexistent ja que, segons l'opinió general, li dóna bon gust.
En general la majoria dels enquestats declara comprar la carn de porc tallada, en botigues tradicionals i amb atenció personalitzada, si bé quan es compra empaquetada es considera fonamental que la safata estigui en perfecte estat.
Quant a la tipologia de la carn, la majoria dels consumidors, el 89,1% concretament, adquireix habitualment porc blanc, sent les parts més conegudes i consumides el centre o llom, la costella, el costellam i el filet.
Pel que fa al porc ibèric, el consum és bastant més limitat pel preu, sent un 28,8%t dels entrevistats els que declaren consumir aquest tipus de carn, i especialment el llom, el filet i el secret.
Pel que fa al porc ibèric, el consum és bastant més limitat pel preu, sent un 28,8%t dels entrevistats els que declaren consumir aquest tipus de carn, i especialment el llom, el filet i el secret.
En relació amb el consum de garrí a la llar, les xifres demostren que es realitza en el 31,5 % dels casos, sent un consum molt esporàdic i limitat a Nadal i altres ocasions especials, mentre que fora de la llar el tant per cent disminueix fins un 24,4%, sent més freqüent el seu consum per part dels homes.
D'altra banda la majoria dels consumidors, un 70,1%, considera la carn de porc com a blanca, un 22,8% vermella i un 7,1% ho desconeix.
Els factors que més preocupen, tant als consumidors com als distribuïdors, en relació amb la producció de porquí, són l'alimentació de l'animal i la forma de cria ja que es considera que aquests factors repercuteixen en el sabor i la qualitat de la carn.
Quant a l'exportació els entrevistats saben que Espanya és un país exportador de porquí, però un 59,7 d'ells desconeix el lloc que ocupa en el marc de la Unió Europea.
Per a aquest estudi s'han realitzat 1000 entrevistes a consumidors, 200 a distribuïdors i 2 reunions de grup amb consumidors amb l'objectiu d'analitzar exclusivament el tema del consum de carn de porquí.