INNOVACIÓ | 19/07/2023  Ruralcat

S’ha celebrat la jornada: “De la realitat virtual al metavers: noves tecnologies per comunicar millor”

Organitzada pel DACC conjuntament amb l’Observatori de la Comunicació Científica UPF, la sessió va exposar com les noves tecnologies estan transformant la comunicació agroalimentària.

Aquesta jornada es va dur a terme en el marc del projecte “Comunicació i Alimentació”.

En el marc del projecte “Comunicació i Alimentació”, organitzat entre el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) i l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra, el dimarts 11 de juliol va tenir lloc la jornada “De la realitat virtual al metavers, noves tecnologies per comunicar millor”. Una sessió que té com a objectiu explicar com les noves tecnologies, com el metavers, la realitat augmentada, la realitat virtual i altres noves tecnologies, estan transformant la comunicació agroalimentària.

Glòria Cugat Pujol, subdirectora General de Transferència i Innovació Agroalimentària va donar la benvinguda a la jornada i va explicar que l’objectiu general d’aquestes sessions es formar i informar en comunicació com a factor clau per a fomentar la competitivitat de les empreses. També va assenyalar que les noves tecnologies, de les que es van parlar durant el matí, transformaran la comunicació agroalimentària i oferiran eines de connexió entre el consumidor i productor que ajudaran a connectar el món urbà i el món rural d’una manera enriquidora. Aquesta nova connexió ajudarà a que la ciutadania estigui informada sobre la traçabilitat i composició dels aliments, objectiu que s’alinea amb el programa de Govern “Estratègia alimentària de Catalunya”, un pla d’acció que treballa per assolir un sistema alimentari més sostenible.

Tot seguit, el ponent Àlex Moga, Fundador i CEO de Mataverse University School va assegurar que la tecnologia del metavers canviarà la comunicació general i també la del sector de l'agroalimentació. Segons Àlex Moga, venim de la comunicació convencional i analògica que va evolucionar al web 2.0. La nova evolució passarà per un nou concepte d’internet, iniciat amb el blockchain, que empoderarà els actius digitals i posarà a les persones en el centre. El metavers, descrit com a totalitat de formes multidimensionals així com experiències sensorials i cognitives en entorns digitals implica la interacció de les persones i obre un ventall d’oportunitats. Generarà una nova manera de comunicar-se que serà la que crearà connexió, sobretot amb la gent jove, basada en l’entreteniment (gammificació), les experiències, la narrativa i la participació (storytelling) i sempre amb el client com a protagonista.

Tot seguit es va donar pas als casos d’èxit presentats per David Budó, Coordinador del projecte d’Innovi, Pedro Lozano, Co-fundador d’Imascono i Marc Solé, Fundador i CTO d’Invelon. Tots ells van idear projectes de realitat augmentada i metavers enfocats al sector agroalimentari, com aprenentatge amb ulleres immersives que permeten, per exemple, aprendre a podar una vinya de manera virtual o assimilar receptes amb avatars, d’una manera educativa i divertida.

Finalment, van intervenir els experts Gabriel Anzaldi de Eurecat, Albert Anta del Centre Blockchain de Catalunya i Jara Forcadell del I2Cat explicant què poden aportar les noves tecnologies a la comunicació alimentària.

La jornada va finalitzar amb un torn obert de preguntes i recordant que les noves tecnologies suposaran un gran avenç en formació, educació i en oferir a les persones consumidores una informació addicional en l’àmbit de la traçabilitat i origen dels aliments, mitjançant experiències interactives. Connectaran amb les noves generacions zeta i alfa que són i  seran molt més sensibles a la sostenibilitat i que possiblement ja reclamaran i valoraran aquesta informació, com a part fonamental dels seus processos de compra.

 

Font: DACC