José Luis Rodríguez "El nostre projecte empresarial va néixer amb un objectiu social"
En el mercat actual hi ha tanta oferta i tan variada que arrelar o destacar resulta difícil. Resoldre eficaçment la necessitat d'un col·lectiu encara que sigui minoritari, crear una Lean startup o recórrer al finançament 3F són estratègies cada cop més utilitzades. En aquesta entrevista, José Luis Rodríguez ens explica com ho van fer a CeliCity i la seva experiència en el Premi Ruralapps.
José Luís Rodríguez, director general de CeliCity, és enginyer de telecomunicacions, amb una llarga experiència en la consultoria de negocis i d'estratègia digital
Què és i com funciona CeliCity?
CeliCity és una app per a persones celíaques o que tenen la necessitat de seguir una dieta sense gluten. Aprofita la geolocalització per indicar a l’usuari on pot trobar productes sense gluten i visualitzar informació més específica com adreces i telèfons, categories de productes, imatges, valoració global i opinions personals. L’usuari també pot incorporar els seus comentaris, així com publicar nous llocs a la plataforma. També pot realitzar les seves cerques, per temàtica o proximitat, i els resultats apareixen en un mapa o en forma de llistat, segons prefereixi.
Quina va ser la idea original que va impulsar la seva creació?
La idea original arrenca de l’experiència d’un dels quatre socis fundadors. Ell és argentí i quan va arribar a Espanya, fa uns 10 anys, li costava trobar aliments típics d’allà. Va construir una pàgina web per localitzar-los i ajudar a altra gent en la seva situació.
Una amiga celíaca li va donar la idea de fer el mateix per a la comunitat de persones que busquen aliments sense gluten. Després de donar-li voltes, va decidir posar-ho en marxa i, ara fa tres anys, ens hi vam unir tres socis més. Un any després, vam llençar l’app CeliCity.
Quin esforç ha representat a nivell de producció i comercialització?
Ha estat un projecta molt lean, és a dir desenvolupat com a prova o model per veure si tenia sentit al mercat, si aconseguia un màxim problema-solució i després un màxim producte-mercat.
L’app va demostrar que generava tracció, aconseguint molts usuaris. Per tant, estàvem ajudant a cobrir la necessitat d’un col·lectiu. En un any, vam decidir que podia haver un model de negoci, vam definir un pla estratègic i vam constituir una societat limitada.
La captació d’usuaris sempre ha estat orgànica perquè és un col·lectiu que necessita aquesta informació i està interessat en aconseguir-la. També hem fet suport en blogs i Facebook, a on no només els celíacs comparteixen informació sobre aliments lliures de gluten... també hem tingut en compte que a les grans ciutats és més fàcil trobar botigues i restauració, en poblacions petites les possibilitats són menors però la necessitat és la mateixa.
Heu rebut algun tipus d’ajuda?
Els socis vam posar en marxa CeliCity en solitari. Després vam aconseguir l’ajuda d’una font 3F (family, friend, fool) per donar-li forma.
Ara estem en una fase de finançament i tot just hem tancat una ronda pont per aconseguir el primer finançament que ens permeti créixer de veritat. Tot i que continuem buscant més inversió per tancar la ronda.
En aquest sentit destaco el recolzament rebut de Ship2B, una de les fundacions més importants d’Espanya per l’acceleració de projectes empresarials d’impacte social.
“Creiem que premis com el Ruralapps són necessaris per posar en valor projectes d’emprenedoria del país i establir contactes entre ells i amb la indústria”
Quines fites heu aconseguit des de que vau començar?
Ja tenim més de 16.000 usuaris, uns 2.000 establiments i estem presents a més de 22 països. Val a dir que el 85% d’usuaris i el 90% d’establiments són espanyols, és aquí on fem la captació i validació de negoci, però els usuaris poden fer servir la plataforma des de qualsevol localització, per això tenim dades d’arreu del món.
Per altra banda, els quatre socis hem assolit experiència. Només dos de nosaltres en tenien com a emprenedors i només un en l’àmbit digital. CeliCity ens ha permès fer quelcom nou i especialment ajudar a un col·lectiu. El nostre projecte empresarial va néixer amb un objectiu social i aquest sempre ha estat molt important per a nosaltres.
La seva empresa va guanyar el darrer Premi Ruralapps en la modalitat de Ciutadania. Com valora l’existència d’un guardó com aquest i la seva participació?
Ha estat una experiència molt positiva. Nosaltres vam conèixer el guardó un any abans però vam esperar a tenir l’app ben desenvolupada i operativa, encara que quedés molt de camí en el tema de la facturació i el go to market. Teníem clar que era el moment però, com hi ha tanta competència, mai vam pensar que guanyaríem. Així que estem molt contents.
També estem molt agraïts per la visibilitat que dóna tant a candidats com a finalistes o guanyadors, i el fet de què, tot i ser un concurs públic amb uns requisits i uns tràmits, participar sigui fàcil. És més complicat presentar-se a segons quins concursos privats...
Creiem que premis com el Ruralapps són necessaris per posar en valor projectes d’emprenedoria del país i establir contactes entre ells i amb la indústria.
Com veieu el futur de CeliCity?
La nostra plataforma pot evolucionar molt més, i tota l’experiència que hem adquirit és pot replicar en el sector de l’alimentació, ajudant a altres col·lectius que tinguin necessitats específiques.