Les Escoles Agràries de Catalunya inicien el curs amb prop de 700 alumnes inscrits i una nova escola al Maresme
Les Escoles Agràries aposten fermament per la formació dual, la internacionalització, les mentories i la formació a distància per oferir un ensenyament de qualitat i adaptat a les necessitats del sector.
Compten, de moment, amb 664 matriculats als cicles formatius de grau mitjà i superior.
Les Escoles Agràries de Catalunya han iniciat el curs 2023 - 2024 amb un increment al voltant del 5% d’alumnat matriculat als cicles formatius respecte del curs anterior, dels quals un 27,56% són dones. Compten, de moment, amb 664 matriculats als cicles formatius de grau mitjà i superior. S’estima que aquest nombre total creixerà en una vintena més, un cop s’acabi la matrícula aquest mes de setembre.
El conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, ha donat el tret de sortida al curs 2023 - 2024 de les Escoles Agràries de la Generalitat de Catalunya, a l’acte celebrat a l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà.
La nova Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura de Cabrils
Aquest any 2023, també s’ha posat en marxa una nova escola agrària, amb la qual cosa ja són 15 el nombre total de centres dedicats a la formació dels joves i els professionals del sector agroalimentari situats en diferents punts de Catalunya. La nova Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura de Cabrils, que ja està impartint els cursos i les jornades tècniques, neix de la necessitat d’oferir formació contínua adaptada a l’actual escenari de digitalització del sector agroalimentari de Catalunya.
Entre les novetats d’enguany, també hi ha el segon curs dels nous cicles formatius implantats per l’Escola Agrària de Manresa sobre Paisatgisme i Medi Rural, orientat al perfil professional Agroecologia i Acció Climàtica; i per l’Escola Agrària de Gandesa, de Vitivinicultura, amb orientació a la producció d’oli de qualitat.
A més, cal destacar que, des d’aquest any, l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà coordina el Consell Sectorial Agroalimentari de Catalunya, un ens format per diverses entitats sindicals, empresarials i associatives del sector de la indústria alimentària que té l’objectiu de treballar per a la detecció de les necessitats del mercat de treball i l’adequació de l’oferta formativa. També, el centre, situat a Monells, ha demanat entrar a formar part com a Centre de Formació Professional Integrada en la Xarxa del Sistema de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, amb la finalitat de millorar la qualificació de les persones i adaptar-se a les seves situacions i expectatives laborals. Altres quatre escoles, com a representants de quatre sectors diferents, també demanaran d’entrar com a escoles del Departament a la Xarxa.
Les Escoles Agràries també ofereixen cursos de formació contínua. Més de 7.000 professionals han passat pels cursos de formació contínua i 19.000 per les jornades de transferència tecnològica durant l’any 2022. Es preveu que aquest curs aculli un nombre aproximat d’alumnat d’aquests tipus de formació.
Pràctiques a les empreses i el futur de les escoles
Un altre aspecte a destacar de les Escoles Agràries és la col·laboració amb empreses del sector per fer possible la implantació de la modalitat dual, que permet fer una part important de la formació a l’empresa mateixa. Des de l’inici de la formació dual, les Escoles Agràries han col·laborat amb 85 empreses d’arreu del territori.
Aquest curs, les Escoles Agràries disposaran finalment d’una persona que es dedicarà a coordinar i a posar en marxa projectes d’internacionalització de l’alumnat de formació inicial i també contínua perquè es pugui desplaçar a altres països a fer les pràctiques en empresa o estades en què conegui altres realitats del món agroalimentari.
El futur de les escoles agràries també passa per la formació a distància, que es va iniciar a l’Escola Agrària de Tàrrega amb un Curs de Formació de Grau Mitjà de producció agropecuària (en col·laboració amb l’IOC) en el qual el 62% de les persones que hi estudien pertanyen a l’àrea metropolitana de l’entorn urbà.
A més, les escoles també han apostat per un nou mètode de formació a partir de les mentories, una fórmula que està en fase de creació i s’està desenvolupant mitjançant un programa pilot amb un total de 12 joves que s’incorporen i que han après passant unes setmanes treballant conjuntament amb uns mentors (empresaris agraris), portat des de les escoles.
Les 15 escoles agràries es troben en diferents punts de Catalunya i estan destinades a formar els joves i els professionals del sector agroalimentari. Aquestes escoles imparteixen formació reglada o inicial (cicles formatius), formació contínua (presencial, semipresencial i a distància) i cursos de reciclatge per als professionals amb el treball formatiu a tot el jovent que s’incorpora a l’agricultura i amb els cursos d’emprenedoria, les jornades de transferència tecnològica i d’altres formats.
Font: DACC