Un estudi proposa cinc nous conreus per a l'agricultura catalana
Un estudi assenyala que la batata, la col xinesa, el cumquat, el litxi i l'ocra podrien ser conreats a Catalunya per satisfer la demanada interna d'aquests aliments i diversificar el negoci del pagès. L'estudi "Avaluació tècnica i econòmica de nous cultius, demandats pel canvi d'hàbits alimentaris, en les zones agràries catalanes" ha estat impulsat per la Fundació del Món Rural (FMR) amb la col·laboració de la Universitat de Lleida, per a detectar quines oportunitats té el sector agroalimentari català de produir aliments originaris de països de població immigrada. L'estudi s'ha presentat en el context de la jornada "Immigració i alimentació, noves oportunitats per al sector agrari català".
Cumquat, fruita pròpia de l'Àsia Oriental.
L'ocra, una hortalissa pròpia d'Àfrica, Àsia i Amèrica, es podria conrear a les zones regables del Delta de l'Ebre i el Garraf. La batata o moniato, tubercle propi d'Amèrica o Àsia, que presenta un consum constant durant tot l'any, es podria implantar a les zones regables del Delta del Ebre i el Baix Camp, també en petits punts del litoral, en les comarques del Tarragonès, el Baix Llobregat, el Maresme i el Baix Empordà. Pel que fa al cumquat, una fruita pròpia de l'Àsia Oriental, és apte per als regadius del Alt Empordà, el Baix Empordà, el Baix Camp i les zones regables del Delta de l'Ebre. El litxi, propi de la Xina, es podria implantar als regadius de les comarques de l'Alt i el Baix Empordà, el Baix Camp i les zones regables del Delta de l'Ebre i del Segrià. Finalment, la col xinesa es podria conrear a les zones regables properes a la costa de l'Alt i el Baix Empordà, el Baix Camp i els regadius del Delta de l'Ebre i també del Segrià.
Per condicions agronòmiques han estat descartats com a cultivables a Catalunya: el nyam, el mango, la guaiaba; la llima, el plàtan mascle, la iuca, la papaia, el gingebre i el taro.
Estudi de viabilitat econòmica
Després d'analitzar si els cultius eren aptes des del punt de vista agronòmic s'ha realitzat un estudi de la viabilitat econòmica. En primer lloc, s'ha realitzat la recerca sobre l'àmbit, evolució i tendències, clients, intermediaris, proveïdors i competència de cada producte. També s'han determinat els costos de producció i s'ha fet una estimació de la producció de cada aliment per unitat de superfície, de manera que s'ha pogut determinar el preu mínim a partir del qual es cobririen els costos de producció. En aquest sentit, el preu d'equilibri per al productor oscil·la entre els 0,35 euros per quilo de la col xinesa o els 0,94 euros per quilo del cumquat. La col xinesa, va tenir un preu de mercat durant 2009 d'entre 0,6 i 0,7 euros per quilo, mentre que a l'altre extrem el cumquat durant l'any passat es va vendre per entre 8 a 20 euros per quilo. L'ocra i el litxi també tenen un ampli marge entre el preu d'equilibri (0,49 i 0,65 respectivament) i el preu de venda durant l'any passat ( entre 10 i 30 euros el primer i entre 3 i 9 euros el segon). Pel que fa a la batata el seu preu d'equilibri se situa en els 0,42 euros quan va tenir un preu mitjà en 2009 entre 0,6 i 1 euros.
Els cultius més ben posicionats serien el litxi, l'ocra o el cumquat, que tenen un marge de benefici superior. Amb tot, també s'obtenen acceptables marges comercials per la col xinesa i la batata.