Les Escoles Agràries participen en 5 nous projectes europeus que aportaran solucions a l'emergència climàtica, l'economia social, la formació innovadora i la gestió hídrica sostenible
Aquests projectes, que s'inicien aquest 2024 i alguns d'ells s'allargaran fins a l'any 2028, són una mostra del compromís de les Escoles Agràries per continuar treballant en la internacionalització.
Els centres encarregats de coordinar-los són l'Escola Agrària del Pirineu, l'Escola Agrària Forestal de Santa Coloma de Farners, l'Escola Agrària de Tàrrega i l'Escola Agrària de Manresa.
Recentment, s'han aprovat 5 nous projectes europeus en els quals participen les Escoles Agràries, tots ells enfocats a l'emergència climàtica, l'economia social, la formació innovadora i la gestió hídrica sostenible. Els centres encarregats de coordinar-los són l'Escola Agrària del Pirineu, l'Escola Agrària Forestal de Santa Coloma de Farners, l'Escola Agrària de Tàrrega i l'Escola Agrària de Manresa, i cadascuna d'elles s'encarrega de liderar el projecte afí als seus camps d'especialització i línies d'actuació.
Aquests projectes, que s'inicien aquest 2024 i alguns d'ells s'allargaran fins a l'any 2028, són una mostra més del compromís de les Escoles Agràries per continuar treballant en la internacionalització dels seus estudis des de la promoció de la mobilitat d'alumnat i professorat, com en la participació en projectes europeus, així com en la millora i innovació del sector agroalimentari.
I-ReWater (Interreg SUDOE) és el projecte en el qual participa l'Escola Agrària de Tàrrega a través de l'Oficina del Regant, un projecte de 3 anys de durada que té com a objectiu promoure l'accés a l'aigua regenerada i la gestió hídrica sostenible. L'Oficina del Regant hi col·labora mitjançant diverses accions de desenvolupament de l'Estratègia Transnacional d'Ús d'Aigua Regenerada en el Regadiu, per tal que la informació arribi als usuaris i regants, així com a les polítiques de diferents institucions públiques. La seva funció és divulgar el contingut tècnic i els resultats de las activitats pilot que s'aniran duent a terme, organitzar la Jornada de Presentació de l'Estratègia i participar en el desenvolupament de continguts didàctics amb relació al DSS (Video Tutorial i Curs Formatiu), i un Webinar per a AAPP a Espanya.
Pel que fa a l'Escola Agrària del Pirineu, col·labora en el projecte Desbosiguem! (Interreg POCTEFA), que pretén aportar solucions integrals per ajudar als gestors d'espais naturals a gestionar-los de forma sostenible i lluitar així contra el canvi climàtic i disminuir el risc d'incendis. Durant els quatre anys de durada del projecte, el centre participarà en l'organització i realitzarà els diferents tipus de treball en els camps de treball experimentals amb el seu alumnat.
PYREMPFOR GO (Interreg POCTEFA); que té com a objectiu millorar l'adequació entre l'oferta i la demanda de l'ocupació forestal transfronterera, mobilitzant els diferents actors, promocionant l'economia social i implementant sistemes de formació innovadors amb la finalitat de millorar les competències de les persones i l'economia del territori; és el projecte en el qual participa l'Escola Agrària Forestal de Santa Coloma de Farners, i que s’allargarà fins el 2027. L'escola és l'encarregada de coordinar l'acció relacionada amb la plataforma pública d'ocupació i la seva implementació, així com contribuir en les accions relacionades amb la definició de capacitats, habilitats dels maquinistes i les necessitats de les empreses.
I finalment, l'Escola Agrària de Manresa formarà part dels dos projectes restants: EVECSA (ERASMUS+) i SEACURE (Horizon), la finalitat dels quals és avançar en l'acció climàtica vinculada a la formació professional i capacitar les regions on l'eutrofització és un problema significatiu per gestionar eficaçment els cicles biogeoquímics, respectivament.
Quan el paper de l'Escola Agrària de Manresa en els projectes, que es duran a terme fins l’any 2028, per una banda, és contribuir en el desenvolupament de materials didàctics interactius en línia sobre temes relacionats amb l'agricultura climàticament intel·ligent a través d'EVECSA, i posar la seva finca al servei de la UVIC per validar la reducció potencial de la lixiviació de nutrients i l'escorrentia a les masses d'aigua mitjançant la implementació de pràctiques agrícoles regeneratives, utilitzant noves espècies de cultius perennes i aplicant nutrients recuperats com a fertilitzants biobasats mitjançant el projecte SEACURE.
Font: Escoles Agràries