TÀSTUM 2010 | 19/10/2010  RuralCat

Es presenta el Pla Director per impulsar les xarxes de proximitat a Catalunya

El Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural ha presentat un Pla Director per impulsar la venda directa entre productor i consumidor, des de les administracions locals. El pla identifica quins municipis disposen de productors o d'un mercat de clients important per activar les xarxes de proximitat. Aquest document, que s'ha presentat en el marc de la sessió de ponències del Tàstum 2010, ha estat elaborat per l'Institut Cerdà.

aliments_101910supral

Font. DAR.

 

L'objectiu del nou pla és arribar al 7% de vendes en els canals directes, per la qual cosa cal, entre d'altres, crear rutes de proximitat; posicionar i dotar de valor afegit el producte; fidelitzar el prescriptor o consumidor esporàdic; disposar del producte en les zones de demanda; definir polítiques coordinades des de les administracions; disposar dels recursos humans, formació i perfil empresarial adient; concedir subvencions, així com incloure els punts de venda de proximitat a les guies i rutes turístiques i de comerç local, i impulsar les botigues tradicionals i fires.
 
En relació a la demanda, cal destacar que en els darrers 3 anys, ha crescut un 4% el total de consumidors que utilitzen aquests canals de venda, fet que suposa que el canal de venda de proximitat representa el 3% de les vendes dels principals productes que s’hi comercialitzen. Els productes amb més nivell de vendes són el vi, les hortalisses i les verdures i les fruites.
 
Actualment, hi ha aproximadament uns 500 agents que es dediquen a la venda de proximitat. Segons les dades de l'any 2009, el valor dels productes frescos comercialitzats per venda de proximitat són de 125,8 milions d’euros, fet que representa un 2,32% de les vendes de productes frescos a Catalunya. Així mateix, a Catalunya, la despesa anual per càpita de productes frescos es d’uns 805 euros, mentre la despesa dels frescos adquirits per venda directa només és de 18,7 euros.
 
Segons el conseller del DAR, Joaquim Llena, el Pla identifica les potencialitats dels municipis per promoure xarxes de proximitat, ja sigui perquè tenen un nucli de productors a prop o bé tenen un elevat potencial de clients/consumidors. Segons el titular d’Agricultura, el Pla permetrà disposar d’un protocol únic per tal d’activar les xarxes de proximitat al territori, i disposar així d’una única manera de procedir i actuar en aquest camp.