Matins d’Innovació social al sector agroalimentari
Productors i distribuïdors comparteixen reptes i solucions sobre la comercialització de productes d’empreses socials
La innovació social serà un element clau per donar resposta a certes necessitats que es plantejaran en els pròxims anys.
Les empreses i entitats del sector agroalimentari aposten cada cop més per incorporar la innovació social en la seva metodologia de treball. La necessitat de donar resposta als reptes socials no satisfets ha adquirit especial rellevància els darrers anys davant els canvis econòmics, demogràfics, tecnològics i mediambientals. La innovació social serà un element clau per donar resposta a certes necessitats que es plantejaran en els pròxims anys.
Un dels principals problemes que es troben aquestes empreses i entitats és la dificultat en la comercialització dels seus productes. Un cost més elevat de fabricació, un volum de producció petit o un marge de benefici ajustat són algunes de les limitacions d’aquestes empreses a l’hora de garantir la continuïtat del seu projecte. Així doncs, es considera necessari adoptar estratègies per posar en valor el producte, i diferenciar-lo així dels de la resta del mercat.
Per a abordar amb profunditat aquest tema, el passat 14 de novembre va tenir lloc el seminari tècnic “II Jornada d’innovació social en el sector agroalimentari”. La jornada estava emmarcada dins els “Matins d’innovació agroalimentària”, un espai de trobada entre diferents agents de sectors concrets, amb la finalitat de conèixer, orientar i definir activitats de recerca, d’innovació i de transferència de coneixement. Enguany el seminari buscava tractar amb profunditat un dels temes que van sortir en la primera edició, la dificultat en la comercialització dels productes.
La jornada va començar amb l’exposició del David Murillo, de l’Institut d’Innovació Social d’ESADE, exposant quins són els futurs reptes de la nostra societat en les pròximes dècades i la necessitat d’incorporar la innovació social. Tot seguit, la Paula Veciana, del Centre d’Estudis i Recerca en Emprenedoria i Innovació Social de la UAB, va explicar quins són els aspectes que cal tenir en compte de cara a comercialitzar productes aplicant-ho al context de la jornada, la innovació social.
Seguidament, van tenir lloc dues taules rodones per tal d’abordar la dificultat en la comercialització des de dues perspectives, la de les empreses productores i la de les distribuïdores/comercialitzadores. En aquesta primera taula, moderada per la subdirectora general de Transferència i Innovació del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA), Glòria Cugat, va comptar amb la participació de representants d’empreses i entitats que promouen la innovació social com l’Olivera, Fundació Ramon Noguera i Coopyrene. En la segona, amb el propòsit de tractar el tema des de la perspectiva d’empreses i clústers de la distribució, va estar moderada per la Nuria de Pedraza, directora de comunicació d’AECOC. En van formar part Caprabo, Ametller Origen i el Clúster Food Retail.
El seminari es va emmarcar dins del projecte europeu ORIGINN, liderat pel DARPA. Actualment, el projecte es troba al quart semestre, centrat en la innovació social com a eina per al desenvolupament de les àrees rurals.
Font: DARPA