CONSUM DE PROXIMITAT, RESPONSABLE I SOSTENIBLE | 02/11/2010  RuralCat/AlimenCat

La nova guia "Compra a pagès" vol ser un referent per al consumidor de productes locals

S'ha presentat la nova guia "Compra a pagès", que neix amb vocació de ser el referent per als consumidors de productes agroalimentaris locals de Catalunya. La publicació inclou informació sobre 510 explotacions procedents de 351 municipis diferents que, de manera individual o agrupada, venen directament al consumidor. Aquesta és una iniciativa del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa (DIUE), que promou el comerç de proximitat, responsable i sostenible.

guia_pagès110210cont.jpg

Detall de la coberta de la guia. Font: GenCat.

 

La publicació en format paper, que conté més de 600 pàgines, es distribuirà a través de les oficines territorials de la Conselleria i els consells comarcals. També es trobarà un mapa amb les explotacions a les oficines de turisme, organismes locals i entitats del sector, així com en fires i mostres gastronòmiques. A més, a través del portal Gastroteca.cat, es podrà consultar en format digital, i serà accessible gratuïtament per telèfon mòbil.

 

Perfil del productor de venda directa a "Compra a pagès"

 
Com a pas previ a l’elaboració de la guia, el Departament va dur a terme un treball de camp per recopilar tota la informació dels productors agroalimentaris susceptibles de participar en la iniciativa. Aquesta feina recull dades importants per calcular la viabilitat del projecte com, per exemple, que el 91% d’explotacions tenen accés a Internet, i el 48% compten ja amb un web propi per a promocionar l’explotació i els seus productes.
 
De fet, la majoria de les explotacions (75%) fan promoció dels seus productes, i mostren les seves instal·lacions als consumidors i visitants, mentre que un 53%  duen a terme altres activitats de promoció com, per exemple, participar a fires i mercats. Un 21% participen en rutes turístiques, i un 9% disposen d'allotjament de turisme rural i promouen l’agroturisme.
 
D'altra banda, el perfil del productor que practica la venda directa està molt associat a la producció ecològica. Un 30% tenen el segell del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica), i encara hi ha un gruix relativament important de productors que estan en procés de tramitació d’aquest distintiu. També hi ha productors que en disposen d’altres com, per exemple, de producció integrada, DO Catalunya, DO Conca de Barberà, DO Costers del Segre, DO Empordà, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla de Bages, DO Tarragona, carnet artesà etc. Val a dir que destaca el creixement del moviment Slow Food, que representa un 3%.
 
Finalment, dels 510 productors que participen a la guia "Compra a pagès", 308 són agricultors professionals, 148 explotacions agràries prioritàries (EAP) i, la resta, agrupacions. El paper de les agrupacions de productors, sobretot cooperatives, té una dimensió molt important: 320 explotacions pertanyen a una entitat que dóna suport a la seva activitat, i moltes participen en més d’una entitat.
 

Tipologia de productes

 
Quant als productes més produïts a Catalunya vinculats a la venda directa, cal destacar les hortalisses, els tubercles i bolets, principalment a les comarques de Barcelona, Girona i Alt Pirineu i Aran. Les comarques de Lleida, Terres de l’Ebre i Tarragona són eminentment productores de fruita seca, dolça, melmelades i confitures. I a les comarques de la Catalunya Central els productes protagonistes són les carns, els embotits i els derivats.