Nova campanya per l'etiquetatge correcte a les peixateries i el peix de proximitat
La campanya es durà a terme en 17 mercats de Barcelona i comptarà amb la participació de les 300 peixateries de la xarxa de Mercats de Barcelona i amb 9 dinamitzadors de comerç de l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona.
Logotip d'identificació del Peix de Llotja
La campanya comptarà amb la col·laboració de 9 dinamitzadors de comerç que distribuiran el material de la campanya, tríptics informatius i bosses per al peix, entre les peixateries dels diferents mercats municipals de Barcelona i els informaran sobre la campanya. Aquestes persones han estat contractades a través del Pla d’ocupació per l’Institut Municipal de Mercats, i han estat formades per personal tècnic de la Direcció General de Pesca i Afers Marítims per col·laborar en aquesta campanya.
Els mercats que participen en aquesta iniciativa són el de la Vall d’Hebron, Sagrada Família, Barceloneta, Sant Gervasi, Galvany, Abaceria de Gràcia, les Corts, la Boqueria, Santa Caterina i el Ninot i Poblenou, Estrella, Concepció, Sarrià, Fort Pienc, Llibertat i Sants.
Per la seva part, el Gremi de Peixaters de Catalunya ha encoratjat els seus agremiats a participar en la campanya. Es preveu que hi participin al voltant de 300 peixateries dels mercats de Barcelona, entre les quals el gremi ha distribuït els tríptics informatius i les bosses de mercat reutilitzables amb la imatge i el missatge de la campanya.
Més endavant, en una segona etapa, es vol ampliar la campanya a la resta de municipis de Catalunya i cercar la participació de les diputacions.
Així mateix, la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors instarà les llotges catalanes a incorporar a l’etiqueta de la llotja que generen en la primera venda la informació obligatòria al consumidor final per facilitar a les peixateries el compliment de les seves obligacions d’informació al consumidor. També se’ls demanarà unificar la imatge de les etiquetes de llotja a fi de promocionar el producte de proximitat.
Val a dir que la campanya s’adreça als peixaters, però també al consumidor perquè prengui consciència sobre la importància de demanar les etiquetes, és a dir, informació sobre el producte que vol comprar.
Peix de Llotja, del mar a taula
L’altre gran objectiu de la campanya és la promoció del peix de proximitat. Per fer-ho, s’ha creat un logotip d’identificació del Peix de Llotja.
Aquesta marca ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges catalanes. La pesca de Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera: les barques surten cada dia a pescar i tornen el mateix dia a port a vendre les seves captures. Això vol dir que el nostre producte és molt fresc, de manera que es pot trobar a les peixateries o restaurants a les poques hores de sortir de mar.
Aquest producte, a més de fresc, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental.
A Catalunya, es consumeix molt més peix del que es pesca. Per aquesta raó, entren al Mercat Central de Peix de Mercabarna cada dia grans quantitats de peix i marisc d’arreu, ja sigui d’altres comunitats, d’altres estats membres o de països tercers. La flota catalana captura al voltant del 20% de tot el peix fresc que es consumeix a Catalunya.
D’altra banda, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha editat uns pòsters, on es poden veure les 50 espècies pesqueres comercials de Catalunya, que s’han posat a l’abast de totes les peixateries a través del Gremi de Peixaters per identificar el peix de casa nostra.