ESTRATÈGIES DE COMUNICACIÓ | 05/11/2010  RuralCat/FMR

Com es comunica el món rural?

Aquesta és una de les qüestions que intenta aclarir l'Estudi sobre les estratègies comunicatives dels agents actius del món rural, impulsat per la Fundació del Món Rural i elaborat per l'Institut de la Comunicació (Incom) de la UAB que s'ha presentat a Lleida aquesta setmana. L'Estudi ha nascut amb la voluntat d'aportar estratègies i propostes per acostar les entitats rurals a l'opinió pública. La manca de professionalització, la poca diversitat de les accions comunicatives i la qualitat de les estratègies de comunicació es troben en el punt de mira de l'estudi.

Detall de la coberta de l'estudi. Font: FMR.

 

Les primeres conclusions indiquen que calen més professionals formats en comunicació i més dedicació; més inversió i més valoració de les polítiques de comunicació; més actuacions conjuntes entre entitats; conscienciar i sensibilitzar els periodistes i la societat de la importància del món rural.
 
Val a dir que la majoria dels entrevistats es mostra insatisfet amb la presència del món rural als mitjans de comunicació. Només un 19,8% està satisfet amb la seva presència als mitjans d’àmbit nacional, mentre que un 65,7% no ho està.
 

Manca de professionalització del sector

Un 20% dels entrevistats reconeix que no té una política per a relacionar-se amb els mitjans, un 26% no té cap persona que s’hi dediqui, mentre que un 49,8% afirma tenir-ne una. A més, els professionals que s’hi dediquen no ho fan ni de forma exclusiva, ni a jornada completa, ni amb la formació adequada. Només un 2,4% dedica la seva jornada completa, un 38,2% de forma esporàdica, i el 21,7% de forma parcial. Només un 24,4% ho fa amb la formació adequada.
 
Així mateix, l’estudi detecta la poca diversitat de les accions comunicatives que es duen a terme (manquen dossiers, actes públics, butlletins, etc.), un 76% envia comunicats de premsa sempre que té una notícia a comunicar, tot i que molts cops és l’única acció que es té prevista fer.
 

Eines de comunicació

L'estudi mostra que no s'estan aprofitant prou els recursos actuals com les pàgines web, que poden ser font d’informació per a periodistes i per a la societat en general. El 86,9% tenen web, i el 43,5% l’actualitzen cada setmana, tanmateix només un 4,6% té un espai per a periodistes, i un 24,3% conté notícies sobre l’entitat.
 

Estratègia de comunicació

D'altra banda, es detecta una certa sobrevaloració d’allò que és noticiable al món rural. El 88,4% creu que genera notícies interessants per ser publicades als mitjans: el 31,9% setmanalment, el 28,0% cada mes i la resta, un 40,1% cada més temps. Amb tot, preguntats a qui pot interessar més, situen primer a les audiències rurals, en segon lloc a les audiències en general (inclosa la urbana) i en darrer lloc als periodistes. Segons apunta FMR, els mitjans de comunicació estan sobresaturats d’informació per a ser publicada, per això, una bona estratègia és seleccionar allò que realment és important i pot ser noticiable i pensar com fer-ho diferent i que ressalti dins de la quantitat de propostes de notícia que reben els periodistes a les redaccions.