INDÚSTRIA AGROALIMENTÀRIA | 22/12/2010  AlimenCat

Andreu Xarcuteria i Tastets, Farggi i Plusfresc, tres bons exemples d'expansió comercial

La Generalitat de Catalunya ha publicat el llibre "Models d'expansió comercial: sis casos i una estratègia", que reflecteix com el petit comerç pot créixer per assolir una dimensió òptima que li permeti fer-se un lloc propi en el mercat, i mantenir-s'hi. Amb una clara vocació pedagògica i un estil planer, aquest llibre ens presenta sis històries d'èxit, tres de les quals s'emmarquen dins el sector de l'alimentació: Andreu Xarcuteria i Tastets, Farggi i Plusfresc. L'obra analitza els seus orígens, desenvolupament, decisions estratègiques, volum de negoci, finances i la relació amb els competidors o la clientela, entre altres factors.

expancomer_22122010_cont.jpg

Coberta del llibre "Models d'expansió comercial: sis casos i una estratègia". Font: GenCat.cat


De la paradeta d'olives al producte selecte


Andreu Xarcuteria i Tastets va néixer als anys trenta. El negoci familiar va començar com a paradeta d'olives i queviures al mercat de Sabadell, però va anar introduint productes de xarcuteria, i la base va passar a ser el pernil ibèric de gla. El creixement no va resultar fàcil; l'empresa va necessitar tres intents i 64 anys per obrir el segon establiment, aquesta vegada amb un espai de degustació a L'illa Diagonal de Barcelona.

L'encert d'aquesta decisió va catapultar l'empresa cap a una inèrcia de creixement i de bons resultats. Avui en dia és un espai de venda de xarcuteria selecta més degustació, amb una carta de més de 80 productes. Hi ha de tot: baguets, coca, tastets, acompanyaments, dolços... La coherència en l'estratègia ha portat el negoci a tenir actualment set botigues funcionant a ple rendiment.

Creant el seu propi destí


Jesús Farga tenia la seva pròpia xarxa de pastisseries i un petit negoci de gelats i pastissos congelats quan el 1991 va descobrir els gelats nord-americans, elaborats a base de productes naturals i amb trossets petits. "Ens vam plantar a Häagen-Dazs per proposar-los una aliança d'empreses. Volíem col·laborar amb ells, ajudar-los i que ens ajudessin. Però gairebé ni ens van escoltar, així que vam decidir fer-ho nosaltres sols. Vam decidir fer-ho sense la seva ajuda. Podem dir que en aquell moment va néixer Farggi". D'aquesta manera resumeix Jesús Farga els orígens de l'empresa amb seu a Barcelona que va fundar i presideix, i que el 2009 va fer un salt qualitatiu en quedar-se per una banda la fàbrica de Frigo i per una altra banda la firma de pastisseria congelada Dachy. Quasi vint anys després de trucar a la porta de l'empresa nord-americana, Farggi té 91 establiments a tot el món, estableix acords internacionals per expandir-se a l'Àsia i competeix amb Häagen-Dazs per liderar el mercat de gelats premium a Espanya.

Innovació i noves tecnologies


Plusfresc és una cadena de supermercats, originària de Lleida, que ha anat creixent fins a tenir més de 65 establiments, adaptant contínuament el seu model de negoci a les necessitats de l'entorn immediat. La inquietud dels fundadors per viatjar els ha portat a impregnar-se d'idees d'arreu del món que els han permès ser grans innovadors. Plusfresc va ser pionera en l'aplicació a l'Estat espanyol del màrqueting electrònic.


En els seus inicis, quan el fill del fundador, Rafael Pujol Solanes, residia a Alemanya i va tornar per fer-se càrrec del negoci familiar, va importar les formes de fer d'aquell país i varen ser un clar èxit per a l'empresa. Aquest canvi va consistir en implantar el model de Plus Discount. Posteriorment, va adaptar el sistema de targeta de fidelització del client, importat també del nord d'Europa. Aquesta innovació tecnològica va servir per aprendre els hàbits de compra del client i poder-li presentar ofertes i promocions dissenyades exclusivament per al seu perfil.