SECTOR AGROALIMENTARI | 03/05/2011  RuralCat/DAAM

Catalunya i Marroc arriben a un acord de cooperació agroalimentària

Durant el transcurs de la 6a edició del Saló Internacional de l'Agricultura de Marroc (SIAM), la Generalitat i el govern marroquí han arribat a un acord de col·laboració per a la participació d'empreses catalanes en diversos projectes relacionats amb la maquinària agrícola. El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), a través de l'empresa pública Promotora d'Exportacions Catalanes SA (PRODECA), ha organitzat la participació d'empreses catalanes del sector agroalimentari en aquesta fira agrícola, la més important del país nord-africà, que s'ha celebrat a la ciutat de Meknès durant cinc dies, amb l'objectiu d'impulsar i consolidar la presència catalana al mercat marroquí i al procés de modernització de la seva economia.

trobada_cont_03_05_11

Pelegrí i el ministre d'Agricultura, Aziz Akhannouch, acompanyats del conseller de Medi Ambient i Medi Rural i Marí de l'ambaixada espanyola al Marroc, Guillermo Artolachipi; del director general de Relacions Exteriors de la Generalitat, Salvador Sedó; del director general de PRODECA, Ferran Bienert, i de la delegació d'empresaris catalans. Font: DAAM.

 

El SIAM és un certamen internacional dedicat als professionals del sector de la maquinària agrícola que compta amb el recolzament i patrocini del rei del Marroc, Mohammed VI, donat que el sector agrícola és el principal motor del desenvolupament de l'economia del país.  
 
D’altra banda, el conseller del DAAM, Josep Maria Pelegrí, ha mantingut una trobada amb el ministre d'Agricultura i Pesca del Marroc, Aziz Azhannouch, per tal d'enfortir les relacions de cooperació entre els dos països en matèria agroalimentària. Després de l'entrevista amb el ministre, el conseller ha comunicat que s'ha acordat la participació catalana en la construcció d'un molí d'oli i el disseny d'una màquina per recol·lectar dàtils, a més del suport català a l'interès de Marroc en estar present en el fòrum Regnet sobre reg. El ministre marroquí ha mostrat també el seu interès en col·laborar amb Catalunya en formació agrària.
 
Entre la delegació comercial catalana que ha participat en el SIAM destacaven les empreses de maquinària agrícola i reg, que buscaven oportunitats de negoci en un mercat econòmic emergent com el marroquí, com per exemple Niubó Maquinària Agrícola o Femac.
 

L'agricultura al Marroc

El sector agrícola constitueix un sector clau de l'economia marroquina i un pilar important del desenvolupament econòmic que pot contribuir d'una manera significativa en la lluita contra la pobresa rural. Cal tenir en compte que aquest sector aporta entre el 12 i el 20 per cent del PIB segons les campanyes, representa el 46 per cent de la població activa i ocupa el 80 per cent de la població rural. Cal afegir que el 90 per cent de la superfície és de secà i els anys de sequera són normalment un de cada tres.
 
Tot i ser un país agrícola, el Marroc encara és poc transformador. Actualment, les indústries conserveres de vegetals i de peix tenen una orientació clarament exportadora, mentre que s'estan posicionant en aquest camí els cítrics, l'oli d'oliva, els productes bio (la demanda europea dels quals creix al ritme del 35 per cent anual), els plats precuinats i el menjar típicament marroquí.
 
La indústria atrau el 12 per cent d'inversió estrangera, sobretot en les hortalisses en conserva, la transformació de cereals, els greixos, la industria làctica, el menjar ràpid i també en el desenvolupament de les formes de distribució cap als supermercats i hipermercats. Alguns dels factors d'atracció d'inversió estrangera són: la varietat de la producció agrícola i la situació geogràfica, que propicia les primeres collites de la temporada del mercat europeu; l'existència d'un important programa de leasing de la superfície agrícola estatal, de gairebé 100.000 hectàrees, i el progrés de la demanda de productes d'alimentació i la modificació dels hàbits de consum cap a productes processats, noves formes de distribució comercial i tècniques de màrqueting.