ORGANITZACIÓ COMUNA DE MERCAT | 18/05/2011  RuralCat/MARM

Nou Reglament del sector de les fruites i hortalisses de la OCM

El Comitè de Gestió de Fruites i Hortalisses reunit aquesta setmana a Brussel·les, ha debatut el contingut del Reglament que regula el sector, abordant entre d'altres els temes relatius a les organitzacions de productors, els seus programes operatius i les normes de comercialització de determinades fruites i hortalisses.

fruita_100610cont.jpg

 

Aquest Reglament s’ha analitzat durant els darrers mesos i s'han introduït importants millores quant a accions subvencionables a incloure als programes operatius, a la justificació de les despeses realitzades, al desenvolupament de programes operatius parcials i totals per part de les associacions d'organitzacions de productors, i a la comptabilització del valor de la producció comercialitzada per les organitzacions de productors a l'efecte de reportar l'ajuda comunitària que contempla la regulació.
 
En relació amb la regulació anterior cal assenyalar com a novetat la possibilitat d'incorporar al valor de la producció comercialitzada la corresponent a socis de nova incorporació i la consideració del valor dels productes transformats.
 
Si bé han quedat sense resoldre alguns aspectes relatius a les associacions d'organitzacions de productors, una millora de la normativa sobre els preus d'entrada, i una normativa general sobre la inclusió dels envasos als programes operatius, el reglament presentat es podria valorar positivament encara que amb el compromís d’analitzar més aquests assumptes, tal com han posat de manifest les delegacions d'alguns països.

 

Els cítrics enfronten a la delegació espanyola

 
Com a proposta d'últim moment, la Comissió ha plantejat una modificació de la norma de comercialització dels cítrics per establir l'obligatorietat de recollir en l'etiquetatge la informació de tractaments postcollita.
 
La inclusió d'aquesta proposta ha estat motiu pel qual la delegació espanyola ha votat en contra del conjunt del Reglament proposat, en considerar que l'esment obligatori dels tractaments postcollita en l'etiquetatge d'aquests productes no estava justificat sota el punt de vista de la reglamentació, ni de la seguretat alimentària i perjudica la seva comercialització respecte a altres produccions.
 
Segons fonts del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, la norma de comercialització no ha de recollir la informació dels productes fitosanitaris que hagin pogut ser utilitzats en els tractaments posteriors a la recol·lecció, ja que les obligacions relatives a la utilització de fitosanitaris vénen recollides en un reglament específic on s'estableixen els continguts màxims de residus que poden contenir els productes que es comercialitzen, i en el qual no es recull aquesta particularitat per als cítrics, ni tampoc per a altres fruites.
 
Després d'aquesta reunió i encara que el Reglament no té el dictamen positiu del Comitè pels vots en contra d'Espanya, França i Portugal i amb les abstencions d'Itàlia, Bèlgica, Polònia i Hongria, el Reglament en virtut de la normativa vigent, serà adoptat per la Comissió i publicat perquè pugui ser aplicable per a la presentació dels programes operatius per part de les organitzacions de productors a 15 de setembre de 2011.