SIAL pren el pols a la presència catalana a la Xina
Aquesta setmana el director general d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, acompanyat del director general de Prodeca, Fernando Bienert, ha viatjat a la Xina encapçalant una delegació catalana formada per empresaris del sector agroalimentari. A la capital econòmica i financera de la Xina, Xangai, es celebrava la 12a edició de Sial, una de les fires d'Alimentació més destacades d'Àsia.
Detall del cartell de SIAL Xina 2011. Font: SIAL.
Conscients de la importància econòmica que la Xina ha assumit a escala mundial, el Departament, a través de Prodeca, fa temps que estudia el mercat xinès i les possibles potencialitats econòmiques que pot representar en l’àmbit agroalimentari aquest país.
Prodeca, que va iniciar els primers contactes amb el país asiàtic l’any 2005, implementa un pla de penetració en aquell mercat per al sector agrari i alimentari que inclou actuacions diferenciades en dues regions. D’una banda, la de Xangai, dins el conveni de col·laboració del Pla Xina subscrit per l’Institut Espanyol de Comerç Exterior (ICEX), el Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí (MARM) i la Federació Espanyola d’Indústries de l’Alimentació i Begudes (FIAB) i els organismes de promoció de la comunitats autònomes. De l’altra, la de Sichuan, amb qui el Departament ha signat dos convenis de col·laboració.
Pel que fa a la zona econòmica de Xangai, el Departament, a través de Prodeca, té un acord amb la cadena Golden Jaguar de Xina, una de les cadenes de banquets més gran del país. L’acord subscrit té com a finalitat la promoció del cava català en els banquets de casament que organitza aquesta prestigiosa cadena. L’acord consisteix a incorporar una marca de cava durant l’esdeveniment promocional que aquesta cadena celebra cada dos mesos als futurs nuvis perquè tastin l’oferta del restaurant, que inclou cava com a maridatge dels plats. A més, els 400 assistents que, com a mitjana, participen en aquests esdeveniments aprenen els principis bàsics del consum de cava. L’objectiu de Prodeca en aquesta promoció és facilitar a les empreses catalanes un marc de promoció comercial per ampliar la seva presència i valor en un mercat competitiu com és el de Xangai.
Finalment, el Departament, a través de Prodeca, ha signat un acord de col·laboració amb les escoles de cuina Shanghai Cuisine Restaurant and Technical Training Center i Shanghai Pudong International Trading Center. Mitjançant aquest acord, l’alumnat d’aquestes escoles podrà conèixer i aprendre la cuina catalana i els seus ingredients.
Oportunitats pels sector carni català
Durant aquest dies, el director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, acompanyat del director general de Prodeca, Fernando Bienert, també es va reunir, a Beijing, amb l’Ambaixador d’Espanya a la Xina, Eugeni Bregolat. L’objectiu de la trobada era enfortir els lligams institucionals per facilitar l’exportació de productes carnis de les empreses catalanes.
Vila ha reiterat que a part dels productes de qualitat, Catalunya ha de saber introduir al mercat xinès aquells derivats del sector carni que a la Xina tenen gran demanda per la seva tradició culinària i que en canvi a casa nostra no són tant valorats. “És un nínxol de mercat que cal estudiar detingudament perquè pot tenir molta sortida pels empresaris carnis catalans”, ha explicat el director.
Domènec Vila ha explicat que Catalunya és de les primeres regions agroalimentàries d’Europa, amb un volum de negoci de 21.930 milions d’euros. Tal com ha afirmat Vila, “som tan rigorosos pel que fa a la seguretat alimentària com la resta de països europeus, però el nostre handicap és que no hem sabut vendre el nostre producte”. Per tant, “hem de treballar per donar a conèixer la qualitat i la seguretat del producte català”.
“La indústria càrnia catalana és molt dinàmica i exportadora, i hem de mirar de superar qualsevol obstacle perquè pugui fer arribar el seu producte al mercat xinès”.
El director general té previst mantenir pròximament una trobada amb els representants del sector per exposar-los els resultats d’aquesta i poder així planificar les actuacions més adients per obrir el producte carni català a la Xina. “El sector carni té una importància cabdal en la nostra economia i es mereix tots els esforços per afavorir la seva exportació”, ha manifestat Domènec Vila.
El 15 de novembre de 2007, l’Administració General de Supervisió de Qualitat, Inspecció i Quarantena de la República Popular de la Xina (AQSIQ) i el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació d’Espanya (l’actual Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí) van signar a Beijing el protocol que estableix els requisits veterinaris i sanitaris per a l’exportació de carn i productes carnis curats de porcí des d’Espanya a la Xina.
El protocol preveu la possibilitat d’exportar tant carn fresca i despulles comestibles de porc com productes carnis curats de llarga maduració (mínim 313 dies), com ara pernil i espatlles, que hauran de ser desossats.
Actualment, són quatre les empreses catalanes autoritzades a exportar productes de porcí a la Xina: Frigoríficos Costa Brava, SA (Riudellots de la Selva), Friselva, SA (Riudellots de la Selva), Mafriges, SA (Sant Vicenç de Torelló) i Patel, SAU (Santa Maria de Corcó).
El sector carni és el que més pes té en la indústria alimentària. Es tracta d’un sector molt dinàmic, i cal tenir present que de tota la carn que exporta Espanya, el 57,92% correspon a Catalunya.
La Xina, un mercat emergent per als productes alimentaris
La Xina és l’economia internacional més pròspera dels últims anys, amb un creixement sense precedents que l’ha dut a esdevenir la segona economia més gran, amb prop del 12% del PIB mundial. A més, la previsió de creixement és de l’11% per a enguany. Es tracta també del mercat on es concentra prop del 20% de la població mundial, i esdevé el primer exportador i el segon importador (darrere dels Estats Units) del món.
Catalunya va exportar a la Xina 33,22 milions d’euros en productes alimentaris l’any 2010, cosa que representa un 4,92% del total exportat per Catalunya durant l’exercici passat al país asiàtic, xifrat en 674,80 milions d’euros.
La societat i l’economia xineses es troben en un context de canvi, i el sector agroalimentari d’aquell país és en plena transformació: el creixement econòmic, el desenvolupament urbà i de les classes mitjanes i altes, i també la influència del consum d’Occident, han dut a un augment de la demanda de productes agroalimentaris estrangers, que ha crescut a una taxa anual del 13%. A més, la qualitat és un dels trets que més atenció genera entre els consumidors xinesos. Tenint en compte que el valor estimat del mercat d’alimentació i begudes a la Xina és de 340 mil milions de dòlars uns 262 mil milions d’euros, el potencial per a les exportacions alimentàries catalanes és molt important.
Per aquest motiu, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, a través de Prodeca, aposta per generar plataformes de promoció comercial dels productes alimentaris catalans a la Xina, de manera que s’incrementin les oportunitats comercials per a les empreses catalanes.