Arcadi Calderó "Optimitzem les condicions dels arbres per obtenir el màxim potencial de la fruita"
El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha concedit el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) de 2010 a l'empresa SAT EDOA per la producció en hivernacle, calefactat amb biomassa, de cireres d'alta qualitat fora de temporada. Per conèixer més de prop aquesta empresa innovadora hem entrevistat a Arcadi Calderó, president de la companyia.
Arcadi Calderó és el president de la companyia SAT EDOA. Font: SAT EDOA.
El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha concedit el Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària (PITA) de 2010 a l'empresa SAT EDOA per la producció en hivernacle, calefactat amb biomassa, de cireres d'alta qualitat fora de temporada. Per conèixer més de prop aquesta empresa innovadora hem entrevistat a Arcadi Calderó, president de la companyia.
Quines són les innovacions que els han fet mereixedors d’aquest guardó?
El procés productiu de la nostra empresa no difereix substancialment del conreu convencional de cirerers. El que ens diferencia és el control de les condicions ambientals (temperatura, humitat, il·luminació, nivells de CO2...) en les quals es desenvolupa la fenologia del conreu. Això ens permet optimitzar la qualitat del producte final i adaptar-nos a l’època de recol·lecció que ens interessa, que essencialment és el període comprès entre el final de la recol·lecció de la cirera en l’hemisferi sud i el començament en l’hemisferi nord.
De quina matèria està formada principalment la biomassa que utilitzen per calefactar els seus hivernacles (restes orgàniques, forestals...)?
Els nostres generadors estan preparats per treballar amb diferents combustibles orgànics. La decisió d’utilitzar un o altre depèn de la disponibilitat i del cost per caloria aportada. En les darreres campanyes hem utilitzat principalment pinyola procedent de les extractores d’oli d’oliva i pallets de fusta procedent de neteges de boscos, però també utilitzem closca d’ametlla i altres.
Aquestes innovacions suposen una inversió econòmica important? En quin període de temps s'amortitzen?
L’amortització de la inversió tecnològica és a llarg termini. Afortunadament, el cost més important, que és la estructura de l’hivernacle, té una vida útil molt llarga, que la fa compatible amb aquesta amortització.
"Estar aïllat de l’exterior és un avantatge en alguns aspectes com ara el control de plagues i malalties perquè ens permet aplicar fàcilment els protocols dels sistemes de producció integrada i minimitzar l’aplicació de fitosanitaris".
Quin és el procés de producció de les Cherry Glamour, des de la collita fins que arriba al client final?
És idèntic al procés en el camp, l'única diferència és l’avançament de dos mesos respecte al procés normal. Però, per dur-lo a terme sense problemes, cal un control molt estricte ja que les condicions exteriors no són les òptimes per al conreu en aquell moment. No obstant això, no tot són inconvenients, estar aïllat de l’exterior és un avantatge en alguns aspectes com ara el control de plagues i malalties perquè ens permet aplicar fàcilment els protocols dels sistemes de producció integrada i minimitzar l’aplicació de fitosanitaris.
La imatge de les fruites és molt important a l'hora de vendre el producte. Avui dia, trobem al mercat fruites amb bon sabor però potser no tan bona aparença o a l'inrevés. Com cuideu l'aspecte exterior i l'organolèptic alhora?
Per sort per nosaltres la cirera és una espècie molt atractiva, i nosaltres hem aconseguit cuidar tant l’aspecte exterior, amb uns calibres extraordinaris, com l’aspecte organolèptic, amb un nivell de sucres molt elevat gràcies als més de 18 graus brix. Això ho aconseguim per una banda amb l’ús de les millors varietats. El 90% de la nostra producció es basa en una sola varietat, Brooks, una varietat molt antiga, que és molt difícil de conrear i de fer produir, però que té un gust i textura òptim al nostre entendre i al dels nostre clients. D’alta banda, optimitzem les condicions dels cirerers per a obtenir el màxim potencial de la fruita.
Produeixen i comercialitzen la cirera més cara del món. Els hi ha afectat la crisi econòmica?
No directament des del punt de vista de la demanda, però sí ha afectat a alguns dels nostres distribuïdors en alguns països, que han hagut de tancar portes, i ens ha obligat a buscar altres vies de distribució.
"En aquests moments els nostres millors clients per volum exportat són per aquest ordre: Anglaterra, Rússia, França i Itàlia".
Quin és el volum de producció de les Cherry Glamour? I el canal de venda i distribució? A quins països exporten principalment?
El nostre potencial productiu màxim és de 80 Tm, tot i que és variable en funció de les campanyes. Per a l’exportació es busca una cadena o un distribuïdor en exclusiva per a cada país, que normalment es manté al llarg de varies campanyes. Això ens permet un millor control sobre el producte i sobre la comercialització. En aquest moments els nostres millors clients per volum exportat són per aquest ordre: Anglaterra, Rússia, França i Itàlia.
Quin és el perfil del consumidor final del seu producte?
El denominador comú als nostres clients és un consumidor molt exigent quan a la qualitat, i que habitualment compra la fruita en botigues especialitzades o en les seccions gourmet de les cadenes de distribució.
Enguany celebren el 10è aniversari de les Cherries Glamour. Tenen pensat produir cap altra varietat més assequible o comercialitzar alguna altra fruita fora de temporada?
Sempre estem treballant i investigant amb altres productes, però els projectes que tenim a curt termini estan més encaminats a optimitzar el procés productiu actual, on creiem que encara tenim recorregut.