SALUT I ALIMENTACIÓ | 18/07/2011  AlimenCat

Recomanacions per gaudir de l'estiu amb salut

Amb l'arribada de l'estiu i l'augment de les temperatures cal tenir en compte diversos consells i recomanacions per mantenir una bona salut i alhora gaudir d'una alimentació sana i sense riscos, tant a casa com a l'aire lliure. Protegir-se del sol, augmentar la ingesta de líquids, consumir aliments més frescos i lleugers, o mantenir la cadena del fred i respectar les normes d'higiene durant la preparació i la conservació del menjar, són alguns dels suggeriments que es detallen a continuació i que ajudaran a millorar la nostra qualitat de vida durant aquesta època de l'any.

amanida18072011cont.jpg

 

A l'estiu s'ha de beure sovint, encara que no es tingui set

Durant l'estiu és imprescindible cuidar l'alimentació i procurar estar ben hidratat ja que el cos sua més per eliminar l'excés de calor, amb la conseqüent pèrdua de líquids. Per recuperar-los és important augmentar el consum d'aigua i altres líquids, com els sucs de fruita, les sopes i cremes fredes o els aliments rics en aigua. A més, és recomanable beure sovint, a petits glops i encara que no es tingui set. Quan es faci exercici físic s'haurà de tenir una ampolla d'aigua o cap altre líquid a mà o una font d'aigua potable propera, evitant sempre realitzar qualsevol activitat que requereixi un esforç intens en les hores de més calor.

 

La fruita: una font d'hidratació, energia i propietats antioxidants

Un dels aliments més refrescants i rics en aigua és la fruita i, a més d'aportar-nos hidratació i energia, ens protegeix de les agressions externes i ajuda a evitar l'envelliment de la pell, causat sobretot pel sol. És doncs, una bona ocasió per consumir alguna de les molt variades fruites de temporada, com són els albercocs, préssecs, meló, síndria, cireres, peres, maduixes, etc. Una molt bona opció és endur-se-les als àpats que es fan a la platja, muntanya o a l'aire lliure, sense oblidar que les hem de pelar si no les hem pogut rentar i assecar bé a casa abans.

 

Verdures i hortalisses per mantenir una dieta sana i baixa en calories

Pel que fa a les verdures i hortalisses, aquestes ens aporten nutrients, minerals, vitamines i fibra, entre altres. A més, ens ajuden a mantenir una dieta sana i baixa en calories. Per aprofitar millor les seves propietats és aconsellable consumir-les crues (ben rentades prèviament), saltejades, al vapor o en forma d'amanida amb una mica d'oli.

 

També trobem una gran varietat de verdures i hortalisses per aquesta temporada, però d'entre les endívies, enciams, cogombres, tomàquets o pebrots cal destacar la pastanaga, un aliment amb una alt contingut en betacarotè, beneficiós per a la regeneració cel·lular de la pell, que requereix d'una cura especial després de les habituals exposicions al sol durant l'estiu.

 

Per seguretat és important no trencar la cadena de fred i tenir una bona higiene

Pel que fa a la seguretat dels aliments, i per evitar el seu mal estat i risc de contaminació, és important no trencar la cadena de fred que conserva els aliments que així ho requereixen, sobretot productes crus, o que contenen ous, com per exemple: cremes, nates, flams maioneses o altres salses. S'ha de tenir en compte que malgrat les salses comercials han estat esterilitzades, un cop obert l'envàs, s'ha de consumir en un espai de temps breu ja que es poden tornar a contaminar.

 

Per últim, hem de tenir present que una bona higiene és fonamental durant el procés de manipulació i cocció dels aliments. Per això, cal rentar-se les mans abans i després d'estar en contacte amb els aliments, mantenir sempre neta la superfície de la cuina per impedir que quedin restes de menjar adherits, i rentar bé els estris amb els que preparem els plats. Els draps i esponges de cuina també han d'estar secs i pulcres ja que la humitat propicia l'aparició i creixement de gèrmens. Amb totes aquestes mesures garantirem el bon estat dels aliments i evitarem qualsevol risc per a la salut.