SECTOR OLEÍCOLA | 23/08/2011  AlimenCat/IRTA

Què saben els consumidors de l'oli d'oliva verge?

Experts en anàlisi sensorial de l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), han valorat el coneixement general dels consumidors espanyols sobre l'oli d'oliva verge. La recerca ha posat de manifest les mancances en el coneixement d'aquest ingredient bàsic de la dieta mediterrània.

olioliva_cont_23082011

 

L’Estat espanyol és la primera potència mundial productora i exportadora d’oli d’oliva, un producte que ha demostrat la seva excel·lència amb més de 30 Denominació d'Origen Protegida (DOP) d'oli d'oliva verge extra. És per això que els investigadors de l'IRTA s'han preguntat si els consumidors espanyols saben apreciar aquesta qualitat.


Poc reconeixement de la qualitat


L’investigador de l’IRTA i responsable de l’estudi, Lluís Guerrero, afirma que “els consumidors saben diferenciar els tipus d’oli, inclinant-se per aquells menys amargs i menys picants. En canvi, no són capaços de reconèixer els lleugers defectes sensorials que marquen la diferència entre un oli d’oliva verge i un de verge extra”.


Segons el resultat de la recerca, més del 25 per cent dels enquestats no percep les diferències entre les tipologies d'oli, ni els aspectes que condicionen la seva qualitat. A més, en general, els espanyols donen poca importància a la conservació del producte. Per aquest motiu, les possibles alteracions sensorials patides per l’oli durant la seva distribució o durant l’emmagatzematge a la llar són atribuïdes, molt probablement, al productor.


Sí que ha millorat, però, el coneixement objectiu sobre les característiques nutricionals de l’oli. Per això “és fonamental seguir desenvolupant estratègies de comunicació i activitats formatives que fomentin una adient cultura alimentària entre la població”, assenyala Guerrero. “Això augmentaria la preferència cap a olis diferenciats amb una elevada qualitat sensorial i, com a conseqüència, permetria la competitivitat de petites i mitjanes empreses en determinats nínxols de mercat”, conclou l’investigador de l’IRTA.


L'estudi s'ha fet seleccionant 400 consumidors d’oli d’oliva, repartits entre Madrid i Barcelona i implicats en la compra i/o preparació dels aliments a la llar. Els experts han sotmès els enquestats a un tast de vuit mostres d’oli d’oliva verge de la vall de l’Ebre (en concret, de Navarra, La Rioja, Aragó i Catalunya). El perfil sensorial descriptiu de cada mostra fou definit amb anterioritat per un panell oficial de 10 degustadors (amb certificació ISO17025), segons les normatives vigents del Consell Oleícola Internacional i de la Unió Europea (UE).