Pelegrí explica al Parlament la postura sobre la nova PAC
El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, ha comparegut davant la Comissió d'Agricultura del Parlament per tal d'exposar el posicionament del Govern entorn de la proposta de reforma de la Política Agrària Comuna (PAC) i quina ha estat i és l'acció de govern que s'està desenvolupant conjuntament amb el sector per tal de plantejar a l'Estat i a Europa una postura comuna catalana envers el nou document de la PAC.
Pelegrí considera que les PAC no responen les circumstàncies actuals, ja que les necessitats han canviat. Per això ha fet una crida a la corresponsabilitat del sector i de totes les institucions implicades a l’hora de poder consensuar un posicionament comú per incidir en aquells aspectes que es consideren essencials per a Catalunya.
Segons Pelegrí l’actual reforma de la PAC no té suficientment en compte la competitivitat i afecta negativament la subsistència de l’agricultura catalana, "és una PAC feta des d’un plantejament i realitat nord-europeus i no té en compte les especificitats de l’agricultura mediterrània" ha dit el conseller.
Punts claus
Per tot això Pelegrí ha repassat els deu punts que el DAAM i el Govern consideren claus per la reforma de les PAC. En primer lloc consideren que el marc financer és insuficient. En aquest sentit defensen mantenir els dos pilars d'ajuts, els directes i els ajuts al desenvolupament rural, estan en contra de la pèrdua del 12 per cent del pressupost de la PAC i de la taxa de cofinançament dels estats.
Un segon punt de desacord és la tarifa plana, creuen que hi ha dubtes en les hectàrees que es consideraran pel càlcul i els drets que s'han d'aplicar a les activitats ramaderes sense base territorial. També proposen que en el cas que s'apliqui el nou sistema de pagament uniformitzat, aquesta aplicació hauria de ser progressiva.
Critiquen també l’anomenat greenin o reverdiment de la PAC, ja que consideren que l’agricultura ha contribuït a la conservació del medi ambient i de la natura i la biodiversitat i que és excessiu condicionar el 30 per cent dels ajuts a les polítiques verdes.
Consideren que la Unió Europea ha de garantir les mateixes exigències pel que fa als requisits de garantia alimentària als productes de fora que i als de la pròpia Unió Europea perquè no fer-ho pot causar desigualtats greus, pèrdua de competitivitat als productors i problemes sanitaris.
En el cinquè punt, incideixen demanem la regionalització efectiva de les PAC per adaptar el sistema d’ajuts a la realitat productiva catalana.
Quan a la burocratització de la nova PAC, critiquen que provoca un volum de tramitació feixuga per als administrats i que va en sentit contrari a les actuals polítiques del govern que busquen la desburocratització i la simplificació administrativa.
Finalment, les polítiques de preus protagonitzen els darrers punts del decàleg presentat per Pelegrí. En primer lloc demanen que la nova PAC incorpori mesures excepcionals que millorin els mecanismes de compensació en cas de crisis. Destaquen també que el document no incorpora mecanismes de control de la volatilitat de preus per causes exògenes al sector ni de control de l’especulació. Demanen instruments de gestió de mercat que impedeixin la volatilitat i equilibrin les forces de les parts. Per últim, consideren que és estrictament necessària l’activació de l’exempció del sector agrícola de la normativa europea de competència.
Actuacions del DAAM
El conseller ha exposat també totes les actuacions que s’estan desenvolupant des del Govern i conjuntament amb el sector per tal de fer el seguiment i anàlisi de les implicacions d’aquesta nova PAC i consensuar una posició comuna per incidir en aquells àmbits que es consideren més prioritaris per a Catalunya.
El conseller ha exposat que des del Departament s’ha manifestat davant l’Estat el rebuig a la proposta, i ha concretat aquells aspectes que causen a priori major inquietud. D'altra banda, el conseller ha explicat que en aquest sentit les actuacions estan limitades pel marc legal que dóna poca representació als governs autonòmics. És per això que han optat per un enfocament pragmàtic a través de totes les línies d'actuació possible presentant i defensant propostes en el marc de les reunions del Consell Consultiu entre el Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Medi Marí (MARM), canalitzant propostes i esmenes al Parlament Europeu i canalitzant propostes a través dels lobbys sectorials europeus.
També s'han mantingut contactes amb el sector. S'han dut a terme reunions bilaterals amb les entitats més representatives tant abans de la presentació de la proposta de la nova PAC, per presentar un document preliminar de posicionament, com després per valorar-la. Pocs dies després de la presentació de la proposta representants dels grups parlamentaris i entitats del sector es van reunir per dur a terme una valoració inicial del paquet legislatiu. Finalment, el passat 4 de novembre es va crear la Comissió de seguiment de les PAC.
Per últim, el DAAM també manté contacte amb lobbys europeus del sector i amb les institucions europees per poder influir en una sèrie de punts que considera prioritaris, que són la disminució de les rendes agrícoles, la formació de preus a la cadena alimentària, l'excepció agrícola en el dret de la competència i les quotes lleteres.