INNOVACIÓ RAMADERA | 01/01/2009  Ruralcat

El menjar a domicili per a vaques, l'últim en alimentació animal

El servei de menjars preparats ja no és exclusiu de les persones, les vaques dels socis de la cooperativa de Lugo "Os Irmandiños" tenen des de fa poc aquest servei gràcies a la planta humida engegada pels responsables d'aquesta agrupació ramadera.

Vaques menjant a l'estable. Foto: DAR

Foto: DAR

En aquesta planta, que inicia la seva marxa després de dos anys d'investigació i proves en laboratori, s'introdueix la quantitat justa de nutrients, de proteïnes, amb les proporcions adequades de blat de moro, soja, farines o altres ingredients indicats per al bestiar boví i es barregen en una espècie de batedora gegant. Després d'aquesta mixtura, s'elaboren els paquets que equivalen a la ració diària per a les vaques, tot sota la supervisió d'un equip de veterinaris que a més fa un seguiment diari d'aquestes dosis que es reparteixen cada dia als socis adherits a aquesta nova prestació. A més de facilitar la vida als usuaris, el nou servei millorarà la producció làctia, si les previsions es compleixen, doncs les matèries que componen aquests paquets alimentosos han estat estudiades per a això, tenint en compte la genètica i tipologia d'aquestes vaques. Un sistema informatitzat i les PDA dels repartidors permeten conèixer dia a dia la resposta del bestiar a aquest sistema de menjar preparat, dades que es van arxivant en una base de dades que servirà per a variar aquells aspectes que es vegi que no funcionen en el servei. "Els incidents poden passar per que la vaca no hagi menjat, que hagi sobrat o faltat menjar o que una instal·lació no hagi rebut les quantitats sol·licitades" explica a Efe Javier Barcia, gerent de la cooperativa, que recorda que la iniciativa ha començat de forma experimental.

 

L'objectiu és millorar la qualitat de vida del ramader

 

De moment, indica, només ho estan utilitzant 300 dels 2.000 socis, però l'objectiu és anar avançant, millorant la capacitat i poder ampliar-ho a tots els que vulguin aquest servei, que si bé els sortirà una mica més car que el subministrament habitual, és un avanç en la qualitat de vida del ramader. Però, "abans d'ampliar-ho hem de veure si funciona, d'aquí aquest seguiment, perquè volem obtenir dades que ens indiquin si és viable, si l'aplicació és òptima i respon a les necessitats reals dels nostres socis", afegeix Barcia. Per tenir els primers resultats caldrà esperar al mes de març, quan es farà una reunió amb tots els usuaris de l'agrupació per a conèixer les conclusions i valoracions dels ramaders que ho han provat. L'objectiu últim, incideix el gerent, és millorar la qualitat de vida perquè existeixi regeneració en les granges, "si no aconseguim millorar el dia a dia del ramader, no assolirem que hagi recanvi ni en el camp ni en la ramaderia". No cal oblidar que actualment són 365 dies a l'any treballant, diu, per això, el pròxim projecte que ja preparen és proporcionar un equip de substitució que permeti que els propietaris de bestiar puguin descansar algun cap de setmana o festiu "ara per ara no ho poden fer", explica.