Noves tècniques d'aforestació de terres agràries
Científics de la Universitat de Granada han desenvolupat tècniques d'aforestació de terres agràries basades en les relacions sòl-planta, que milloren notablement la supervivència i desenvolupament de les plàntules en ambients mediterranis.
El seu treball ajudarà a garantir l'èxit del programa d'aforestació de terres agràries de la Política Agrícola Comuna (PAC) de la Unió Europea. A l'inici dels anys 90, la Comunitat Econòmica Europea va establir un règim comunitari d'ajudes a les mesures forestals en l'agricultura. A pesar de l'èxit de l'aplicació d'aquest programa a Espanya, amb la reconversió d'unes 685.000 hectàrees durant al període 1994-2006, s'ha portat a terme, en la majoria dels casos, sense criteris tècnics, territorials ni ambientals.
Conclusions de l'estudi per a zones mediterrànies
La recerca es va dur a terme en parcel·les agrícoles abandonades pertanyents a una finca d'experimentació de Guadix, Granada, en un terreny i clima típicament mediterranis. Les principals conclusions obtingudes a l'estudi són:- Repoblar amb baixes densitats de plantació (300-500 peus/ha), per a permetre el procés de colonització i successió de la vegetació autòctona.
- Prioritzar els repoblaments de terres agràries pròximes a boscos o matollars autòctons, ja que proporcionen fonts de llavors i acceleren els processos de successió vegetal.
- Aplicar els plans d'aforestació fonamentalment a terres de cultiu en actiu, ja que la seva transformació provoca un major increment en termes de diversitat d'espècies.