REG | 03/02/2012  RuralCat/DAAM

L'Oficina del Regant, font de recursos i punt de trobada

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha posat en marxa l'Oficina del Regant de Catalunya, un punt de trobada i recursos amb i pel sector que té per objectiu millorar l'ús eficient de l'aigua de reg, la competitivitat tècnico-econòmica i la sostenibilitat mediambiental de les explotacions de regadiu. A través de Ruralcat podreu informar-vos dia a dia de les seves activitats, serveis i novetats, accedir als cursos a distància especialitzats, consultar les eines de reg millorades, contactar amb altres usuaris o trobar una resposta a les vostres peticions i dubtes per correu electrònic.

Logotip de l'Oficina del Regant. Font: DAAM.

L’oficina, amb seu física a l' Escola de Capacitació Agrària de Tàrrega, treballarà en la programació i promoció d’actuacions d’innovació rural, formació, transferència tecnològica i l’assessorament al regant, així com en la coordinació amb d’altres agents relacionats amb el regadiu.

El seu àmbit d’actuació serà tota Catalunya i aglutinarà diferents usuaris: els regants, les comunitats de regants, els agricultors, els assessors, els estudiants i els professors de formació agrària, els tècnics i d’altres agents del territori.
 
Tan mateix serà un eina per optimitzant la xarxa actual del DAAM al territori, essencialment les oficines comarcals, les escoles agràries, l’IRTA i les empreses públiques REGSA i REGSEGA. També comptarà amb les universitats, les comunitats de regants i les empreses privades relacionades amb el reg.
 

Les comunitats de regants podran accedir a préstecs per inversions en regadius

Durant la presentació de l'Oficina del Regant, el conseller Josep Maria Pelegrí ha felicitat el conjunt de persones que han fet possible posar en marxa l’Oficina del Regant, i ha assenyalat que és un fet estratègic i transcendent, "aquesta oficina vol ser universal, no només per als regants, per al país, i més enllà, també per a la Mediterrània i la resta del món”. També ha aprofitat per a anunciar que, arran de les gestions realitzades pel Departament, la Comissió Europea ha donat autorització per a què, a partir d’ara, les comunitats de regants puguin accedir a préstecs per a inversions, aconseguint així “una vella reivindicació dels sector, és una molt bona notícia”.


Àrees de coneixement i serveis de l'Oficina del Regant

L’Oficina del Regant s’organitza en quatre àrees principals de coneixement: agronomia (programació, estratègies i cultius), tecnologia (instal·lacions i equips), economia (rendibilitat i valorització del regadiu) i medi ambient (ús sostenible l’aigua de reg).
Al mateix temps oferirà als usuaris serveis en diferents àmbits:
  • Formació i transferència: paquets formatius generals i especialitzats, jornades, seminaris i altres.
  • Programació de regs: es millorarà l’eina de reg actualment disponible i es desenvoluparà una eina d’assessorament amb més factors agronòmics per a usuaris i assessors avançats.
  • Informació i comunicació: un butlletí d’informació al regant amb temes d’actualitat; una pàgina web amb tota la informació i una comunitat virtual al portal RuralCat; material tècnic i fitxes tècniques de reg.
  • Servei a les empreses: un punt de contacte entre empreses i productors. Es crearà una base de registre d’empreses de reg, d’agroindústria i d’explotacions de reg que voluntàriament es donaran d’alta.
  • Bústia d’assessorament, suport al regant: un servei per donar solució als dubtes en la pràctica del reg, tràmits a realitzar en ajuts i fonts de finançament.
  • Banc de recursos: un fons documental ampli relacionat amb l’aigua i la tecnologia del reg i un inventari de totes les parcel·les experimentals i demostratives per coordinar la divulgació dels resultats als regants.
  • Eina econòmica de suport a la decisió del regant: contemplarà diferents factors que integren l’explotació de reg.