ARTESÀ ALIMENTARI | 08/02/2012  RuralCat

Hèctor Galizia  "El client sap quan està pagant un sobrecost, comprarà una vegada però potser no tornarà"

Hèctor Galizia i Llobet ha estat guardonat amb el Premi al Millor Jove Artesà Alimentari Innovador, en reconeixement a la seva feina i la consolidació del seu negoci, Neules.com. En aquesta entrevista ens explica la seva trajectòria professional com a autònom i artesà, que va començar l'any 2000 i reflexa la voluntat d'algú que s'obre pas al seu sector però amb un punt de vista personal i innovador, arriscant-se a emprendre una aventura en solitari.

Hèctor Galizia

Hèctor Galizia i Llobet va rebre el Premi al Millor Jove Artesà Alimentari Innovador del 2010.

Com definiria neules.com? Quins productes fa?
Tot i que vam començar fent només neules, fa un parell d’anys que també fem bomboneria. Sempre hem buscat fer un producte creatiu, diferent, atractiu, sorprenent i que només es pugui trobar aquí. Es tracta d’una producció petita, totalment artesanal, feta al nostre obrador i sotmesa a la demanda; gairebé no fem estoc.

Cuidem molt el producte i el client. Sóc conscient que la diferència és la clau i no val repetir-se ni fer qualsevol cosa. Per exemple, vam començar a diversificar, afegint vainilla natural a la neula per crear un gust fresc, subtil i gens embafador, malgrat que el producte tingui una vida més curta i necessiti una rotació setmanal o gairebé diària. A bomboneria fem productes amb neula i sense. Pot semblar quelcom molt simple, una tonteria, però tenim una cirereta macerada en Cointreau banyada amb xocolata i una taronja coberta de xocolata que són molt apreciades. Treballem molt la qualitat i el detall; per exemple, no és el mateix que la taronja estigui massa seca, o al contrari i que faci bombolletes, que utilitzar-la al moment adequat perquè es puguin tastar realment tots els aromes amb intensitat.

A part d’això, tots els nostres productes són naturals, amb dues excepcions. A les mones de Pasqua si algú ens demana un detall que necessita colorant, el podem afegir (per exemple la serigrafia o les lletres metal•litzades són molt atractives), i després el client és qui decideix si es menja el detall o si només és per decorar. L’altre excepció és la brillantor de les dragees, que la fem amb una base neutra com tothom. La podríem fer natural però la manipulació és molt delicada i la relació qualitat-preu tindria un sobrecost elevat.

Quin és el seu producte estrella?
El producte estrella són els Irregulars, que van marcar un punt d’inflexió i canvi cap a la innovació. Els Irregulars són peces de galeta de neula, de forma indefinida, amb fruits secs i xocolata.

 

Quin tipus de client o consumidor té?
Hem treballat amb restaurants i empreses però la majoria de les nostres vendes són al detall. Les persones que passen per la botiga són molt diferents, és un públic heterogeni que vol quedar bé tant al Nadal com en altres diades, com la Castanyada, Pasqua, Sant Joan, aniversaris, etc. Els hi agrada la xocolata i les neules que fem, i a vegades se’n porten els nostres productes com a complement d'altres perquè a totes les colles hi ha algú a qui no li fan el pes els panellets o la coca, per exemple.

Com se li va ocórrer l’idea d’engegar aquest negoci? Es dedica plenament o el combina amb altres activitats professionals?
Quan vaig començar a treballar a pastisseria, feia la temporada d’estiu a La Bisbal de l’Empordà, a Can Sans, un dels pocs llocs on encara es fan ells mateixos les neules. Cal dir que les neules estan poc valorades, però per a mi són un producte tradicional entranyable, que fa evocar la rebosteria que comprava la iaia. M’hi vaig interessar i em vaig passar un hivern anant de Terrassa a La Bisbal per aprendre a fer crocantins, piràmides i neules. Al següent hivern, la persona que els feia les neules va agafar una baixa i em van cridar. Així vaig començar.

L’any 2000 em vaig instal·lar a Terrassa. Com era l’època de les “.com”, vaig batejar així el negoci, per destacar la modernitat i el relleu generacional en un producte tant tradicional. Durant un temps vaig continuar fent la temporada d’estiu a pastisseria, i a l’hivern em dedicava a les neules. Va ser al 2006 quan vaig decidir obrir la botiga i dedicar-me de ple.

Quan va començar, esperava assolir aquesta trajectòria? Com ha evolucionat el negoci?
La veritat és que no m’ho esperava. Tot plegat ha estat una aventura en la que he anat fent sobre la marxa, segon m'anaven les coses. No he fet mai plans anuals, ni tan sols pressupostaris. Segueixo funcionant com un autònom, tot i que ara m’ajuda la família i contracto a una persona durant les campanyes, sobretot per fer els paquets, lligar amb cordonets, etc. No ha estat fàcil però tampoc em puc queixar.

La neula encara es segueix considerant un producte estacional? Com afecta això al seu negoci?
Sí, encara es considera un producte estacional. Per exemple, la botiga està oberta tot l'any però molta gent veu el nom i pensa "ja vindré al Nadal". De fet, el Nadal és la nostra època més forta en vendes. Durant la Pasqua també hi ha un volum considerable, no és pot comparar però la feina és més creativa i es fa a gust.

 

“Crec que el disseny i la innovació són molt importants, però també has de vigilar per no incrementar els costos i, per tant, els preus.(..) Desprès, també s’ha de saber vendre molt bé”

 

En quina mesura, a Neules.com, es barregen la tradició, el disseny i els nous gustos dels consumidors?
Crec que el disseny i la innovació són molt importants, però també has de vigilar per no incrementar els costos i, per tant, els preus. El client sap perfectament quan està pagant un sobrecost i comprarà una vegada però potser no tornarà.

De tota manera, sempre busquem quelcom que cridi l’atenció del client. Per exemple, hem apostat per la cultura local i, juntament amb un historiador de Terrassa, Josep Puy, treballem elements arquitectònics de la ciutat amb xocolata. Hem fet dissenys inspirats en l’Any de Joan Amades, el costumari Català o el Teatre Principal, que aquest any celebra el centenari i ha passat a mans de l’Ajuntament. Però això també és així perquè em motiva, m’agrada a nivell personal i forma part del tarannà del meu projecte.

Desprès, també s’ha de saber vendre molt bé. A la botiga faig provar les novetats als clients perquè hi ha bona relació. Les seves opinions i idees sempre les tinc en consideració. Si hi ha alguna cosa que no agrada, miro de canviar-la. Aquesta mena de relació per mi és molt gratificant i crec que si tingués un altre canal de venda no la podria gaudir.

Com valora l’experiència de guanyar el Premi al Millor Jove Artesà Alimentari Innovador 2010?
Estic molt content. Amb els temps que corren, surten molts negocis. Neules.com funciona des de fa més de deu anys i un premi així reafirma la trajectòria i la feina feta, que no és pas producte d’una crisi com la que vivim ara. És una garantia front a altres productes de nova creació. Arran de la promoció que s’ha fet, m’han parat pel carrer per felicitar-me i això em fa sentir apreciat i em motiva a continuar fent les coses tan bé com pugui. També vull agrair al Gremi de Pastissers que promogués i donés suport a la meva candidatura, amb el Sr. Joan Turull al cap davant.

Quins són els seus objectius i projectes de futur?
Continuar treballant i consolidant el projecte. Potser ampliar els dissenys inspirats en temes històrics, per tal de no fer només de Terrassa sinó també de la comarca. Continuar fent coses atractives i de qualitat pels meus clients.

Informació relacionada