MERCATS INTERNACIONALS | 16/02/2012  AlimenCat/ICEX

La indústria alimentària espanyola es consolida en el mercat rus

Fins novembre de 2011, les exportacions d'alimentació i begudes van créixer més del 25%, fregant els 650 milions d'euros. Fora de la UE, Rússia és el segon destí al que més exporta el sector agroalimentari espanyol, darrere dels Estats Units.

59 empreses espanyoles han exposat a PRODEXPO 2012, el saló agroalimentari de Moscou. Font: ICEX.

 Malgrat la difícil conjuntura econòmica internacional, Rússia segueix sent un mercat molt estable per als productes agroalimentaris espanyols. Al consumidor rus li agrada provar nous productes i, llevat d'excepcions, sol considerar que els aliments i begudes importats són de millor qualitat que els locals. L'únic factor que frena el consum dels aliments importats és el preu final, que sol ser com a mínim el doble que el valor d'exportació.

Les dificultats logístiques del país i les poc favorables condicions del clima i del sòl, especialment a les zones pròximes a Moscou i Sant Petersburg, principals focus de consum, són també dos factors clau que contribueixen a l'obertura a l'exterior. Amb 144 milions d'habitants, Rússia s'ha consolidat com a mercat prioritari per a les empreses espanyoles d'alimentació.

 
Encara que el mercat tradicional de la indústria alimentària espanyola és la Unió Europea, que concentra prop del 70% de les exportacions, Rússia ha anat avançant posicions en el rànquing de països receptors i el 2010 ocupava el desè lloc. Fora de la UE, se situa com el segon país al qual més exporta la indústria alimentària espanyola, darrere dels Estats Units.
 
La bona marxa del sector en el mercat rus ha suposat un increment de les exportacions espanyoles de més del 25% en el període gener-novembre de 2011, respecte a les mateixes dades de 2010. Així, les vendes de productes agroalimentaris espanyols fins al novembre, van rondar els 650 milions d'euros, mentre que en el mateix període de 2010, es van situar en 515 milions d'euros.
 
Els productes hortofructícoles encapçalen el rànquing d'exportació amb 188.490.000 d'euros, un 64,9% més que l'any anterior, en aquest mateix període, seguit de les carns amb 175.400.000 d'euros, amb un creixement del 46, 3%, les conserves hortofrutícoles que van arribar als 66.600.000 d'euros, un 9,3% menys i els vins, les vendes a Rússia van arribar als 50.250.000 d'euros, un 68,6% més.