ESCOLES AGRÀRIES | 24/09/2018  Ruralcat

El Govern referma l'aposta per la formació en el sector com a garantia de competitivitat i de futur

Els consellers d’Agricultura i d’Ensenyament van inaugurar el passat divendres el curs acadèmic 2018-19 de les Escoles Agràries en un acte que va tenir lloc a l’Escola Agrària de Vallfogona de Balaguer en què es va destacar la posada en marxa enguany del Campus Empresarial Agrari, un nou Pla Estratègic per al període 2018-2022, nous cicles formatius, i un pla pilot per a millorar la formació dels joves que s’incorporen al sector.

Imatge de l'acte d'inauguració del nou curs de les Escoles Agràries de Catalunya (font: DARP)

Imatge de l'acte d'inauguració del nou curs de les Escoles Agràries de Catalunya (font: DARP)

Durant l’acte, la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, va incidir en la ferma aposta del Departament per la formació com a clau de futur del sector i del país, i va insistir en la necessitat de formar talent per a un sector de futur com l’agrari, agroalimentari, forestal i pesquer, per tal de consolidar la seva competitivitat: "hem de posar en valor la professió, convèncer els joves de la necessitat i els avantatges de formar-se en aquest nínxol de futur professional que representa el nostre sector, perquè certament és un sector de futur”.

Jordà va posar en valor la qualitat i l’oferta formativa de la xarxa d’escoles agràries de Catalunya, que l’any passat van assolir un rècord d’alumnes amb 11.482 en les diferents modalitats (reglada, continua, i a distància), i va recalcar que el sector agroalimentari i forestal és un sector que és “molt actiu i divers” que “té la responsabilitat de produir els nostres aliments i tenir cura del nostre territori i que aquests dues funcions li donen una importància i valor que s’ha de reivindicar i equiparar amb altres professions”.

Per la seva banda, el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, va remarcar “l’aposta per una formació professional integral que treballi en diverses administracions, que ofereixi la formació adequada per a l’entorn socioeconòmic del territori, que treballi colze a colze amb l’empresa, que sigui moderna i avançada”. Bargalló també va assenyalar que en tot Catalunya hi ha hagut un creixement de gairebé 4.000 alumnes, una tendència que es va mantenint en el darrers anys d’augment de l’oferta de cicles formatius i de la demanda de nou alumnat.

Entre les principals novetats per aquest curs hi ha la posada en marxa de nous Cicles Formatius de Grau Mitjà (CFGM) en Activitats eqüestres a l’EA del Pirineu i en Producció Agroecològica a l’EA d’Amposta en substitució del cicle en Jardineria i Floristeria. També destaca l’ampliació de la Formació Dual amb un nou cicle en modalitat dual a l’EA del Solsonès (CFGM de Gestió forestal i medi natural), que s’incorpora als tres que ja s’impartien en altres escoles (Ramaderia i assistència en sanitat animal a l’EA Vallfogona de Balaguer, Processos i Qualitat en la Indústria alimentària a l’EA Empordà, Vitivinicultura a l’EA Espiells). En aquest àmbit, cal destacar la bona resposta de les empreses del sector per a establir convenis amb el DARP (més de 60 empreses) per a participar en formació dual.

També es consolida la Formació en Centres de Treball (FCT) a l'estranger. Dins del projecte d’internacionalització, un total de 24 alumnes del curs 2017-18 han fet pràctiques de FCT a Finlàndia i Dinamarca, amb una valoració molt positiva. Així mateix, s’està impulsant un pla pilot  per a millorar la formació dels joves que s’incorporen al sector amb una formació més a mida de les seves necessitats i potenciant el treball amb xarxa amb altres joves.

Enguany també s’ha posat en marxa el nou Campus Empresarial Agrari, model de formació de gestió empresarial en xarxa a les escoles agràries, per a poder formar tot el sector en temes de gestió empresarial, en col·laboració amb altres entitats formatives reconegudes. El campus estrenarà un espai diferenciat en el portal RuralCat, i ja té previstes una sèrie de formacions per al proper curs, i anirà creant aquesta xarxa formativa tant important per al camp català. 

Una altra de les prioritats de les escoles és la validació de cursos, que va dirigida a entitats públiques o privades que requereixen el reconeixement de l’Administració per a la realitzar els cursos i activitats per a la millora de la qualificació professional agrària. L’any 2017 s’ha validat 357 cursos, amb un total de 67 entitats col·laboradores. I per tal que aquesta tasca sigui més eficient i es pugui portar un control exhaustiu de la formació, des del Servei de formació Agrària s’ha realitzat un procediment de validació i un pla de control d’aquesta validació de cursos amb l’objectiu de donar validesa al procediment utilitzat tant per les escoles agràries com per les entitats externes i millorar-lo.

Com ha fet més remarcable en aquesta matèria, durant l’any 2018 s’ha realitzat l’adaptació a la nova certificació ISO 9001:2015 per  part de les 12 escoles agràries que ja disposaven de l’antiga certificació ISO 9001:2008, juntament amb el SFA. L’EA d’Espiells té previst assolir la qualificació enguany, i la de Mas Bové, el 2019. Val a dir que totes les escoles agràries funcionen en una mateixa xarxa de qualitat exclusiva (M4-EA); i, a part, l’EA de Mas Bové continuarà, a més, en la xarxa de qualitat en la què estava.

Xarxa d’Escoles Agràries

El Departament d’Agricultura compta amb 14 escoles agràries situades en diferents punts de Catalunya, destinades a formar els joves i els professionals del sector agroalimentari. En aquestes escoles s’imparteix formació reglada o inicial (cicles formatius), formació contínua (presencial, semipresencial i a distància), així com cursos de reciclatge per als professionals, amb el treball formatiu a tots els joves que s’incorporen a l’agricultura i amb els cursos d’emprenedoria, les jornades de transferència tecnològica, i altres formats. 

El públic objectiu de les escoles agràries està compost pels joves que estudien els cicles formatius de formació professional, pels joves d’entre 18 i 40 anys en disposició d’incorporar-se al sector, per tots els actius agraris amb necessitat de reciclatge de coneixements, i per la resta de persones que habiten en els nuclis rurals de Catalunya.