ESCOLES AGRÀRIES | 02/10/2018  Ruralcat

Els alumnes de les escoles de Gandesa i Espiells inicien el curs amb la verema

Els alumnes de les Escoles Agràries de Gandesa i Espiells han començat el curs fent la verema, una experiència que els permet conèixer els condicionants de la collita del raïm i el seu tractament en el celler. El resultat seran uns vins que després aprendran a embotellar, etiquetar i promocionar o comercialitzar.

Els alumnes de l’Escola Agrària de Gandesa collint el raïm (Font: EA de Gandesa)

Els alumnes de l’Escola Agrària de Gandesa collint el raïm (Font: EA de Gandesa)

Enguany la verema ha recuperat unes dates més tradicionals respecte a les de l'any passat, que fou una de les més primerenques de la història. A Gandesa, tant les condicions meteorològiques i fitosanitàries com la collita han estat bones; a la zona d’Espiells, les pluges de la primavera han generat una major activitat de fongs parasitaris com el míldiu i la verema ha estat més complicada. 

Els primers en començar a veremar han estat els alumnes de segon de l’Escola de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech, a Espiells. Van començar el dilluns 20 d'agost, collint la varietat chardonnay en caixes per ser guardada en fred i repassant les normes de seguretat i preparació del celler. A hores d’ara, ja han collit el macabeu, el syrah, el xarel·lo i el merlot; només els queda collir el cabernet sauvignon i el cabernet franc. Cal destacar que els alumnes de cada cicle de l’escola (Tècnic/a en Olis d'oliva i vins, Tècnic/a superior en Màrqueting i publicitat de perfil enològic i Tècnic/a superior en Vitivinicultura) han realitzat la seva pròpia verema, amb professors, activitats i vinificacions diferents.

Per la seva banda, els alumnes del Cicle Formatiu de Grau Mitjà Tècnic/a en Olis d'oliva i vins de l’Escola Agrària de Gandesa van començar el 12 de setembre. Els alumnes de primer curs han estat introduïts en l’activitat amb explicacions sobre la verema, el celler i el procés de vinificació, i han treballat collint el raïm. Els alumnes de segon s’han centrat més en les activitats de celler, com xafar el raïm, treure-li la rapa o la preparació dels sucs. A més, durant una de les jornades, l’escola també ha estat amfitriona d’uns alumnes de l’Escola Agrària d’Amposta. Ara només els queda collir la garnatxa negra, una part de la garnatxa blanca vella i la carinyena. Les dues escoles preveuen acabar la verema en les properes dues setmanes, depenent de les condicions meteorològiques.

Instal·lacions del celler de l’escola d’Espiells. Font: l’Escola de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech

“Malgrat les dificultats que representa organitzar la verema per la impossibilitat de fer front als imprevistos”, apunta Benjamí Mercader, cap d’estudis i professor de l’escola Mercè Rossell i Domènech, “és una de les activitats millor valorades pels nostres alumnes, ja que és quan aprenen més”.

“Quan ho fas tu i aprofundeixes en com i perquè es fan les coses, aprens molt més. També valoro la il·lusió i la passió que demostren els professors i poder fer-la en unes bones instal·lacions”, explica Ramon Casadó, alumne de segon curs a l’escola de Gandesa. “A mi, el que més m’agrada és la part del celler: com es premsa, desrapa o, per exemple, quan de sulfit has de ficar.”

Aquest curs, l’Escola Mercè Rossell i Domènech, per primer cop, elaborarà un vi negre per fermentació espontània, és a dir, amb els propis llevats de la pellofa dels grans de raïm.

L’Escola Agrària de Gandesa, que ha obtingut la certificació de la norma ISO 9001, també ha començat enguany amb la producció ecològica i espera obtenir els seu primer vi ecològic en uns tres anys.

Vins de l’Escola de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech. Font: l’Escola de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech

“El destí del raïms és l'elaboració dels vins i caves de l'escola com una activitat formativa pels nostres alumnes. A més no solament fan l'elaboració i l'envasat sinó també la seva presentació i promoció, activitat que cada any es materialitza en la Jornada de portes obertes que es celebra a l’abril”, explica Benjamí Mercader. 

A l’escola de Gandesa, els alumnes també segueixen al llarg del curs altres orientacions i explicacions de l'equip de professors per obtenir uns bons vins. “Fem un vi blanc criança (Glau-ka) i un vi negre criança (Feixes Eixutes), i també en fem de joves, un rosat, un jove de garnatxa 100% i un altre de macabeu amb una mica de garnatxa”, concreta Ivan Busquet, professor de l’escola. “Els alumnes els embotellen, etiqueten i els presenten a fires i concursos, on hem guanyat diferents premis”. 

 

El més llegit

L’aplicació de purins i altres dejeccions ramaderes líquides ja no es pot fer amb vano o ventall

La FAO declara el 2021 l’Any Internacional de les Fruites i les Verdures

Publicada la fitxa estadística del sector de l’horta a Catalunya