Espanya reformula les cooperatives, els contractes i les pràctiques comercials
El Consell de Ministres ja ha aprovat l'Avantprojecte de Llei de Foment de la integració cooperativa i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari i l'Avantprojecte de Mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària.
El Ministre d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Miguel Arias Cañete, ha assenyalat que el Govern afronta amb aquesta mesura “una reforma estructural molt potent” del sector per fer-lo més competitiu.
L'estructura productiva agrària espanyola, amb més de 4.000 cooperatives, està molt atomitzada i cap cooperativa espanyola està entre les 25 més grans de la Unió Europea.
Avantprojecte de Llei de Foment de la integració cooperativa i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari
L’objectiu principal de la Llei de Foment de la integració cooperativa i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari és fomentar la integració dels productors en entitats més competitives. Per aconseguir-ho, es crea la figura "Entitat Associativa Prioritària" d'àmbit supraautonòmic amb suficient capacitat i dimensió, per millorar la seva estratègia empresarial i contribuir a l'increment de l'eficiència i la rendibilitat de les entitats.
A més, s’articularà un Pla Nacional d'Integració Cooperativa, a fi de coordinar les polítiques de foment associatiu del Ministeri amb les comunitats autònomes i es faran modificacions en la Llei de Cooperatives, de 1999, i en la Llei sobre règim fiscal de les cooperatives, de 1990, mitjançant l'ampliació de les seves finalitats i activitats, el que suposa una revisió de la seva regulació bàsica.
Avantprojecte de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària
Aquest avantprojecte es basa en un model mixt de regulació i autoregulació de les relacions comercials entre els agents de la cadena alimentària. La novetat més significativa és l'establiment de l'obligació de formalitzar la relació comercial per escrit en determinades casos, depenent l'import i de la situació de desequilibri. Així mateix, s'estableix l'obligació d'incorporar expressament en aquests contractes escrits els elements essencials dels mateixos (identificació de les parts, objecte, condicions del pagament, lliurament de productes, drets i obligacions, durada i causes i efectes de l'extinció) pactats lliurement per les parts. A més, s'exigeix que qualsevol modificació de les condicions contractuals es realitzi per mutu acord o conformitat amb el que expressament pactat en el contracte sense que pugui tenir efecte retroactiu. El contracte haurà de regular també la informació que les parts s'hagin de subministrar per evitar l'ús indegut d'informació comercialment sensible.
Finalment, es regulen, així mateix, les subhastes electròniques i l'obligació de conservació de documents que els operadors han de mantenir durant un període de dos anys a efectes dels controls que resultin pertinents.
L'avantprojecte de llei regula els pagaments comercials, prohibint la seva exigència que no estiguin pactats i inclosos expressament en el contracte escrit, així com les contraprestacions a què aquests pagaments estiguin associats, el que s'estén també a les activitats de promoció.
En relació amb la informació comercial sensible, no es pot exigir a un altre operador informació sobre els seus productes més enllà de la que resulti justificada en el context de la seva relació comercial. A més, la informació obtinguda només podrà destinar-se als fins per als quals va ser facilitada, respectant la confidencialitat de la informació.
Finalment, s'inclou un precepte sobre gestió de marques que prohibeix l'aprofitament de la iniciativa empresarial aliena mitjançant la utilització d'envasos i presentacions de marques o noms comercials d'un altre operador. A més, s'estableix que la gestió de marques s'ha de fer d'acord amb criteris de transparència, equitat i no discriminació evitant pràctiques que alterin la lliure i lleial competència entre marques.
Autoregulació. Codi de bones pràctiques
L'autoregulació de les relacions comercials se centra en l'establiment d'un Codi de Bones Pràctiques Mercantils a la contractació alimentària, que impulsarien el Ministeri i les organitzacions i associacions representatives de la producció, la transformació, la indústria, la adhesió és voluntària per part de els operadors de la cadena. A aquests efectes, s'ha previst crear un Registre estatal com a instrument públic que agruparia tots aquells operadors de la cadena alimentària que s'adscriguin al Codi esmentat anteriorment.
Tanmateix, l'Avantprojecte de Llei preveu la possibilitat que existeixin altres codis de bones pràctiques mercantils, impulsats per altres administracions públiques o pels propis operadors de la cadena, que han de respectar el que disposa l'Avantprojecte de Llei i en la resta de l'ordenament jurídic. El Ministeri serà l'encarregat d'autoritzar la seva inscripció en el Registre estatal creat.
Observatori de la cadena alimentària
Quant al sistema de control, es crea l'Observatori de la Cadena Alimentària i s'estableix un control administratiu. El Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient tindrà potestat sancionadora.
L'Observatori de la Cadena Alimentària és el nou òrgan que substitueix el Observatori de preus dels aliments per assumir noves funcions relacionades amb el funcionament de la cadena alimentària i continuar exercint les relacionades amb els preus dels aliments .
Finalment, es regulen els laboratoris alimentaris per al control oficial i s'estableixen les taxes que poden cobrar per la prestació dels seus serveis els Laboratoris alimentaris del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.