R + D SANITAT ANIMAL | 19/02/2007  Ruralcat

Un centre d'investigació de Sogorb descobreix un bacteri causant d'infeccions de conill

El Centre d'Investigacions i Tecnologia Animal (CITA) de Sogorb, dependent de la Conselleria d'Agricultura, ha identificat un nou cep del bacteri Staphylococcus aureus, causant de greus infeccions en el bestiar cunícola.

Conill blanc

Conill blanc (MEC)

Segons van informar fonts de la Generalitat Valenciana, aquest descobriment, qualificat "d'àmbit mundial", permetrà establir programes de control de la estafilocòcia. Aquesta malaltia afecta principalment a les femelles reproductores, provocant inflamacions en pràcticament tots els seus òrgans, el que ocasiona la mort en un de cada tres casos. Les investigacions s'han portat a terme, en col·laboració amb la Universitat CEU-Cardenal Herrera, en les explotacions de conills de la Comunitat Valenciana. Aquests estudis han permès identificar el bacteri Staphylococcus aureus, causant de la infecció denominada mamitis, que està provocant una elevada mortalitat en conilles reproductores. A més, els investigadors del CITA han iniciat la caracterització dels ceps de Staphylococcus aureus, així com dels mecanismes moleculars que utilitzen aquests ceps per a produir malaltia. Estan realitzant també la seqüenciació completa de la cadena d¿ADN del cep, el que permetrà "conèixer millor els mecanismes moleculars responsables de la colonització, persistència i disseminació del bacteri, alhora que possibilitarà desenvolupar nous mètodes de control específics enfront d'aquest tipus d'infeccions", segons les mateixes fonts. El descobriment realitzat és "de gran importància" per al sector cunícola de la Comunitat Valenciana, ja que la mamitis constitueix una patologia infecciosa que afecta a les conilles i, en definitiva, a la producció de tota la granja, ja que provoca la mort de la ventrada o el desenvolupament d'animals febles, més petits i susceptibles a malalties. Actualment, el sector cunícola de la Comunitat Valenciana està format per 360 explotacions, amb un cens total de 802.323 conills, dels quals 192.253 són femelles reproductores. Les explotacions es concentren principalment en la província de Castelló, on existeixen 157 granges amb 420.058 conills, en concret en les comarques de Baix Maestrat, Els Ports i Alt Palància. A més, a la província de València existeixen 156 explotacions, amb 325.639 caps, principalment en les comarques de La Canal de Navarrés i La Plana de Requena Utiel.