Albert Puigdemont “El fet que el públic pugui conèixer l’origen del que mengen posa en valor la nostra feina”
Mas la Coromina és una explotació familiar amb un esperit emprenedor i una de les set granges productores de la llet ATO Natura. El 2016 Albert Puigdemont va iniciar un projecte de diversificació per poder oferir visites guiades a la granja. La transformació de Mas La Coromina, que disposa d’una aula didàctica i una agrobotiga, ha comptat amb la participació d’un total d’11 empreses especialitzades dins el món de la construcció, la comunicació i la cultura, a més de l’assessorament universitari i molta participació d’agents públics i privats del territori.
Albert Puigdemont és administrador del Mas La Coromina 2010 i finalista del Premi PITA 2017 a l'empresa agrària
-Com va sorgir la idea de transformar el mas i amb quina finalitat?
Al principi va sorgir com a ajuda per a diversificar els ingressos de l’explotació, però a mesura que hem anat coneixent la gent, veiem que fins i tot és una necessitat, com a sector primari, obrir les portes de les explotacions i que la gent pugui veure com és el nostre dia a dia, la feina que fem, i poder-los explicar el nostre tarannà de treballar en qualitat i benestar. El fet que puguin conèixer l’origen del que mengen fa que posin en valor la nostra feina.
-A quin públic va dirigit el projecte?
Va dirigit a tot tipus de públic: famílies, adults, escoles, instituts i empreses. Les visites es fan tots els caps de setmanes i festius, en període lectiu i, durant les vacances escolars, també cada dia per a les famílies. Durant el període escolar també obrim entre setmana per a grups i escoles. Disposem d’una sala preparada per a reunions d’empreses, en la qual poden fer igualment la visita a la granja i conèixer el nostre projecte. Per a les empreses s’organitzen tallers temàtics a mida, i poden acompanyar-nos i participar simbòlicament en les tasques diàries d’una casa de pagès com a una experiència diferenciada.
-Una de les finalitats de Mas La Coromina és posar en valor la producció de la llet. Com es treballa a la granja i quina producció anual teniu?
Som una ramaderia de llet, amb un ramat de 400 vaques, de les quals unes 200 són les que estan en producció. A més, disposem de suficient terreny per poder-nos produir el farratge per les nostres vaques . Actualment estem en una producció anual de 2600.000 litres/anuals.
-Com ha afectat la crisi del sector a la granja i a la comarca en general?
El sector lleter està passant una mala època, i a la nostra comarca ja hi ha ramaderies que han plegat. És un sector que requereix d’inversions cada any per poder estar al dia i poder produir amb molta qualitat i que el ramat tingui el màxim benestar, i el fet que el preu del producte no acompanyi no ho fa gens fàcil. És en aquest moment quan moltes ramaderies decideixen diversificar i produir derivats o, com nosaltres, buscar una ajuda cap a la branca turística, fent les visites.
“El sector lleter està passant una mala època, i a la nostra comarca ja hi ha ramaderies que han plegat”
-Què es mostra a l’aula didàctica i quants visitants teniu cada mes?
El treball a l’aula busca despertar i potenciar una consciència de conviure amb la natura i els seus valors; mostrar el cicle de la sostenibilitat amb el medi ambient, els animals i les vaques de la granja. El passat mes de juny passat vam inaugurar la part del visitant i estem molt contents del ressò que ha tingut, que ha fet que molta gent s’interessés en venir a conèixer-nos. Ara tenim una mitjana d’uns 500 visitants al mes, que la major part es concentren a l’estiu. El visitant, un cop ha conegut el procés de producció i ha fet la degustació, vol endur-se el producte per tornar-ne a gaudir o regalar-lo i també ens agrada tenir productes de la comarca o directes del productor.
-El projecte també vol potenciar l’activitat comercial i productiva dels derivats lactis, amb connexió amb el teixit comercial i turístic de la Vall d’en Bas i la Garrotxa.
Durant la visita es pot degustar el nostre formatge Mas la Coromina, un formatge de llet pasteuritzada de 60 dies, i que es comercialitza a tot Catalunya. Els productes de la zona són molt diversos però els productors que més predominen són els de la llet líquida.
-Per a la realització del projecte s’ha comptat amb la participació d’11 empreses de diferents àmbits. Com valoreu aquesta col·laboració?
Més que la quantitat d’empreses, el que ha sigut clau per a l’èxit del projecte és que totes hem treballat amb una única direcció i conjuntament. Malgrat la complexitat de la coordinació, el resultat ha superat les expectatives del visitant que ve a conèixer-nos.
“Ha sigut clau per a l’èxit del projecte el fet que totes les empreses hem treballat amb una única direcció i conjuntament”
-Mas La Coromina és un referent a la comarca i col·labora amb entitats de forma desinteressa en festes, curses, fires i actes turístics. Per què considereu important la implicació de les empreses locals en el territori?
La sostenibilitat de una zona rural com la nostra és un element essencial per poder-hi seguir vivint i treballant, per això creiem que és important aportar-hi el nostre petit granet de sorra.