Pere Frigola “Fomentem la col·laboració entre les nostres empreses en la producció, la comercialització i la innovació”
Pere Frigola té 79 anys i és un home fet a ell mateix. Com a pagès ha viscut diferents èpoques de la mateixa finca, que ha passat de la producció de llet a la carn d'engreix i, finalment, a la producció de fruita. Mai va anar a la Universitat però coneixements no li manquen amb l’experiència i altres formacions específiques en temes com l’alimentació animal o l’administració, gestió i direcció empresarial. Ha estat administrador d’Agroalimentària Mas Saulot, soci de Girona Fruits i expresident de la Comissió Rectora de l’Associació Denominació de Qualitat Poma de Girona, actualment IGP Poma de Girona. Pere Frigola ens explica en aquesta entrevista què hi ha darrera de la IGP Poma de Girona. La fructicultura ha evolucionat molt els darrers anys i els distintius de qualitat poden ser una ajuda per donar a conèixer les produccions locals.
Pere Frigola va ser administrador de Mas Saulot, és soci de Girona Fruits i expresident de la Comissió Rectora de l’Associació Denominació de Qualitat Poma de Girona, actualment IGP Poma de Girona
-Com a persona que ha participat activament en el sector de les IGP/DOP catalanes, quins creu que són els avantatges de distingir un determinat producte amb un distintiu de qualitat? En el cas de la IGP Poma de Girona, què creu que va aportar aquest distintiu?
Penso que vàrem decidir iniciar els tràmits de la IGP Poma de Girona per obtenir un distintiu que reconegués una manera concreta de fer les coses i anar un pas enllà.
Mirant el camí que s'ha fet, veig que les empreses i les persones, tècnics, gerents, comercials i sobretot productors, creuen en ell i el senten com a propi. Els hi ha donat molta més autoconfiança per a seguir lluitant i implementant varietats, innovacions i millores; els ha motivat per arribar on són ara.
Avui dia, aquesta IGP agrupa el 80% de la producció de poma de Girona (amb 80.000 tones) i la participació d’unes 79 famílies integrades en tres centrals (Girona Fruits, Giropoma i Fructícola Empordà). Darrerament, a nivell professional, també se’ns reconeix més un saber fer excepcional i superior a la resta de poma d'Espanya o Catalunya; per exemple, som els tercers del món en superfície en fer confusió sexual de Carpocapsa en tot un territori.
“En el moment actual, cal ésser molt coneixedor de tota la cadena de valor i tenir una estructura productiva, tècnica i comercial forta i eficient, amb personal molt ben preparat”
-Creu que la nostra societat, en general, té un coneixement adequat d’aquests distintius? Com creu que ha evolucionat?
Tot i ser la IGP de poma més important de la península ibèrica, crec que encara no es coneix prou. Estem lluitant perquè ho sigui més. En aquest sentit, creiem que el programa de promoció de la Generalitat de les DOP/IGP ens ajuda en donar-nos a conèixer, defensar la producció local i un model més sostenible.
Per altra banda, com a IGP, nosaltres també fem accions per promocionar-nos mitjançant la nostra web i xarxes socials, fent vídeos corporatius, revistes i altre material gràfic, o esdeveniments com l’acte de Collita de la Primera Poma de Girona. Assistim a fires com Fruit Atrraction o Fruit Logistica i també participem en programes del Departament, per exemple el Benvinguts a Pagès, o de la Diputació, com el de Suport a projectes de promoció agroalimentària Girona Excel·lent Col·lectius, del Consell Comarcal de l’Alt i Baix Empordà o institucions locals, com la Setmana de la Salut de la Universitat de Girona o la Mediterranean Internacional Cup, etc.
Sens dubte, la IGP és una marca paraigües que ens ajuda però el més important és la serietat i capacitat de les tres empreses que hi ha al darrera (Girona Fruits, Fructícola Empordà i Giropoma). La seva evolució dependrà de la seva gestió. En el moment actual, cal ésser molt coneixedor de tota la cadena de valor i tenir una estructura productiva, tècnica i comercial forta i eficient, amb personal molt ben preparat. Abans es produïa i es venia quan semblava que era el moment més adient o especulant. Actualment, les centrals produeixen, conserven i comercialitzen amb l'objectiu d'estar sempre presents al lineal dels clients en tres o quatre categories de producte durant tot l'any. Això ha comportat inversions en varietats, producció, malles, sistemes de ACD (Atmosfera Controlada Dinàmica), classificació i envasat... Amb això vull dir que la base actual és una suma d'estructures, fortes, ben assentades i recursos humans d'alt nivell.
“Volem fer una producció més sostenible i renovable, cada cop més natural, reduint la petjada de carboni, hídrica i les entrades per a produir”
-De cara al futur, quins són els reptes del sector?
Aquest és un tema cabdal i l’haurà d’encarar el meu fill Llorenç Frigola, enginyer agrònom i president de la IGP Poma de Girona per als propers quatre anys, que seran els que marcaran el futur immediat de la IGP.
Ara mateix estem fomentant la col·laboració entre les nostres empreses en la producció, la captació de noves varietats, la I+D+i, l’exportació o la generació de coneixements pràctics. Prioritzem aprofitar les sinèrgies per sobre de la competitivitat entre empreses i els resultats a llarg termini per sobre dels beneficis ràpids.
Un dels reptes més importants per a nosaltres és el canvi climàtic. Volem fer una producció més sostenible i renovable, cada cop més natural, reduint la petjada de carboni, hídrica i les entrades per a produir.
Si un aliment es pot produir localment no cal portar-lo de lluny perquè, per exemple, un quilo de pomes produïdes a Itàlia, només en el transport, genera un quilo de CO2. També s’ha de tenir en compte el problema dels plàstics i els embalatges per l'entorn: la fruita és la millor opció i el producte llest per a consumir amb menys embalatge (o embalatge natural). També tenim present el repte de preservar una alimentació sana: la fruita és un aliment natural que aporta salut i benestar a les persones per això es recomana consumir cinc peses de fruites/verdures al dia.