APICULTURA | 15/01/2013  RuralCat/Intermiel

Què coneixem i com consumin els productes apícoles?

Intermiel, Organització Interprofessional de la Mel i els Productes Apícoles, ha elaborat un estudi per obtenir informació quantitativa i qualitativa sobre el coneixement de la mel i les preferències dels consumidors

Una imatge de l'estudi d'Intermiel sobre productes apícoles

Una imatge de l'estudi d'Intermiel sobre productes apícoles

L'explotació apícola ha estat practicada durant centenars d'anys utilitzant mètodes tradicionals, generant una sèrie de productes que han estat i són, font d'alimentació i biodiversitat. Actualment, i gràcies a la modernització i tecnificació en els últims anys, Espanya és el primer país productor de mel de la Unió Europea amb el 16,33 per cent.

 
Intermiel està constituïda per les principals organitzacions professionals agràries ASAJA, COAG i UPA, així com per Cooperativas Agroalimentarias i ASEMIEL per part de la indústria d'àmbit nacional, representant el 89,47 per cent de la producció i el 74,96 per cent de la comercialització.
 
El seu estudi de mercat "Coneixement de la mel espanyola, el nivell d'acceptació i les preferències del consumidor" presenta les següents conclusions:
 
  • Més de la meitat de la població espanyola és consumidora de mel, encara que la consumeixen de manera poc habitual, gairebé la meitat d'ells, entre un i dos cops al mes.
  • El consum de mel comença en la infància, promogut pels pares o avis. 
  • El seu consum es realitza majoritàriament (87 per cent) en companyia d'altres aliments com llet, iogurts, formatges, torrades o en salses.
  • Els principals motius de consum són les seves qualitats organolèptiques i les seves propietats per a la salut.
  • Es consumeix durant tot l'any i especialment a l'hivern, principalment en l'esmorzar, i acompanyada d'altres aliments, i a les llars.
  • La mel més consumida és líquida i de mil flors, comprada al supermercat majoritàriament i es té preferència pels envasos de 250 grams.
  • Mentre els consumidors més joves prefereixen la mel líquida comprada en supermercats, a mesura que augmenta l'edat la tendència s'inclina cap a mels més denses comprades directament als productors en zones rurals.
  • Una gran part dels ja consumidors de mel desconeixen les seves aplicacions culinàries i es mostren positius a incentivar el consum si coneguessin receptes senzilles en què poder utilitzar el producte.
  • La part de la població que no consumeix mel diu majoritàriament que és perquè no els agrada el producte en general, pel seu sabor, olor, textura, etc. A causa d'això, un gran percentatge seguirien sense consumir mel encara que el seu maneig sigui més còmode o coneguessin les seves bondats.
  • Les mels de qualitat diferenciada són poc conegudes per la població espanyola. Altres productes derivats de l'apicultura també són coneguts però menys consumits, i entre ells el més conegut és la gelea reial, seguida del pol·len
  • La majoria de la població sap que la mel és un producte natural que no porta additius però desconeix en gran mesura el seu procés d'elaboració i l'aportació que fan les abelles a la biodiversitat.
  • Un alt percentatge (85 per cent), considera que el color, densitat o grau de cristal·lització, són factors determinants en la qualitat de la mel.
  • Els joves prefereixen envasos pràctics, que permetin servir la mel de forma ràpida i sense tacar. No obstant això, els majors de 40 anys aposten per envasos tradicionals ja que afirmen que els transmeten major confiança.
  • Els consumidors de menys de 20 anys i aquells majors de 60 consideren que s'hauria de potenciar el seu poder energètic. No obstant això, per als consumidors d'entre 20 i 60 anys, la paraula energia s'associa amb "calories", "engreixar", i consideren que no s'hauria de fer menció a aquest aspecte en les comunicacions. Per a ells, la mel hauria associar-se amb conceptes com "saludable" i "natural".
  • El canal més escollit per la població per promocionar la mel són els mitjans de comunicació, destacant entre ells la televisió, per ser considerat com el mitjà que veu més gent, seguit de les promocions al punt de venda.
  • Quant a algun personatge famós que pogués promocionar la mel, la majoria van esmentar a l'Abella Maya, però també van apostar per altres personatges com Winnie the Pooh, esportistes, cuiners famosos, apicultors, actors / actrius, models, etc.