ALIMENTACIÓ | 31/01/2013  AlimenCat/Magrama

Les llars espanyoles incrementen el consum alimentari

Segons les últimes dades del Ministeri, del desembre de 2011 al novembre de 2012, les llars espanyoles van incrementar el consum alimentari en un 0,9 per cent, la despesa per càpita es va situar en 1.462 euros i la mitjana de consum va ser de 659 quilos per persona

Aliments. Autora: Marta Montmany

Aliments. Autora: Marta Montmany

El Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (Magrama) ha actualitzat el Panell de Consum Alimentari a les llars amb les últimes dades interanuals corresponents al període desembre 2011 a novembre 2012. D'aquesta informació es desprèn que les llars espanyoles van incrementar el consum alimentari en un 0,9 per cent, i en menor mesura la despesa en un 0,5 per cent, a causa de la caiguda de la mitjana de preus en un 0,4 per cent.
 
La despesa per càpita es va situar, al tancament d'aquest any mòbil, en 1.461,98 euros i el consum en 658,66 quilos per persona. L'increment del consum d'aliments a la llar va ser generalitzat, detectant les majors pujades en la categoria de fruites fresques (3,3%), especialment en les estiuenques: síndria (15,0%), albercocs (14,5 %), meló (6,5%), préssecs (1,2%), a més dels plàtans (5,4%) i el kiwi (10,8%). Per contra, va baixar el consum de pomes i peres (1,4% i 2,7% respectivament).
 
També va augmentar el consum de patates fresques (3,1%) mentre que la resta d'hortalisses fresques es va mantenir estables.
 
El Panell de Consum també constata un increment en el consum de carns a les llars (1,3%), basat en l'augment de les carns fresques (1,0%), entre les quals destaquen les de pollastre i porc fresc (2,1% i 0,7% respectivament) i de les carns transformades (2,7%). Per contra, baixa la carn congelada en un 0,4%.
 
D'altra banda, s'incrementa la presència de productes amb base de cereals com el pa (1,1%), brioixeria/pasta/Galetes/cereals (1,2%), arròs (2,1%), total pastes (1,6%) i llegums un (0,8%). Puja igualment en un 1,9% la compra de begudes alcohòliques d'alta graduació.
 
Davant l'alça d'aquests productes, altres pateixen un descens en el consum com l'oli d'oliva, que baixa en un 2,1%, mentre que la varietat de gira-sol, es manté estable. Baixa també el volum comprat de peix. En aquest apartat el congelat disminueix un 3,9% i el fresc un 0,7%. Igualment s'observa un descens en el consum de mol·luscs/mariscs /crustacis (1,8%).
 
En general, el volum comprat d'aliments frescos per al consum dins de la llar va créixer un 1,7%, sent la botiga de descompte el canal que més ha vist incrementat el seu volum de compra respecte a l'any mòbil anterior (5, 5%). Per contra, la botiga tradicional és l'únic canal que disminueix les seves compres de frescos en un 1,1%.