La producció ecològica creix un 27% en facturació
L'alimentació ecològica continua a l'alça a Catalunya. Incrementa en un 20% el nombre d'operadors i l'origen local del producte ecològic és un factor cada vegada més valorat i demanat
Aliments ecològics. Autora: Marta Montmany
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general d’Agricultura i Ramaderia, Miquel Molins, i del president del Consell Català de la Producció Ecològica (CCPAE), Daniel Valls, ha presidit la presentació dels resultats del Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2012, de les dades de producció ecològica a Catalunya 2012 i de la primera edició de la Setmana Bio.
Pel que fa al Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2012, ha estat elaborat pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), a través de l’empresa TNS Demoscopia, i té com a objectiu quantificar i qualificar el coneixement i els hàbits de consum d’aliments ecològics dels consumidors catalans.
L’aspecte més innovador de les dades respecte dels altres baròmetres (2008, 2009 i 2010) és que l’origen local del producte ecològic és un factor cada vegada més valorat i demanat. De fet, el 59% dels compradors habituals d’aliments ecològics si no troben un producte ecològic d’origen català, prefereixen comprar-lo d’origen català no ecològic abans que ecològic procedent d’un altre lloc. Aquest percentatge ha augmentat gairebé 10 punts respecte de l’any 2010.
D’altra banda, també es valora positivament que disminueixi la dificultat de poder trobar els aliments ecològics en els llocs habituals de compra, ja que segons ha dit el conseller “aquest fet indica que cada vegada n’hi ha més, i, per tant, els consumidors els poden comprar amb més facilitat”. Tot i així, el preu i la dificultat per trobar aquest tipus de producte continuen sent els principals obstacles per al seu consum.
Durant la presentació, el conseller Pelegrí també ha destacat que es manté en un 85% el percentatge de catalans que coneixen els aliments ecològics i els identifiquen correctament com a tals. Cada vegada hi ha menys persones que es consideren desinformades i augmenta significativament el nombre de persones coneixedores dels aliments ecològics que han rebut informació d’aquest tipus de producció a través d’alguna activitat realitzada pels seus fills en l’àmbit escolar (del 34,1% l’any 2010 al 40,1% l’any 2012).
Un 60% de les persones que coneixen però no consumeixen els aliments ecològics manifesten interès en consumir-los en un futur, però únicament un 32,5% d’aquests (un 44% l’any 2010) estarien disposades a pagar un sobrepreu per adquirir-los, especialment verdures, llegums, fruites i carn.
De fet, tal com ha explicat el conseller, pràcticament la totalitat dels compradors d’aquest tipus de productes assumeix que hi ha un sobrepreu, i, per a més de dues terceres parts, un preu més econòmic n’incentivaria el consum. El percentatge de més que els consumidors declaren estar pagant pels productes ecològics ara és lleugerament menor, i oscil·la entre el 20% de fruites i verdures i el 27% dels ous. L’any 2010, aquest sobrepreu oscil·lava des del 24% de la llet i derivats fins el 38,6% de l’oli.
Els aliments ecològics més consumits són la fruita ecològica (74,7%), la verdura/llegums (66,7%), i els ous (65,4%). Aquests últims augmenten significativament i desplacen de la tercera posició als lactis. D’altra banda, augmenta el nombre de consumidors que en fan un consum diari (del 3,4% l’any 2010 al 4,7% l’any 2012).
El conseller també ha explicat que les expectatives de consum en el futur són d’estabilitat per a la majoria de consumidors (74,3%), tot i que un 18% dels consumidors manifesten la intenció d’augmentar-ne el consum.
L’estudi, que s’ha realitzat per quarta vegada, s’ha dut a terme en dues fases. En primer lloc, s’han fet 1.200 entrevistes a població general resident a Catalunya. En una segona fase, s’han fet 400 entrevistes a compradors exclusius de la llar amb la finalitat de tenir prou mostra d’aquest públic objectiu (target) i extreure’n resultats concrets.
Creixen un 13% les activitats industrials relacionades amb el sector ecològic
Durant la presentació de les dades de producció ecològica a Catalunya corresponents a l’any 2012, s’ha explicat que ha incrementat un 20% el nombre d’operadors dedicats a l’elaboració, importació i comercialització de productes ecològics.
Pel que fa a la superfície inscrita, es torna a la tendència dels anys 2007-2008. Així, la superfície inscrita és de 94.972 hectàrees (92.425 hectàrees l’any 2011) i els creixements més importants respecte de l’any passat s’han centrat en el cultiu de vinya, que arriba a les 5.615 hectàrees (un 5,6% més), i de cereals i lleguminoses per gra (un 4,1% més).
Pel que fa a la ramaderia, destaca el creixement en les explotacions d’avicultura d’ous, amb un increment del 40% més.
D’altra banda, les activitats industrials han crescut un 13% de mitjana. Destaca l’augment d’activitats de comercialització, manipulació i envasament de productes hortofrutícoles, la panificació i la pastisseria, i els olis. Finalment, el creixement de les facturacions de l’exercici de 2011 respecte de l’any anterior va ser gairebé del 27%, i el volum de facturació de les empreses ecològiques catalanes va arribar als 133 milions d’euros.
Catalunya organitza la primera Setmana Bio
Durant l’acte, el conseller Pelegrí ha anunciat que del 26 d’abril al 4 de maig tindrà lloc la primera Setmana Bio, coincidint amb la fira BioCultura Barcelona.
Aquesta iniciativa té com a objectiu agrupar diverses actuacions a fi de promoure i donar a conèixer la producció i l’alimentació ecològiques i difondre-les i promocionar-les sota un paraigua comú. De fet, el Programa de foment de la producció agroalimentària ecològica 2012-2014 ja preveia crear una setmana verda catalana de promoció dels aliments ecològics, semblant a la Primavera Bio italiana i al Printemps Bio francesa.
Durant aquesta setmana, hi haurà xerrades divulgatives i tècniques, tastos de productes, activitats infantils, visites guiades a explotacions, menús especials a restaurants,...