DISTRIBUCIÓ ALIMENTS | 30/10/2005  Ruralcat

El sector de la distribució inicia l'adopció de l'etiquetat RFID

El sector espanyol de la distribució afronta diversos reptes tecnològics, entre els quals es troba l'adopció de solucions d'etiquetatge per radiofreqüència amb tecnologia RFID com nou estàndard de codificació.

Codi de barres

El codi de barres serà substituït pel xip

Un estudi elaborat per la consultora Penteo i l'Associació Espanyola de Codificació Comercial (AECOC) apunta que la denominada Codificació Electrònica de Productes (EPC) representa la "següent baula evolutiva del codi de barres". No obstant, els experts asseguren que, al principi, la codificació electrònica coexistirà amb els tradicionals codis de barres. L'adopció d'aquesta tecnologia permetrà a les empreses distribuïdores millorar la cadena de subministrament. La identificació per radiofreqüència funciona a través d'una etiqueta electrònica que conté un codi i un número de sèrie únics, que poden associar-se a un palet, una caixa de productes, o un article individual. Les etiquetes o xips RFID contenen informació sobre el producte -palets, per exemple- que poden llegir-se després, a través de senyals de ràdio, amb ordinadors de mà o sensors situats en el magatzem, fins i tot a través de caixes o contenidors. La consultora IDC calcula que el negoci mundial d'RFID va créixer l'any passat gairebé un 50 per cent i preveu que arribarà als 2.000 milions de dòlars (1.630 milions d'euros) en 2008. Els experts consideren que les experiències pilots realitzades a Espanya permeten preveure que el 2006 serà l'any de l'enlairament d'aquesta nova tecnologia, que aportarà els consumidors noves comoditats. Entre les aplicacions de la tecnologia d'etiquetatge per radiofreqüència es troben les de pagar en el supermercat sense treure els productes del carro i rebre alarmes de quan caduquen els aliments. Per a les empreses distribuïdores, l'RFID suposarà importants avantatges logístiques, ja que els permetrà realitzar inventaris en temps real per a millorar els aprovisionaments, i fer un seguiment de l'estat de les comandes. Els autors de l'estudi de Penteo i AECOC preveuen que a curt termini la implantació de solucions RFID s'orienti principalment a la millora de la gestió logística, i més tard a la gestió comercial, amb la incorporació de les etiquetes als productes individuals. L'informe també apunta com a tendència tecnològica del sector de la distribució la utilització d'eines analítiques i solucions CRM (gestió de clients) per a l'optimització de la informació sobre els consumidors.