TRAÇABILITAT | 29/05/2005  Ruralcat

La seguretat alimentària preocupa als consumidors, però desconeixen la traçabilitat

L'Associació Europea per a la Identificació Segura (IDTrack) ha presentat a Barcelona un estudi sobre el coneixement que tenen els consumidors de la traçabilitat i la seguretat alimentària.

Quadre d'aliments orgànics

Font: Scottish Executive

L'acte ha estat presidit pel Director General de Producció, Innovació i Indústries Agroalimentàries, Salvador Puig. D'aquest "Estudi de la Seguretat Alimentària i la Traçabilitat des del punt de vista dels Consumidors Espanyols", es desprèn que, tot i que la majoria del enquestats es mostren preocupats per la seguretat alimentària, el 84 per cent no coneix el concepte de traçabilitat i la seva importància en garantir la idoneïtat dels aliments per al consum. Per a l'elaboració de l'informe, IDTrack ha realitzat 300 enquestes a persones, d'un ampli ventall d'edat, responsables de les compres de les seves llars, situades a Barcelona, Sevilla i Madrid. L'enquesta està estructurada en quatre grans blocs i de les respostes es poden extreure les següents conclusions:
Seguretat i seguretat alimentària:
  • d'una llista de possibles temes d'actualitat, la seguretat alimentària no apareix entre les principals preocupacions, encara que és més important per als majors de 55 anys.
  • els colorants, els conservants, els additius, els productes transgènics i els plats precuinats envasats o a granel són els que generen més desconfiança. Els productes naturals i frescos i els derivats lactis són els que més confiança mereixen, així com els d'origen local o nacional.
Coneixement i utilitat de la traçabilitat:
  • el 84 per cent dels entrevistats no ha sentit mai a parlar de traçabilitat, els entrevistats més grans són els que menys coneixement en tenen.


  • els que coneixen el concepte tenen una idea força clara del seu significat i l'associen als conceptes de Seguretat, Garantia, Rastreig, Seguiment, Origen, Procedència, Control i Història.


  • gairebé la meitat dels entrevistats que han sentit parlar de traçabilitat saben de l'entrada en vigor de la normativa europea que la fa obligatòria.


  • la majoria d'entrevistats prefereix productes respectuosos amb el medi ambient, però tenen dubtes sobre que la traçabilitat garanteixi el respecte per les normes de producció.


  • només 1 de cada 4 entrevistats creuen que la traçabilitat garanteix que no hi hagi risc bactereològic i que solucionarà els problemes de seguretat alimentària. Aquest mateix percentatge és que el creu que les empreses garanteixen eficaçment la seguretat alimentària dels seus productes i que el preu reflecteix la qualitat de la marca.
Hàbits i actituds de compra:
  • conèixer l'origen d'un producte influiria molt a l'hora d'escollir un producte d'alimentació.


  • 8 de cada 10 entrevistats ha decidit no comprar alguna vegada algun producte alimentari en tenir dubtes sobre el seu origen, la seva seguretat, sobretot entre els majors de 35 anys.


  • respecte les crisis alimentàries, 3 de cada 4 enquestats recorden la de les "vaques boges". El nombre disminueix considerablement en crisis com la febre aviar, l'oli de colza o la febre porcina.


  • poc més de la meitat dels entrevistats llegeix més les etiquetes arran d'aquestes crisis.


  • la data de caducitat és la informació més llegida a les etiquetes, seguida a distància per la informació nutricional i les anàlisis químiques.


  • els consumidors consideren que només el 56 per cent de les etiquetes contenen prou informació per garantir la seguretat dels aliments.


  • més de la meitat dels entrevistats creuen necessari detallar la zona d'origen del producte.


  • els aspectes que més influeixen en comprar un producte són la data de caducitat i producció i la imatge i confiança en l'establiment.


  • 2 de cada 3 entrevistats creuen que els productes d'aliments són més segurs ara que temps enrera. La població de més de 55 anys són els que menys confiança tenen.


  • 3 de cada 5 entrevistats considera que un preu més elevat no és garantia de més seguretat alimentària, especialment entre els 36 a 55 anys.
Paper de l'Administració Pública:
  • davant una crisi alimentària, l'administració pública i les empreses són considerades responsables.


  • la meitat dels entrevistats diu que coneix l'existència d'algun organisme que garanteixi la seguretat alimentària, però 1 de cada 4 no sap el seu nom i 2 de 5 diuen que és el Ministeri de Sanitat.


  • la satisfacció amb les accions i el paper de l'administració pública espanyola és baixa.

La traçabilitat dels productes pesquers

Al mateix acte també s'ha presentat el projecte Fish-Tracenet, una iniciativa a nivell europeu que ha desenvolupat un portal a Internet que classifica i dóna accés a informació i recursos relacionats amb la traçabilitat dels productes de pesca. Segons els seus responsables, aquest web està concebut com una eina de treball en xarxa i un instrument d'interacció i contribució de tot tipus d'agents implicats, i busca contribuir a una explotació responsable dels recursos pesquers.