DESENVOLUPAMENT RURAL | 04/05/2005  Ruralcat

Més 5.000 empreses espanyoles compartiran una marca de compra ètica

Més de 5.000 microempreses i petites i mitjanes empreses de 122 municipis rurals espanyols situats a set Comunitats Autònomes començaran a identificar-se a través d'una marca de qualitat territorial europea.

Imatge artesania

Aquesta està impulsada per grups de desenvolupament rural, i aposten per una compra ètica. Entre aquestes hi ha la Fundació Garrotxa Líder que agrupa empreses de la província de Girona. Amb aquesta marca s'identificaran els productes agroalimentaris, l'artesania, els allotjaments turístics, la confecció i altres empreses de serveis, gràcies a les quals el teixit laboral del medi rural d'Espanya i altres països europeus es manté viu. Les comarques implicades en aquest projecte, que seran empreses respectuoses amb el medi ambient, sostenibles i amb un alt valor social, estan situades a les províncies de Jaén, Granada, Girona, Burgos, Toledo, Astúries, València i Pontevedra. Espanya dedicarà a aquest projecte un pressupost de 3,2 milions d'euros, cofinançats pel programa comunitari Leader Plus, el Ministeri d'Agricultura (MAPA) i les Comunitats Autònomes. A més, hi participaran altres comarques europees de França, Itàlia i Grècia. El projecte es desenvoluparà fins l'any 2008. Amb aquests diners, les empreses engegaran un programa de gestió de qualitat, desenvolupament d'una xarxa de botigues en franquícia per a la venda d'aquests productes, un portal a internet i una campanya de promoció conjunta. El gerent del grup de la Comarca de El Comdado (Jaén), Sebastián Lozano, va dir que el teixit del medi rural el componen, sobretot, petites empreses familiars, amb una facturació anual que no supera els 120.000 euros, i que amb aquesta marca poden millorar la seva gestió d'una forma més empresarial. Lozano va destacar que en les zones rurals no es pot esperar que una gran empresa doni treball, per això, el principal objectiu és que aquestes aconsegueixin crear, si més no, un lloc de treball, ja que al final seran molts. Per això, han d'aconseguir que sigui una empresa rendible i això només es pot assolir sortint al mercat d'una forma conjunta. De fet, s'ha aconseguit que productes artesans d'empreses familiars es comercialitzin a jornades específiques de grans magatzems, cosa impossible si no s'haguessin agrupat en una marca. A més, segons va apuntar el president de la Fundació Garrotxa Líder (Girona), Miquel Noguer, amb la marca, s'aconsegueix també donar força i cohesió interna a les gents que habiten al medi rural. La marca comuna a les nou comarques espanyoles, que parteix de la marca territorial que ja té cada comarca, es començarà a insertar als productes després de l'estiu. L'extensió a altres països comunitaris d'aquest distintiu de compra ètica s'analitza juntament amb grups de desenvolupament d'Itàlia i Grècia a Madrid. Els grups de desenvolupament implicats són, El Condado (Jaén), Poniente Granadino (Granada), Talavera, Sierra de San Vicente i la Jara (Toledo), Don Quijote de la Mancha (Toledo), Garrotxa Líder (Girona), Les Merindades (Burgos), Valle del Ese-Entrecabos (Astúries), Ulla-Umia (Pontevedra) i Serranía del Turia (València).