Alimentaria, més innovadora i internacional
El saló Alimentaria és un dels aparadors mundials del sector de l'alimentació i les begudes. Enguany ocupa una superfície de 95.000 metres quadrats i comptarà amb la participació de 3.800 empreses i uns 140.000 visitants. Es preveu l'assistència de 40.000 compradors internacionals i més de 8.000 reunions de negoci
El conseller Pelegrí visita Interlac. Font: DAAM
Alimentaria 2014, que se celebra del 31 de març al 3 de abril, ocupa gairebé la totalitat del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona. En aquesta edició, el saló s'ha promocionat arreu el món per tal d'identificar i atraure principalment compradors de mercats emergents i de països europeus. En aquest sentit, es preveu una important assistència de visitants internacionals de més de 140 països i que vinguin més de 600 importadors i distribuïdors clau dels mercats llatinoamericà, nord-americà i asiàtic que participaran en més de 8.000 trobades de negoci amb expositors.
Enguany, l’emblemàtica fira bianual s'estructura en 14 salons monogràfics: Intervin (vins i espirituosos), Intercarn (productes carnis i derivats), Olivaria (oli d'oliva i olis vegetals), Interlact (productes lactis i els seus derivats), Multiproducto (productes alimentaris en general), Mundidulce (dolços, galetes i confiteria), Expobebidas (aigües, begudes refrescants i cerveses), Expoconser (conserves i semiconserves), Interpesca (productes del mar, aqüicultura i piscifactoria), Congelexpo (productes congelats), Alimentació Ecològica, Restaurama (alimentació fora de la llar), Pavelló de les Autonomies, amb les participacions de les diferents comunitats autònomes i diputacions, i el Pavelló internacional, amb empreses i representacions institucionals de 50 països.
Alimentaria ha ampliat la seva oferta amb propostes específiques com la zona Premium, per alta gastronomia i delicatessen; l'espai "sense Gluten i més" amb productes per a celíacs i solucions per a altres intoleràncies; "Cocktail & Spirits" on es promocionaran destil·lats i es realitzaran demostracions de cocteleria i "Pizza&Pasta Project" dedicat a aquestes especialitats italianes.
Grans experiències gastronòmiques
La gran novetat d'aquesta edició és "The Alimentaria Experience", un gran espai d'activitats, que aplegarà uns 50 xefs amb més de 50 estrelles Michelin. Joan Roca, Juan Mari Arzak, Quique Dacosta, Pedro Subijana, Carme Ruscalleda o Paco Pérez seran alguns dels grans cuiners que protagonitzaran demostracions culinàries en directe i impartiran tallers gastronòmics. Igualment, en aquest entorn se celebrarà la final del Concurs Cuiner de l'Any.
Per altra banda, el certamen inclourà l'espai de tastos de vins "Vinorum" que enguany presentarà els 50 vins més trencadors del moment. A més acollirà la Barra d'Olis d'Oliva Gourmet on es podran tastar més d'un centenar d'olis d'alta gama i l'àrea "Espanya, el país de los 100 formatges", per degustar l'evolució de la formatgeria espanyola en els darrers 20 anys.
Un altre dels espais importants de la fira és "The Alimentaria Hub", on, entre les moltes activitats previstes, destaquen el Congrés Internacional de la Dieta Mediterrània; Innoval, una exposició amb 300 llançaments innovadors; el Foro Nestlé "Creació de Valor Compartit", que analitzarà el sector alimentari davant els reptes nutricionals del segle XXI; les trobades d'innovació de la Federació d'Indústries d'Alimentació i Begudes (FIAB) al voltant del desenvolupament de productes alimentaris per a persones grans; i la nova iniciativa The Food Factory, que posarà en contacte start-ups amb Business Angels disposats a invertir-hi.
El DAAM dóna suport a les empreses catalanes
Un total de 162 empreses agroalimentàries participaran a Alimentaria 2014 amb el suport del Departament d’Agricultura, que ha facilitat espais d’exposició i promoció a cinc dels salons d’aquesta fira: Autonomies, Intervin, Intercarn, Olivaria i, per primera vegada, Interlact. En aquest cas, Prodeca ha arribat a un acord amb Acrefa, l’Associació Catalana de Ramaders Elaboradors de Formatge Artesà, que participaran sota la marca Catalunya.
En el cas del Pavelló de les Autonomies i del Pavelló Olivaria, i amb la marca Catalunya com a element de distinció, els visitants professionals trobaran dolços, fruita seca, elaborats carnis, embotits, llonganissa de Vic, arròs, conserves vegetals i conserves de peix, cafès i infusions, melmelades, sucs i refrescos, aigües, cervesa artesana, xocolates, bombons, torrons, mel, dolços i pastes, lactis i formatges, aperitius i snacks, bolets, tòfona i caviar de tòfona, peix i gambes, salses, vinagres, olives, plats preparats, productes de quarta i cinquena gammes, elaborats carnis, productes dietètics i ecològics, i oli d’oliva verge extra.
La participació del Clúster Gourmet de Catalunya permet, a més, trobar de manera directa els productes de les empreses acollides a aquesta fórmula de promoció comercial conjunta adreçada a un segment de consum que cerca la distinció i la diferenciació.
D’altra banda, en el pavelló de les Autonomies, es disposarà un espai de cuina i demostració per a la realització d’activitats gastronòmiques i de presentació de productes.
Quant al Pavelló Intervin, un dels atractius d’Alimentària Barcelona, sota la marca Catalunya i amb el suport del Departament d’Agricultura, participen 63 cellers de diferents Denominacions d’Origen reconegudes a Catalunya. A la zona de tastos es faran presentacions i a les sales d’actes tindrà lloc la segona edició dels Premis Vinari.
L’acord amb Acrefa ha permès que en aquesta edició hi hagi per primera vegada una participació d’empreses en el saló Interlact amb el suport del Departament d’Agricultura. Concretament, 9 empreses elaboradores de formatges artesans seran presents per promocionar els seus productes.
A més del suport en la participació com a expositors, el Departament d’Agricultura també ha facilitat a les empreses catalanes la participació en les trobades B2B amb importadors Food & Drink Business Meeting que té lloc durant la fira. En aquesta 7ª edició de les trobades, que organitza FIAB, s’ha convidat a importadors de tot el món, amb l’objectiu principal de promoure i reforçar l’exportació del sector agroalimentari i fomentar les relacions ja existents.