El PE demana limitar la durada del transport de bestiar amb el rebuig dels eurodiputats espanyols
El ple de l¿Eurocambra ha aprovat modificar la proposta de la CE per a establir regles estrictes en el transport animal, amb la finalitat d'assegurar el benestar del bestiar. El Parlament Europeu (PE) ha demanat limitar la durada dels trasllats d'animals i que no superi les 9 hores per als que van als escorxadors, en un informe rebutjat pels eurodiputats espanyols.
L'informe parlamentari, presentat per l'holandès Albert Maat, del Partit Popular Europeu (PPE), ha estat aprovat per 261 vots a favor, 194 en contra i 44 abstencions. Brussel·les pretén, en la seva proposta, que en els desplaçaments de tot tipus d'animals cada 9 hores s'estableixin descansos de 12 hores, període que per al PE és "poc pràctic".
L¿Eurocambra ha aprovat que en el cas dels animals destinats a l'escorxador els desplaçaments a més de 1000 quilòmetres no superin les 9 hores de durada. No obstant això, ha sol·licitat que aquesta restricció no s'apliqui si en 500 quilòmetres a la rodona del punt de partida no hi ha almenys dos escorxadors.
Rebuig dels eurodiputats espanyols
El PE també ha aprovat una esmena presentada pel Partit Popular espanyol (PP) segons la qual s'exclouen d¿aquestes mesures els animals traslladats per a participar en competicions esportives (cavalls de carrera), espectacles (com els toros) o amb fins de repoblació. A més a més, ha demanat que en els vehicles s'instal·lin rampes adequades i que es garanteixi aigua, aliment i ventilació suficient als animals, i ha proposat que la temperatura no superi els 30 graus. En l'informe, l'Eurocambra també sol·licita la creació d'autoritats nacionals per a certificar que els vehicles estan preparats i per a realitzar controls "sorpresa" almenys en el 20 per cent dels transportistes de bestiar. No obstant això, el ple ha rebutjat diverses esmenes presentades pels eurodiputats espanyols amb la finalitat d'escurçar el temps que els animals passen en el camió, mitjançant intervals de 9 hores de viatge amb descansos més breus que els proposats per Brussel·les. Les reaccions del sector
Per la seva banda el sector ramader i del transport animal espanyol ha rebutjat l'informe europeu ja que, segons el president de l'Associació Nacional de Transportistes d'Animals (ANTA) i dels Comerciants de Porcí (Ancoporc), Alberto Herranz, "Maat ha defensat els interessos econòmics del sector ramader del seu país en nom del benestar". Herranz també ha assenyalat que la distinció que fa l'informe entre els animals d'engreix vius i els que s¿han de sacrificar beneficia a països com Holanda i Alemanya que exporten garrins per a engreixar "en detriment dels ramaders espanyols que el que venen a l'exterior són animals ja engreixats i destinats al sacrifici". L'opinió del PE no és vinculant, però pot tenir cert valor polític en la decisió final del Consell de Ministres de la UE. El comissari de Sanitat, David Byrne, ha destacat el "fracàs" de les esmenes que siguin o molt restrictives o molt "alliberadores", respecte a la proposta de la Comissió Europea. Byrne ha manifestat que no acceptarà modificacions que tinguin com efecte la prohibició del transport d'animals vius, "perquè això és il·legal". Herranz ha dit que el següent pas serà aconseguir a través del Ministeri d'Agricultura acords amb països afectats, França, Itàlia, Grècia i Portugal per a frenar l'aprovació de la norma en el Consell de Ministres europeus de finals d'abril. En el cas que no es pogués arribar a un acord respecte a la nova normativa, tractaran d'ajornar la seva aprovació fins després de l'ampliació, al maig de 2004.
El PE també ha aprovat una esmena presentada pel Partit Popular espanyol (PP) segons la qual s'exclouen d¿aquestes mesures els animals traslladats per a participar en competicions esportives (cavalls de carrera), espectacles (com els toros) o amb fins de repoblació. A més a més, ha demanat que en els vehicles s'instal·lin rampes adequades i que es garanteixi aigua, aliment i ventilació suficient als animals, i ha proposat que la temperatura no superi els 30 graus. En l'informe, l'Eurocambra també sol·licita la creació d'autoritats nacionals per a certificar que els vehicles estan preparats i per a realitzar controls "sorpresa" almenys en el 20 per cent dels transportistes de bestiar. No obstant això, el ple ha rebutjat diverses esmenes presentades pels eurodiputats espanyols amb la finalitat d'escurçar el temps que els animals passen en el camió, mitjançant intervals de 9 hores de viatge amb descansos més breus que els proposats per Brussel·les. Les reaccions del sector
Per la seva banda el sector ramader i del transport animal espanyol ha rebutjat l'informe europeu ja que, segons el president de l'Associació Nacional de Transportistes d'Animals (ANTA) i dels Comerciants de Porcí (Ancoporc), Alberto Herranz, "Maat ha defensat els interessos econòmics del sector ramader del seu país en nom del benestar". Herranz també ha assenyalat que la distinció que fa l'informe entre els animals d'engreix vius i els que s¿han de sacrificar beneficia a països com Holanda i Alemanya que exporten garrins per a engreixar "en detriment dels ramaders espanyols que el que venen a l'exterior són animals ja engreixats i destinats al sacrifici". L'opinió del PE no és vinculant, però pot tenir cert valor polític en la decisió final del Consell de Ministres de la UE. El comissari de Sanitat, David Byrne, ha destacat el "fracàs" de les esmenes que siguin o molt restrictives o molt "alliberadores", respecte a la proposta de la Comissió Europea. Byrne ha manifestat que no acceptarà modificacions que tinguin com efecte la prohibició del transport d'animals vius, "perquè això és il·legal". Herranz ha dit que el següent pas serà aconseguir a través del Ministeri d'Agricultura acords amb països afectats, França, Itàlia, Grècia i Portugal per a frenar l'aprovació de la norma en el Consell de Ministres europeus de finals d'abril. En el cas que no es pogués arribar a un acord respecte a la nova normativa, tractaran d'ajornar la seva aprovació fins després de l'ampliació, al maig de 2004.