Gerard Pujol Des de la DOP Pera de Lleida fa anys que ens hem marcat l’objectiu de comercialitzar les nostres varietats en el seu punt òptim per al consum
A la zona de Lleida es concentra el 90% de la producció de pera de tota Catalunya i això fa que la seva oferta sigui gran i molt competitiva. L’aspecte clau per a la producció de D.O.P Lleida és el clima idoni de la zona de producció, que fa que la pera sigui de gran qualitat. Parlem amb el seu president, Gerard Pujol, sobre els aspectes claus de la seva producció i comercialització, així com del programa Fruit.net, que es basa en la recerca i la transferència tecnològica per avançar-se a les necessitats del camp i dels mercats per millorar la seva producció.
Gerard Pujol va estudiar Formació professional d’Agrària i és productor de fruita dolça i, en especial, de pera. Actualment presideix la Denominació d’Origen Protegida Pera de Lleida des de l’any 2015 i és membre del consell rector de la cooperativa fruitera de Corbins. També participa en Consells d’Administració d’empreses vinculades al món agrícola.
-Quins són els aspectes clau per la producció de pera a la zona de Lleida? I els comercials? Quin paper hi pot jugar el Programa Fruit.Net?
L’aspecte clau per a la producció de D.O.P Lleida és el clima idoni de la zona de producció, amb hiverns molt freds i amb boira i amb uns estius amb molta calor. Això fa que la pera sigui de gran qualitat, sobretot en tots els aspecte organolèptics, amb una dolçor per damunt de la mitjana.
Comercialment, podem dir que a la zona de Lleida és on es concentra el 90% de la producció de tota Catalunya i això fa que l’oferta de pera sigui gran i molt competitiva.
D’altra banda, el programa Fruit.net permet que la producció estigui al dia en matèria de protecció dels cultius. És una estructura que es basa en la recerca i la transferència tecnològica que ens ajuda avançar-nos a les necessitats del camp i dels mercats millorant la manera en què produïm la pera.
“Comercialment, podem dir que a la zona de Lleida és on es concentra el 90% de la producció de tota Catalunya i això fa que l’oferta de pera sigui gran i molt competitiva”
-Pel que fa a la sobreproducció de fruita de pinyol i l’arrencada, creus que la pera pot ser una alternativa per als productors catalans?
Segons el meu punt de vista sí. La pera ha estat sempre l’abanderada del territori; sempre ha estat un cultiu important i, sobretot, formava part de la diversificació amb què treballàvem els productors i que ens permetien afrontar les crisis específiques d’una o una altra fruita. Ara, amb aquesta crisi de la fruita de pinyol, la gent està tornant a plantar peres.
“Ara, amb aquesta crisi de la fruita de pinyol, la gent està tornant a plantar peres”
-Quins són els aspectes que consideres importants pel control de les plagues i malalties clau pel cultiu de peres a Lleida?
Avui en dia els fructicultors hem d’optimitzar al màxim l’aplicació de productes fitosanitaris, i fer-ho en els moments més convenients, no només per minimitzar l’impacte als arbres i als fruits, sinó també per protegir el nostre entorn, al nostre consumidor i a nosaltres mateixos.
En aquests moments, les nostre principals alertes són, com a plaga, la psíl.lia (Psyllidae) i, com a malaltia, l’Estemfílium (Stemphylium vesicarium).
-Creus que la reducció de fitosanitaris és un paràmetre de seguretat alimentària? I un paràmetre de qualitat?
La seguretat alimentària és un tema que han de garantir les administracions i sobre el qual no s’hauria de fer demagògia. Estic segur que amb l’aplicació de tota la normativa vigent, que evidentment redueix i optimitza l’aplicació de fitosanitaris, la nostra alimentació és més segura que mai.
Si com a qualitat ens centrem en els aspectes organolèptics de la fruita, està demostrat que l’impacte dels fitosanitaris és molt petit. Si com a qualitat entenem un concepte més global, sostenible i respectuós, aquesta reducció sí que afecta.
-Tenint en compte que el Programa Fruit.Net suposa l’optimització de l’aplicació dels productes fitosanitaris i minimització de residus a la fruita, creus que aquest Programa ajudarà a afrontar el nous reptes que arriben de la Unió Europea relacionats amb una agricultura més sostenible i ajudar a l’obertura de nous mercat?
Crec que aquest és l’objectiu a llarg termini que es plantegen programes com el Fruit.net, anar de la mà amb la producció i, en aquest cas, de la mà amb la fructicultura, per obtenir productes d’acord amb les noves exigències que ens imposa el mercat europeu, i cada cop més, els mercats mundials.
“Programes com el Fruit.net han d’anar de la mà amb la producció i de la fructicultura per obtenir productes d’acord amb les noves exigències que ens imposa el mercat europeu, i cada cop més, els mercats mundials”
-Consideres que és important donar a conèixer el Programa Fruit.Net al sector de la distribució i als consumidors finals?
Penso que el sector de la distribució està plenament informat de tot el què fem i ha de continuar essent així ja que tant en la producció com en la distribució som els responsables finals del què el consumidor posa a la seva taula cada dia.
També, cada cop més, el nou consumidor demana transparència i informació i està més preparat per entendre allò que li estem parlant. En aquest sentit, el gran volum d’informació que circula per tot arreu ens obliga a estar alerta sobre allò que s’està parlant entorn els nostres productes, mirar les tendències i estar preparats per a desmentir qualsevol informació que no respongui a fets reals.
-Darrerament es parla molt de millorar la qualitat sensorial de la fruita i que sigui comercialitzada en el punt òptim de consum. És aquest també un aspecte important per a la pera de Lleida? Ho esteu portant a terme en la comercialització de la pera de Lleida? I el consumidor, n’aprecia la diferència?
Des de la Denominació d’Origen Protegida Pera de Lleida fa anys que ens hem marcat l’objectiu de comercialitzar les nostres varietats en el seu punt òptim per al consum. Per això, un dels requisits en la certificació de les peres és que tinguin uns graus brics (sucres) mínims a l’hora de collir-les i una penetromia i calibres determinats per tal de garantir la seva qualitat gustativa.
Comercialment treballem per comunicar com ha de ser el maneig de la fruita un cop les peres arriben a les cases i aquí és molt important deixar-les de dos a tres dies fora de la nevera abans del seu consum per tal que es pugui gaudir de la dolçor i de la textura fundent d’una pera madura “com les d’abans”.
Pensem que, poc a poc, aquest missatge i aquesta garantia de fer les coses ben fetes està arribant al consumidor de pera.